اقدامی که نباید فراموش کرد

کشتار خوجالی، لکه ای سیاه بر چهره ارامنه

۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۲۴۵۷ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
امیر باقرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جنگ اول قره باغ دارای نقاط بسیار تاریک و مبهمی است که آن چنان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته، یکی از این نقاط تاریک، کشتار خوجالی به دست نیروهای افراطی و ملی گرای ارمنی بود. از تاریخ ۲۵ تا ۲۶ فوریه ۱۹۹۲، نیروهای مسلح ارمنی با کمک هنگ ۳۶۶ روسیه، این شهر را به تصرف خود درآوردند. در نتیجه اشغال این شهر، ۶۱۳ نفر ازجمله ۶۳ کودک، ۱۰۶ زن و ۷۰ فرد سالمند، توسط قوای متحد ارمنی و روسی کشته یا به قولی سلاخی شدند. 
کشتار خوجالی، لکه ای سیاه بر چهره ارامنه

نویسنده: امیر باقرزاده کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه یزد

دیپلماسی ایرانی: طی هفته های گذشته همزمان با حمله مجدد جمهوری آذربایجان به منطقه قره باغ به منظور پاکسازی کامل این منطقه از وجود نیروهای ارمنی، برخی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری داخلی همواره به دنبال نشان دادن چهره ای بی گناه از ارامنه منطقه قفقاز در اذهان عمومی بوده اند. سوال اساسی این است که القاء این طرز فکر از سوی این خبرگزاری ها در ارتباط با ارامنه منطقه قفقاز تا چه حدی با واقعیت تطابق دارد؟ 

برای پاسخ به این سوال باید به سال های ابتدایی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بازگشت. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال بسیاری از جمهوری های آن به عنوان نظام های سیاسی مستقل، کینه و نفرت های چند صد ساله مابین اتنیک های مختلف همچون دملی چرکین علی الخصوص در منطقه قفقاز، سر باز کرد؛ این احساس تنفر آنچنان عمیق بود که شاید بتوان به جرات گفت، تنها راه حل برای پایان دادن به آن جنگ و ریختن خون هزاران انسان بی گناه بود. 

جنگ اول قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در دهه 90 میلادی، نمونه ای از درگیری های قومی در این منطقه است که با توجه به این اختلافات و درگیری ها، هیچ راه حلی جزء رویارویی مستقیم برای طرفین باقی نمانده بود. جنگ اول قره باغ دارای نقاط بسیار تاریک و مبهمی است که آن چنان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته، یکی از این نقاط تاریک، کشتار خوجالی به دست نیروهای افراطی و ملی گرای ارمنی بود. از تاریخ 25 تا 26 فوریه 1992، نیروهای مسلح ارمنی با کمک هنگ ۳۶۶ روسیه، این شهر را به تصرف خود درآوردند. در نتیجه اشغال این شهر، ۶۱۳ نفر ازجمله ۶۳ کودک، ۱۰۶ زن و ۷۰ فرد سالمند، توسط قوای متحد ارمنی و روسی کشته یا به قولی سلاخی شدند. 

نیروهای ارمنی هیچ گاه مسئولیت این کشتار را بر عهده نگرفتند و همواره به دنبال تکذیب آن بوده اند تا لکه سیاه این جنایت تاریخی بر چهره به اصطلاح بی گناه آنان نمایان نشود. این کشتار نشان می دهد که ارامنه منطقه قفقاز برخلاف گفته برخی خبرگزاری های داخلی و به گواه تاریخ، برای رسیدن به اهداف خود از هیچ اقدامی چشم پوشی نکرده اند. 

در پایان نیز باید به این موضوع بسیار مهم اشاره کرد که در سراسر تاریخ منطقه قفقاز، گاهی ارامنه، گاهی آذربایجانی ها و دیگر قومیت های ساکن در این منطقه، برای پیشبرد اهداف خود دست به اقداماتی تاسف بار و خونینی زده اند که این موضوع نشانگر آن است که اقوام ساکن در این منطقه همواره به دنبال منافع خود بوده اند و برای دستیابی به آن و اثبات حقانیت و قدرت خود در این منطقه، ذره ای عقب نشینی نخواهند کرد.

کلید واژه ها: خوجالی کشتار خوجالی جمهوری آذربایجان آذربایجان ارمنستان آذربایجان و ارمنستان جنگ آذربایجان و ارمنستان قتل عام ارامنه


( ۵۷ )

نظر شما :

فرداد ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۳
کشتار خوجالی تلاش مذبوحانه‌ای از سوی “جبهه خلق آذربایجان” به سرکردگی ابوالفضل علی‌اف (ایلچی‌بیگ) بود تا تحقیر خود در جریان حوادث ۲۰ ژانویه ۱۹۹۰ را جبران کند. همچنین این‌کشتار زمینه‌ساز بازگشت حیدر علی‌اف و فرصت یافتن او برای نقش‌آفرینی در آذربایجان پس از استقلال می‌باشد. از ۲۰ ژانویه ۱۹۹۰ تا کشتار خوجالی، دولت قانونی ایاز مطلب‌اف توانسته بود ثبات و آرامش را در متشنج‌ترین مقطع از تاریخ شوروی در قفقاز جنوبی برقرار ساخته و دست جبهه خلق را از رسیدن به قدرت کوتاه کند. موازنه‌ای که با کشتار خوجالی به‌هم ریخت و چند دهه بعد به استقرار صلحبانان ترکیه (!) در قره باغ منجر شد.
واحد حقگو ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۹
سلام بر جناب آقای امیر باقرزاده کارشناس با وجدان و با انصاف.
هموطن ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۸
سلام به به از سایت محترم دیپلماسی ایرانی بعد از سالها سکوت و نگارش ده ها مقاله ضد آذربایجان، یکبار یادشان آمد که در تجاوز ارمنستان به آذربایجان چه فجایعی اتفاق افتاد نزدیک سه میلیون انسان آواره شدند و دریغ از یک عکس‌العمل مناسب حتی رسانه ای در ایران، اما حالا آذربایجان بعد از سالها توانسته سرزمین‌های خود را پس بگیرد انواع تهمتها و حملات نثار این کشور شده است کلا 120 هزار ارامنه از قره باغ به ارمنستان قرار است کوچ کنند البته هنوز حدود 20 هزار مانده اند و کسی به آنها کاری ندارد و برای این عده چه ها که حتی در این سایت ننوشته اند گویی آذربایجان سرزمین‌های ارامنه را اشغال کرده است، من یادم آن موقع ما هر روز در دفاع از بوسنی که ساکنین آن اکثرا وهابی هستند که ریختن خون شیعه را مباح می دانند راهپیمایی می کردیم در تریبون‌های رسمی و نماز جمعه هر هفته در دفاع از بوسنی سخن می گفتند اما دریغ از یک جمله حمایتی از انسان‌هایی که آواره شدند و قتل عام و دراین در حالی است که آذربایجانیها شیعه و با ایران دارای ریشه های قومی و تاریخی یکسان هستند. دلیل اینکه آذری های کشور آذربایجان از ایران نفرت دارند عملکرد ما در قبال این کشور و ارمنستان است سیاست غلطی که در طول سال‌ها ادامه داشته و باعث شده ترکیه جای ایران در قفقاز و آسیای مرکزی را بگیرد.دریغ از یک سیاست درست و اصولی برای دفاع از منافع کشور
علی ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۲
ای کاش این مطالب رو در زمان جنگ قره باغ منتشر میکردین تا مردم چهره وحشی ارمنیا رو ببینن . حالا مشخص شد چرا ارامنه با وجود تضمین امنیت انها توسط اذربایجان پا به فرار گذاشتن چون میترسیدن ان جنایتی که انها علیه اذربایجانیها انجام دادن علیه خودشون تکرار بشه .اما بعضی نویسنده های معلوم الحال فرار ارمنیا رو پاکسازی قومی توسط اذربایجان ادعا میکردن.
علی ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۵
قابل توجه موحدیان که سنگ ارمنیا رو به سینه میزنه . وجدان و شرافت مشخصه هایی هست که در هر فردی مشاهده نمیشه .
صادقی.دانشجوی دکتری ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۲
کاش در مجلس شورای اسلامی،قتل عام خوجالی شناسایی می شد.به عنوان کشور آن ام القری جهان اسلام،نباید از کشتار وحشتناک شیعیان آذربایجانی خوجالی توسط افراطیون ارمنی بب تفاوت عبور کرد
آیاز ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۰
اگر قبول کنیم که پاراگراف آخر حرفهای نویسنده مقاله است، کاش اشاره ای می شد به اقدامات " تاسف بار و خونین" آذربایجانیها علیه دیگر اتنیکها.یا مثلا تالش ها چه اقدامات خونینی علیه دیگران انجام داده اند؟ یا لزگی ها؟ جز ارمنی ها اگر قوم دیگری چنین جنایتهایی آفریده و در پوست گوسفند مظلوم قایم شده اند با فاکت های تاریخی نمایان کنید؟
ناشناس ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۱
نه تنها کشتار خوجالی نباید فراموش شودبلکه کشتار ارامنه در سومقایت باکو و...و ترکیه و نابودی کلیسا و محله ها و قبرستانها و اثار انها و کشتار کردها اشوریها علویها و یونانیها ارامنه و شیعیان اذربایجان ایران و نبل و الزهرا سوریه و ایزدیها و ....نباید فراموش شود و یادوارهها و ....برای طلاع نسل حال و اینده و عبرت حکومتها و مزدمان این منطقه و ازوم بازدارندگی و توجیه قومیتی مذهبی نژادی و زبانی
ناشناس ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۷
پان فارس ها چرا نظر نمیدن
خداپرست ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۰
از نویسنده محترم بابت انعکاس این واقعیت تاریخی فراموش شده در ایران تشکر می شود ولی کاش این را هم می نوشتند که علیرغم تبلیغات زیاد در ایران مبنی بر کشتار قومی در قره باغ بعد از عملیات ارتش آذربایجان، هیچ کمس سندی در این زمینه پیدا نکرد و مجامع بین المللی و نهادهای حقوق بشر بعد از بررسی میدانی به کذب بودن ادعای ارامنه و حامیان غربی شان اذعان کردند.
ناشناس ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۵
دیپلماسی ایرانی بعد از درج دهها مطلب غیر واقعی علیه آذربایجان و ترکیه با این نوشته سعی دارد خود را بی طرف نشان دهد ولی مخاطبین خط مشی شما را در ترک ستیزی و اشاعه تنفر قومی در داخل ایران بخوبی می دانند و برای همین نویسندگان مطلع نسبت به مسائل قفقاز و ترکیه مطلبی برای شما نمی فرستند زیرا نمی خواهند سابقه شان به خاطر رویکرد شما در بین آذریهای ایران خراب شود. فقط عده ای که فکر می کنند پانفارس هستند ولی عملا آشنایی با فرهنگ و تاریخ فارس و ایران هم ندارند برای مطرح کردن خود مرتبا مطالب ضد آذربایجان و ترکیه می نویسند.
مهدی A ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۶
خیر باشه انشاالله ظاهرا سایت محترم دبپلماسی ایرانی دست از یادداشت های هزینه زای ارمنی پسند دست کشیده و سری هم به واقعیت ها می زنه .... به هر حال تبریک ...
ناشناس ۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۸
در مورد کشتار خوجالی به کتابهایی که خیرا منتشر و به فارسی ترجمه شده مراجعه کنید همچنین خاطرات سربازان ارتش روسیه که شاهد کشتار زنان و کودکان خردسال به دست ارامنه افراطی بودند را می توانید مطالعه کنید.
ایرانی ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۰۷:۳۹
مستندی در این باره در ایران تهیه شده است که با اسناد و مدارک ثابت می‌کند که این حادثه کار ارمنی‌ها نبوده است. حتی اگر هم کار آنها باشد با نسل کشی ارامنه توسط ترکها و پاکسازی قومی اخیر در قره باغ اصلا قابل مقایسه نیست.
هاشم ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۴
چه عجب!!!!!! دیپلماسی ایرانی ، بالاخره به نسل کشی ارامنه اعتراف کرد.این فقط گوشه ای از کشتار بود.بهتر است که به ترتیب از کشتار جیلولوق تا به امروز اطلاع رسانی شود البته اگر دوستان استاد دانشگاه و دلسوزان و مقاله نویسان ضد آذربایجان اجازه بدهند.
ایرانی ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۴
چه عجب دیپلماسی ایرانی به این مقاله اجازه انتشار داد!
ساسان ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۰
مصداق بارز استاندارد دوگانه محافل غربی دقیقا" در نوع برخورد با اختلاف ترکها و ارامنه خودنمایی می کند. غرب سالهاست با ادعای بدون پشتوانه تاریخی نسل کشی ارامنه توسط عثمانی گوش جهان را کر کرده ولی در مقابل کشتار مسلمانان آذری در قره باغ از جمله خوجالی، کلبه جر، آغدام و .... که شواهد و اسناد متقنی وجود دارد تقیربا" ساکت است. البته دلیل این امر وجود لابی قوی ارامنه در آمریکا و فرانسه است که مانند لابی صهیونیست ها با ادعای نسل کشی در پی اهداف سیاسی خود هستند.
علی ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۰
ضمن تشکر از نویسنده محترم برای بیان واقعیات کمتر پرداخته شده ، باید گفت که این نوشته از دانشگاه یزدمسئولیت تاریخ دانان وسیاسیون دانشگاههای تبریز واورمیه واردبیل و.... را بصورت قابل ملاحظه ای برای بیان بیشتر نسل کشی انجام شده بدست ارامنه در طول تاریخ جهت برقراری ارمنستان بزرگ در شهرهای اورمیه و سلماس وخوی ، بالا می برد. مظلوم نمایی ارامنه با کشتار کذب ارامنه توسط عثمانی ها شروع شده و در جنگ اخیر قره باغ به بالا ترین سطح رسیده است که امیداست با روشن گری به خصوص تاریخ دانان ، واقعیات موجود به گوش جهانیان برسد.
حامد ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۶
نظر نویسنده در مورد کشتار قارنا و قلاتان در ایران چیست!؟
کوروش ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۹
نسل کشی ارامنه، کردها، آشوریها، و ... باید فراموش شود!؟
چمران ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۱
نام نویسنده باقرزاده است یا باقراوف؟! در پان ترک بودن او شکی نیست.
به همه قومگرا مذهبی سکولار روشنفکر و... ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۳
یه مقاله در در قبال کشتارعلیه اذریها بنوس و مدح باکو و ترکیه شود از تمام تیب روشنفکر .سکولار و لاییک و حزباللهی و پانترک مورد تشویق و هورا قرار میگیری اما همین تیب شخصیتها چرا در قبال 11تجاوز عثمانیها به شمال غرب و کشتار 200000 اذربایجانی و کنیزی و بردگی جنسی زنان اذربایجان و غارت مال و جان انها سکوت مرگبار میکند وچرا از کشتار علیه علویها کردها ارامنه یونانیها و شیعیان سوریه و عراق ابراز انزجار نمی کند ؟؟؟؟؟چون نژاد و قومیت و زبان انها اولویت است حال میخواهد تروریست انتحاری اویغور ترک باشد در افغانستان یا جلاد و قصاب چچنی در سوریه .نصیحتی به نویسنده محترم بهتر است رعایت توازن و انصاف از کشتار علیه ارامنه در سومقایت گنجه نخجوان و باکو هم مقاله بنویس تا به یکجانبه گرایی و ظن پانترک بودن متهم نشوی
ناشناس ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۶
تا زمانیکه مجوز کشتار تجاوز و کشور گشایی و خلیفه گری به ظاهر کشورهای اسلامی مانند ترکیه باکو و پاکستان و....دهیم با انواع توجیه مذهبی دینی یا سیاسی و نژادی و قومیتی نژاد پرستی در وجود ما مسلمانان است و سعی در تفسیر به منافع ایات قران و روایات دارد با گذاشتن کلاه مذهبی برای اقتناع مردم و مذهبیون و کشورهای همسایه و
فرزاد ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۸
این نویسنده ی پانترک یک طرفه به قاضی رفته و در همان ابتدای نوشته ی سراسر تحریف گونه و پر از ادعاهای بدون سند و واهی خودش ؛با عنوانی نژادپرستانه وتحریک آمیز رای خودش را صادر کرده.یک نوشته ی علمی و بی طرفانه باید تحلیلی وبر اساس فکتها و اسناد و دلایل قابل قبول باشه و نه بر اساس تفکرات نژادپرستانه و شعارهای تحریک آمیز.
فرزاد ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۲
نویسنده ی این مطلب حتما عبارت«کاسه ی داغتر از آش» و «دایه ی مهربان‌تر از مادر» را شنیدن.رییس جمهور وقت جمهوری باکو یعنی آقای «ایاز مطلب اوف» و وزیر دفاع یعنی آقای «رحیم قاضی اف» که این واقعه در زمان مسوولیت این دو فرد اتفاق افتاده و در بطن ماجرا بوده اند؛بارها ودر مصاحبه های متعدد نسبت این جنایت و فاجعه به ارامنه رو رد کرده اند و این جنایت رو توطئه و کار نیروهای جبهه ی خلق به رهبری ابوالفضل ایلچی بیگ دانسته اند اونوقت یک جوان فوق لیسانس ایرانی در یزد و تحت تاثیر تبلیغات پان‌ترکیسم چنین ادعاهای واهی رو بیان می کنند.
کوروش صغیر ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۴
کشتار اذریهای جمهوری اذربایجان به دست ارامنه در خوجالی چه ربطی به ترکیه و کردها و اشوریها و غیره دارد؟ که اگر پرونده باز شود همان پرونده جیلولوق یعنی کشتار اذریهای ایران به دست اکراد و جیلوها و اشوریها و ارامنه کل ابروی نداشته این گروهها را میبرد فعلا هم که ما اذریها قربانی تروریسم ارامنه و کردی هستیم تا انها
عباسی ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۹
آقای باقرزاده خوب نوشتی ولی کم نوشتی! سلاخی و کشتار فجیع زن و کودک کار روسها نبود روسها فقط در عقب راندن جنگجویان آذری به ارامنه کمک کردند ولی در کشتار مردم بی دفاع خود روسها هم به این امر معترض بودند خاطرات سربازان روس حاضر در این صحنه ها چاپ شده است. همچنین ارامنه تا توانستند کشتند و انهایی که فرار کردند را در گذرگاه جنگلی و شبانه به کمین انداختند و سلاخی کردند. یک افسر روس در خاطراتش نوشته که یک جنگجوی ارمنی شکم یک زن حامله را با سرنیزه دریده و طفل ناقص را سلاخی کرده بود یا دست و پای بچه ای را بریده بودند و تایم گرفته بودند ببینند چقدر طول می کشد تا جان دهد.
ناشناس ۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۰
نویسنده از یک واقعیت غیر قابل انکار حرف زده چرا بعضی ها با پیش کشیدن مسائل حاشیه ای سعی می کنند صورت مساله را پاک کنند!
مهدی ۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۶
خدایا دارم چی میشنوم ، ماده گرگ پرستان پانترک دارن از نسل کشی حرف میزنن !!!!
ایراندوست ۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۹
یک سوال از پانترکها: مگر شما نمیگویید ما ترک هستیم و آذری نیستیم؟ خوب پس چرا وقتی از نسل کشی ارامنه توسط ترکها صحبت می‌شود می‌گویید ربطی به ما ندارد!!!؟
سمیه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۷
بسم الله. از سایت وزین و بافرهنگ دیپلماسی ایران , مقاله در خصوص جنایات ارمنی. هرگز باور ندارم.چه اتفاقی افتاده.احتمالا آخر زمان شده .چنین حرکتی از سایت پان ایرانیست و ضد آذربایجانی بعید است. از چشم موحدیان و بهرامیان و پاشنیان دور.
به کوروش صغیر ۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۶
شما که مردم آذربایجان را آذری نمی دانید و ترک نژاد میدانید از نسل اوغوز خان ،چرا الان شدند آذری؟؟؟؟؟ ،جنایات آقا محمد خان در تفلیس درست کردن تپه با سر مردم تفلیس و جنایت آقا محمد خان قاجار در کرمان با بیرون کردن چشم مردم تپه ساخت چرا اشاره نمی کنید ؟؟؟؟؟ آنقدر پرونده جنایات این هم تباران قاجار وجود دارد که اگر باز شود ابرو نخواهید داشت ،اخرین افتخارش هم به حراج گذاشتن ایران و تمام اقوام ایرانی قربانی قدرت‌ و زیاد خواهی و ارباب رعیتی قاجار شدند نه شما قربانی آنها
حمید ۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۱
موضوع جالبی بود و ممنون از محقق محترم
آتاترک فاشیست، اردوغان داعشی، علیف صهیونیست ۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۲
مگر از تروریسم و فاشیسم ترکی و داعشی گروهی در خاورمیانه بوده که بیشتر آدم کشته باشد!؟
فرزاد ۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۷
افراد غیرنظامی و بی‌گناهی که در واقعه ی خوجالی کشته شدن وینا به گفته ی روحانی که برجنازه ی اونها نماز خوانده حدود چهارصد و هشتاد نفر بودن؛همگی در فاصله ی یازده کیلومتری خوجالی(شهری که بعد از محاصره ی چند روزه به تصرف ارامنه در آمد) و در فاصله ی فقط سه کیلومتری آغدام(شهری که تحت کنترل سی و پنج هزار نیروی جبهه ی خلق آذری بود) کشته شدن.یعنی در محلی که تحت تسلط و نظارت کامل نیروهای افراطی جبهه ی خلق آذری بوده.ارامنه بعد از محاصره ی خوجالی یک معبر در امتداد رود کر کر برای خروج غیر نظامیان باز گذاشتن و بعد از چند روز بدون مقاومت چندانی وارد شهر شدن .حدود هفتصد نفر غیرنظامی عمدتا سالخورده و ناتوان در شهر مانده بودن که این افراد هم توسط ارامنه به نیروهای صلیب سرخ تحویل داده شدن. افراد کشته شده جز همان هفتصد نفری بودن که نیروهای ارمنی بعد از ورود به خوجالی به نیروهای صلیب سرخ تحویل دادند واگر قرار بر کشتار اونها توسط ارامنه بود ؛در همان شهر خوجالی کشته میشدن.
فرهاد ۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۳
واقعا برای جهالت پانترکیسم هیچ مرزی وجود ندارد.
خسرو ۰۴ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۱
گروه تحقیق اورپا و حقوق بشر و چند دادگاه ، نسل کشی خوجالی بدست ارمنستان و ارامنه افراطی را تایید کردند و ترپطرسیان گفته بود کشتار کردیم تا آذربایجانیها بدانند که ما در پاکسازی نژادی جدی هستیم تا فرار کنند بهتر است بجای فرافکنی و ادامه دورغ ، از نسل کشی خوجالی و نسل کشی ۳۰۰هزارنفر ایرانی مسلمان در اورمیه و سلماس و خوی و اهر در صد سال پیش هم ، توسط ارامنه و ارمنستان عذرخواهی گردد پانکردها هم باید بدانند که اتحاد تاکتیکی شان با ارمنستان و ارامنه دیر یا زود پایان می یابد چون ارامنه در مسیری افتاده اند که با ترکیه و آذربایجان به صلح خواهند رسید آنوقت سر پانکردها بی کلاه می ماند
ایرانی ۱۳ آبان ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۲
پانترکها هم بدانند که باید منطقه را ترک کنند و به دشتهای آسیای مرکزی برگردند. ایران صاحب دارد.
خسرو ۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۶
مثلا این چیتوز مارا تهدید می‌کند هههههههه