گام های عملی ارمنستان برای آشتی

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۵۲۵۴ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

نویسنده: دکتر رسول اسماعیل زاده دوزال، دانش آموخته رشته حقوق و مطالعات اسلامی، ایران‌شناسی و ترکشناسی، آثار و مقالاتی زیادی از او در زمینه‌ی ایرانشناسی، تورکولوژی، ادبیات و حقوق به انتشار رسیده است. ترجمه‌ی قرآن کریم، نهج البلاغه و آثار برخی از اندیشمندان اسلامی و همچنین ترجمه آثاری در حوزه اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی را در کارنامه خود دارد. همچنین برای نخستین بار تصحیح کلیات دیوان شاه اسماعیل صفوی متخلص به خطایی و کلیات منظوم حکیم ملامحمد هیدجی به ترکی و فارسی و دیوان حکمت پیرترکستان خواجه احمد یسوی و کتاب داستان های دده قورقود به تصحیح و کوشش او منتشر شده است. او در حوزه قفقاز و اوراسیا صاحب نظر است و در این زمینه قلم می زند.

دیپلماسی ایرانی: پس از فراز و نشیب های بسیار در باب صلح در قفقاز، کنشگران درونی و بیرونی این حوزه تا حدودی موضع خود را با واقعیت های اجتناب ناپذیر هماهنگ و منطبق می کنند و اگر در این بین عطسه ای (صبری) (تا گلیریک بیز ده بیر آز آنلایاق / محضر عرفاندا وورور تک صبیر) از سوی یکی از مشارکان امر صادر نشود، قفقاز یک گام دیگر به آستانه صلح پایدار نزدیک خواهد شد. به نظر می رسد اگر سه کشور قفقاز جنوبی برای حل مسائل  خود از طریق گفت وگو و مذاکره همت کنند، کشورهای حاشیه ی قفقاز نیز به تصمیمات آنان احترام خواهند گذاشت. باز اگر دخالت قدرت های بیگانه نیز توسط ذینفعان و صاحبان مساله مدیریت و کنترل شود، صلح پایدار در قفقاز در کمترین زمان دست یافتنی خواهد شد. 

نیکول پاشینیان نشان داد که در روزهای اخیر در به نتیجه رساندن مذاکرات و اقدامات صلح جویان، فعال و آکتیو ظاهر شده است. او تلاش کرد با متقاعد کردن مردمش در پذیرفتن شرایط، مانع بزرگی را از  سر راه صلح بردارد. پاشینیان با درک درست موقعیت و با درنظر داشت شرایط کنونی ضمن پذیرفتن تحدید حدود مرزها برای تحویل چهار روستای آذربایجان با اهالی این روستاها وارد مذاکره شد و با استدلال آنها را متقاعد کرد که برای جلوگیری از جنگ احتمالی که در صورت وقوع آثار و نتایج زیانباری را برای ارامنه به بار خواهد آورد، این روستاها به مالکش یعنی آذربایجان تحویل داده شود. پاشینیان با انذار و اخطار به مردم و استناد به این سخن که در صورت وقوع جنگ، من می دانم چه خواهد شد،  عملا زبان معترضان را بسته است. 

او همچنین با حمله شدید به جریان ملی گرای افراطی که با شعارها و اقدامات موذیانه خود از قبیل ارتکاب جنایات جنگی در قتل عام مسلمانان و ادعاهای ارضی و چشم طمع به خاک همسایگان و جعل نقشه ارمنستان بزرگ همواره در قفقاز موجب جنگ و قتل و تجاوز در قفقاز شده اند، آنان را از بیان هر گونه مطالب مخل صلح برحذر داشت. او به این ترتیب حساب مردم بومی و خسته از جنگ، ارامنه را از ارامنه افراطی جدا کرد و از آنان دعوت کرد که از طرح موضوعات موهوم و مزاحم تاریخی همچون ارمنستان تاریخی دست برداشته و واقع گرا باشند.

پاشینیان به خوبی متوجه کنه مطلب است و می داند که اساسا در طول تاریخ قفقاز تا حاکمیت بلشویک ها کشوری و یا تشکیلاتی سیاسی ارمنی وجود نداشته است. ارامنه در طول تاریخ قبل و بعد از اسلام همواره به صورت پراکنده در روستاها و آبادی های قفقاز حول مذهب و کلیسای گریگوری زندگی کرده اند و با آنان به عنوان اقلیت قومی و بعدها اقلیت مذهبی در چارچوب حاکمیت پادشاهان ایران و ایران اسلامی رفتار شده است. 

تنها تشکیلات اداری که در تاریخ معاصر از ارامنه سراغ داریم، در دوره نادرشاه است که ارامنه ساماندهی شده و تحت عنوان "ملیک لیک" مستقیما به پادشاه افشار مرتبط شده اند. ارمنستان کنونی نیز با شیطنت و فعالیت تروریستی داشناقها در بحبوحه گذار از تزار به بلشویسم تشکیل شد که از عمر آن یکصد و پنج سال می گذرد. 

لازم به ذکر است که الارمنیه مذکور در کتب تاریخی، هیچ ربطی به کشور ارمنستان کنونی ندارد و سابقه تاریخی برای آن محسوب نمی شود. 

پاشینیان با درایت تام و توجه به این حقایق به ارامنه سیاسی توصیه می کند که از تمسک به ارمنستان تاریخی و یا نقشه ارمنستان بزرگ دست بردارند.

پاشینیان همچنین با دادن چراغ سبز به آذربایجان درصدد بهره مندی از دالان موسوم به زنگه زور نیز هست. او اخیرا گفته است که ارمنستان نسبت به عبور کابل ها و لوله های بین المللی و جاده ترانزیتی از خاک ارمنستان اعلام آمادگی می کند.

پس از پاشینیان رئیس مجلس ارمنستان، آلن سیمونیان، نیز در اظهار نظری بر سخنان پاشینیان صحه گذاشته و گفته است: "اگر ما 4 روستا را در مرز آذربایجان تحویل ندهیم، آذربایجان می تواند بیاید و آنها را بگیرد". وی همچنین گفت: "اکنون کسانی هستند که ما را محکوم می کنند. با این حال، کسانی که در مرز زندگی می کنند به خوبی آگاهند که این روستاها متعلق به کیست. مقامات ارمنی می دانند که این روستاها متعلق به آذربایجان هستند".

از سوی دیگر، متین ممدلی، مفسر سیاسی آذربایجان با درنظرداشت تحولات اخیر گفته است که: فوری ترین مسئله بین آذربایجان و ارمنستان که در انتظار حل شدن است، تعیین مرز است.

لازم به ذکر است که ارمنستان در حال آماده سازی برای تحدید و تعیین مرزها نه تنها با آذربایجان، بلکه با گرجستان نیز هست. موضوع واگذاری روستای کیلیزا واقع در مرز دو کشور به گرجستان در دستور کار قرار دارد. گفتنی است، نیکول پاشینیان چند روز پیش در دیدار با ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان، بار دیگر موضوع تعیین مرزها را مطرح کرد. 

متین ممدلی هم از فعالیت منظم کمیسیون مشترک ابراز خرسندی کرده است.  او اضافه کرده که این موضوع برای هر دو کشور به ویژه آذربایجان بسیار مهم است. وی گفت: "ما معتقدیم که هرگونه پیشرفت و موفقیت در موضوع تحدید حدود می تواند تأثیر مثبتی بر روند مذاکرات جاری بین دو کشور به طور کلی داشته باشد. از آنجایی که در حال حاضر هیچ تحدید مشخصی بین آذربایجان و ارمنستان وجود ندارد، ما همچنان مرزهای پذیرفته شده را مرزهای مشروط می نامیم."

او با اشاره به  اظهارات پاشینیان مبنی بر آغاز روند تحدید حدود و مرزبندی از قازاخ  اشاره کرد که: "اخیرا از اطلاعات منتشر شده در رسانه های ارمنستان مشخص است که دولت ارمنستان نیز درک می کند که شروع هر چه سریعتر روند تعیین مرزها با آذربایجان مهم است. این امر قابل تحسین است که پاشینیان شروع کار مربوط به تعیین مرزهای دو کشور از سمت قازاخ را پذیرفته است. هفت روستای قازاخ در واقع در اشغال ارمنستان است و آذربایجان می خواهد روند تحدید حدود را از اینجا آغاز کند".

با توجه به این اطلاعات حاصله به نظر می رسد ارمنستان شرایط آذربایجان را پذیرفته است. به نظر می رسد اگر دولت ارمنستان گام های عملی بردارد و موضع سازنده ای در قبال تحدید حدود مرزها نشان دهد، در هر صورت می توان در این موضوع پیشرفت کرد.

با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

کلید واژه ها: قفقاز جمهوری آذربایجان آذربایجان ارمنستان رسول اسماعیل زاده دوزال صلح آذربایجان و ارمنستان ارمنستان و آذربایجان آذربایجان و ارمنستان نیکول پاشینیان جنگ آذربایجان و ارمنستان


( ۷۷ )

نظر شما :

ایمان ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۲
تحلیل منطقی و خیر خواهانه ای بود. امثال موحدیان مروج نژاد پرستی و دیگر ستیزی هستند لطفا در انتشار مطلب دقت کنید
خورشید بانو ناتوان ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۸
قطره دریاست اگر بادریاست،ورنه او قطره و دریا دریاست، ارمنستان هم سرنوشت همان قطره را دارد که برای بقا چاره ای جز با دریا بودن ندارد ، امروزه ارمنستان از هر طرف با ترکان ( ترکیه،آذربایجان، وترکان ایران و گرجستان ) در احاطه است وجبر جغرافیا و تاریخ ایجاب میکند ارامنه با همسایگان رفتار کند و در نیافتد، ممالکی مثل فرانسه که ادعای دایگی و حضانت ارامنه را دارند در اصل به خاطر منافع استعماری و جای پایی در منطقه برای اهداف شخصی هستند، ولی ملتهای منطقه تا انقراض عالم همچنان همسایه هم خواهند بود، سرنوشت داشناقها به سرکردگی اندرانیک آوازیان که مطیع دستورات فرانسه در جنگ جهانی اول بودند به غیر از خسران و بدبختی حاصل دیگری نداشت، وجنگ قره باغ واشغال سرزمینهای آذربایجان هم بعد از ۳۰ سال به جز کشتار و آورگی وخسارات صدها میلیاردی محصول دیگری نداشت. درس عبرت نگرفتن از گذشته وتکرار تاریخ هم جز فقر وبدبختی سوغاتی دیگر نخواهد داشت، لذا چنانکه پیش بینی و تحلیل برادر مان جناب دکتر دوزال عملی شود وصلحی پایدار در قفقاز منعقد گردد ،آنموقع هیچ نیازی به حضور غریبه ها( فرانسه،آمریکا،روسیه،هند،اسراییل...‌) نخواهد ماند وبه جای انبار سلاح های جنگی ، انبار غلات ومحصولات رفاهی وکارخانجات مدرن وآرامش و آسایش جایگزین خواهد شد‌.
کوروش داریوش راده ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۲
بله صلح در قفقاز برقرار خواهد شد با دادن زنگه زور به آذربایجان و محدود شدن ارامنه در ایروان. کا البته بعد مدتی اونها هم اسیمیلیه شده و ترک و مسلمان خواهند شد به فضل الهی
علی ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۵
بالاخره یک نفر به عنوان کارشناس نوشته معقولی از وضع موجود مشکلات میان آذربایجان و ارمنستان غاصب را به اشتراک گذاشته است . تکیه بر واقعیات موجود ونه حرکتهای انفجاری ایرانشهری وارمنی پرستی به حل وفصل مسائل قفقاز کمک خواهد کرد.
خسرو ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۶
اگر فرانسه در روند مذاکرات موش نپراند و اخلال ایجاد نکند امید به صلح افزایش یافته است در این برهه مخاطره جدی برای صلح ، دور کردن مسکو از روند صلح و قفقاز توسط غربیها و پاشینیان است ارمنستان و آذربایجان باید بدانند که روسیه و ایران و ترکیه ، بعنوان شرکای بیولوژیک قفقاز در هر مرحله ای باید حضور داشته باشند بخصوص ارمنستان نباید نیروهای آمریکا و اتحادیه اورپا را بجای مرزبان های روسیه بیاورد روسیه بعنوان یک خرس زخم خورده ، با کسی شوخی ندارد و می‌تواند جنوب ارمنستان را تجزیه کرده و مثل کالینگراد کند
جعفر ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۹
یه نظریه کارشناسی بدون اغراض قومی
ناشناس ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۲۶
مطلب عالمانه و درستی است
مجتبی ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۲:۴۶
سفیر فخیمه ایران در باکو تغییر کرد شروع و استارت تغییر در دستگاه سیاسی مدنظر شروع شده منتظر ورود قدرتمند ایران به جبهه قفقاز هستیم ،
لاله ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۸:۳۱
بالاخره یک مطلب نزدیک به واقعیت در این سایت دیدیم.
ارسلان ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۰
این حرف‌ها مدت‌هاست که زده می‌شود
ناشناس ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۰
این قدرت ازربایجان بود تا ارامنه اشغالگر خودشان پا پیش بگذارند و هشت روستای اشغالی را به ازربایجان قهرمان تحویل بدهند این درایت علی آف بود که نظر خود را به طرف اشغالگر دیکته کند
یوسف اکبری ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۹
عالی جنابان احمد کاظمی و احسان موحدیان احیانا مخالفتی ندارند؟ اگه ایشان ناراحت نمی شوند یا فحشی ، توهینی ندارند که به ترک ها بدهند بهتره کشورهای قفقاز بروند برای صلح
امینی ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۴
بالاخره ارمنی هم مسلمان است
آتیلا ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۲
به تعداد مقاله که نفرت نامه هایی که هر دو روز یک بار توسط ایرانشهریها محوحدیان کاظمی و غیره یک نگاهی بیاندازید چه چیزی بدست آوردید غیر از نفرت پراکنی و پاشیدن بذر نفاق ذره ای تاثیر مثبت و تغییر در اراده دو طرف عایدتان شد دو کشور در نهایت صلح کردند و می کنند و رو سیاهی خماری و افسردگی هست که عاید خناسان خواهد شد آیا نمی خواهید درس عبرت بگیرید این معدود مقاله روشنگرانه و واقع بینانه ای هست که در این مدت ,,در خصوص منطقه قفقاز از شما دیدیم
علی ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۳
استقلال از یوغ روسیه بزرگترین دستاوردی خواهد بود که پاشانیان بدست خواهد آورد و نویدبخش دستاوردهای بی نظیری برای مردم ارمنستان است ، امیدوارم مسیولان ما هم درس بگیرند و ضمن قطع رابطه با روسیه و لغو قرارداد عدم بهره برداری از منابع دریای خزر ، استقلال بیشتر کشور را تضمین کنند
آراز ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۹
چه عجب این سایت از یک کارشناس واقع بین مقاله گذاشته،قومگرایان پانفارس مثل کاظمی و موحدیان بیسواد با توهین و تنش افرینی بر علیه آذربایجان عقده های خود را مینویسند،بهترین راه حل برای صلح در قفقاز توافق دوطرفه و بدون دخالت کشورهای ثالث است که مانع ایجاد میکنند،ایروان باید مناطق اشغالی را به آذربایجان برگرداند و کریدور قدیمی زنگه زور هم احیا شود،وگرنه این حق آذربایجان قهرمان است که خاکهای خود را از اشغال آزاد کند
امیر ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۲:۱۰
چقدر زیبا وحشی‌گری ترکها را ماله‌کشی کردی. از صدهزار آواره ارامنه قره‌باغ که پناهنده ارمنستان هم بگو. حتما راجع به قطع شدن مرز ارمنستان و ایران هم خوشحال میشی دیگه
امیر ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۲:۱۵
تا زمان اشغال قره‌باغ توسط جمهوری جعلی باکو صلحی در کار نخواهد بود. و ترک اشغالگر سیلی واقعی رو زمانی خواهد خورد که پاشینیان از سمت‌اش کناره‌گیری کند.
بابک ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۷
خود باکو جمهوری جعلیست و الت دست اسرائیل بعد از علیف دیکتاتور جمهوری جعلی که نه جمهوریست نه اذربایجان با مشکلات اساسی سیاسی اجتماعی و حتی امنیتی مواجه خواهد شد قطعا چون هنوز مختصات یک کشور رو ندارد نه ساختار سیاسی نه اجتماعی نه حتی اداری مدرن وجود ندارد علیف خانم خودش رو ولیعهد کرده و فساد بیداد میکنه هنوز نفت ملی نشده و حتی یک کارخانه موجود نیست سیستم پزشکی وجود نداره که حتی متخصص ندارد و دانشگاها اعتباری ندارند بزودی شاهد بحران در این جمهوری جعلی خواهیم بود ارمنستان لااقل سیستم دموکراسی جاافتاده ای داره که از بحران سیاسی جلوگیری میکنه جمهوری جعلی اسرائیل دوم در منطقه هست
دومان ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۶
خدا را شکر یک نفر پیدا شد که حرف حق را زد
م ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۲۸
سلام بر شما
م ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۰
با تشکر از سایت که از نظرات مقرضانه علیه یکی از طرفین دعوا دست برداشته و سیاست واقع‌گرایانه در پیش گرفته و نظرات مفسران و تحلیلگران مبتنی بر مستندات واقعیت‌های میدانی و اظهارات مقامات طرفین و بدون تحریف را انعکاس و انتشار می‌دهد. و ممنون از مفسر بی‌قرض و مطلع بر مسائل قفقاز.
م ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۱
واقعا تفسیر و تحلیل منطقی و معقولانه بر اساس مستندات و گفته‌های مقامات دو طرف درگیر ارائه شده است و با رعایت عدالت و بدون جانبداری و تاثیر و یا ترس از گروه‌های تندرو خاص در داخل ایران استدلال و نتیجه‌گیری کرده است.
ابراهیم قدیمی ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۷
من با احترام سئوالی از اقای دکتر دارم۔ایروان پایتخت ارمنستان بعنوان قدیمی ترین پایتخت جهان شناخته شده ومعرفی میگردد۔ قدمت ان حدود سه هزارساله وبیشتر است۔ از ابتدای تاریخ ۔ این پایتخت از ابتدای تاسیس ان تاکنون در اختیار چه قومی غیر از ارامنه بوده است؟ حتی مسلمانان به ان واردنشدند۔وارمنستان را توسط فرمانداران ارمنی کنترل میکردند۔من مسیحیت ارامته را بخشی از ان را بسیار دوست دارم وبخشی را تایید نمی کنم۔ حذف تورات قدیم از کتاب مقدس جالب است که احتمالا توسط اسرائیلی های غیر یهودیه نوشته شده است،دلایلی دارم و قدیمی است ۔وبخشی که تایید نمی کنم نژاد گرائی ان است۔یک عقیده خوب متعلق به کل مردم جهان است وانحصاری نژاد خاصی نیست۔
به کوروش داریوش راده ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۶
ارزو و توهمات خود عامل نابودی خواهد شد .نه غرب و نه ایران اجازه ترک تازی شما (ترکیه و باکو)خواهند داد
اطلس ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۵
صلح و پایداری ان در صورت ایجاد توازن و سازش و بده بستان انجام میشود .که عملا در این قضیه هیچ توازن (مواضع قدرت و حمایت از باکو و ضعف ارمنستان )و سازش(ادعای ارضی باکو بر تمام خاک ارمنستان ) و بده بستان (ندادن امتیاز به ایروان ) لحاظ نشده است و تا حمایت قدرتهای جهانی و منطقه ای از باکو (انگلیس و ترکیه حامی باکو ) و ارمنستان (فرانسه و ایران) و توافق و سازش نباشد امکان ندارد حال هر چقدر قلم فرسایی و نگرش قمیتی و نژادی خود را ابراز و خوش بینی ناشی از توهمات و سطحی نگری داشته باشیدصلحی در کار نیست اقای دوزال مقالهایت درگیر نوعی سو گیری و طرفدارانه است کمی حرفه ای تر
ابراهیم قدیمی ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۰:۰۲
ارمنستان تاحضور اعراب در ایران وارمنستان حضور تقریبا کامل در ارمنستان داشت۔ پس از ورود ترکان سلجوقی وتیموری پس ازخروج اعراب وحضور ترکان ورق برگشت۔ارمنستان مورد حمله ترکان عثمانی و ترکان حاضر در حکومت های ایران در مقابل هم قرار گرفتند وارمنستان دست بدست میشد در انتها بخشی از ان در اختیار ایران وبخشی دیگر در عثمانی قرار گرفت ۔پس از جنگ های ایران وروس قراردادهای ایران روس ارمنستنان مجددا جایگاه خود را با کمک روسیه واتحاد شوروی یافت ۔همه ارامنه در منطقه بودند ولی خضور دایمی درجائی نداشتند۔کوچاندن ارامنه توسط ایران صفوی و افشاری وعثمانی پس از جنگ در تاریخ ثبت است۔پس از حضور اعراب درمنطقه بخش غربی سرزمین های ایرانی ورم شرقی عربی و بخش غربی ترکی شد۔جنوب وشمال ایران ایرانی ماند۔
خسرو ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۳
ایروان هرگز قدیمی ترین پایتخت جهان نبوده است تا سال ۱۹۰۵ بیش از ۷۰درصد مردم ایروان شیعه مسلمان بودند و در ایروان حدود ۱۸۰ مسجد وجود داشت و فقط یک کلیسا بود در سال ۱۹۱۸ هنگام اعلام تاسیس ارمنستان ، بعد از سالها کشتار مسلمانان ، هنوز ۵۰ درصد جمعیت ایروان مسلمان بودند و ۹۹درصد جمعیت زنگه زور هم مسلمان بودند ارمنستان تاریخی در وان و حکاری و بیتلیس و اطراف دریاچه وان بود ارمنستان فعلی در اراضی آذربایجانیها تشکیل شده است و پروژه استالین بود برای جدا کردن مسلمانان از همدیگر ، در ضمن من بعنوان یک ترک ایرانی و ساکن منطقه و دوست ارامنه و آشوری‌ها می گویم که ارامنه در کل منطقه زندگی می‌کردند ولی در هیچ شهر و منطقه ای اکثریت را تشکیل نمی دادند ودر بهترین حالت ۲۰درصد جمعیت شهرها یا روستاها بودند والبته تا قبل از نسل کشی مسلمانان(با تحریک فرانسه و روسیه و آمریکا) در اورمیه و سلماس و خوی و اهر ، مسیحیان شامل ارامنه و آشوریان محبوب بودند و با صلح زندگی میکردند
به خسرو ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۰
ارمنستان از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است؛ طوری که این محدوده حتی کوه آرارات را نیز شامل می‌شود. مطابق با آن چه که در تاریخ گفته می‌شود، کوه آرارات یک کوه مقدس است که پس از طوفانی وحشتناک در داستان حضرت نوح، کشتی او در این محل متوقف شد. همچنین در حدود سال 300 میلادی، ارمنستان نخستین کشوری بود که دین مسیحی را به عنوان دین رسمس خود پذیرفت و به رسمیت شناخت. در تاریخ ارمنستان آمده است که در قرن ششم پیش از میلاد، ارامنه در پادشاهی اوراتو مستقر شدند. ان پادشاهی یک پادشاهی رو به زوال بود. در دوره تیگرانه، کشور ارمنستان به اوج خود رسید و به عنوان یکی از قدرتمندترین قلمروها در قاره آسیا شناخته شد. در این دوره از تاریخ ارمنستان، این کشور از دریای خزر تا مدیترانه امتداد داشت. در اکثر دوره‌های تاریخ ارمنستان ما شاهد این مسئله هستیم که ان کشور بارها و بارها مورد یورش و حمله امپراطوری‌های مختلف واقع شده است. یکی از سخت‌ترین دوره‌های تاریخ ارمنستان را می‌توان زمانی دانست که وحشی‌ترن مهاجمی که تا کنون با آن مواجه شده بودند بر آن‌ها سلطه پیدا کرده بود. این مهاجم‌ها ترک‌های عثمانی بودند و از قرن شانزدهم تا جنگ جهانی اول، ارمنیان این کشور را تحت سلطه خود داشتند. در این دوره فشارهای زیادی به ارمنیان وارد شد. آن‌ها مورد آزار و اذیت‌های بی‌رحمانه قرار گرفتند، مجبور بودند مالیات‌های بسیار سنگینی را بپردازند و با حملات مسلحانه زیادی مواجه می‌شدند. ارمنی‌های زیادی توسط این ترک‌ها و در سال‌های 1894 تا 1896 به شکلی بی‌رحمانه قتل عام شدند. خسرو تاریخ ارمنستان قبل از اسلام و تهاجم مهاجران ترک قبچاقی نمی گویی؟؟؟؟؟
خسرو ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۶
نمی دانم چرا نیازمندید که به من جواب بدهید ؟ ولی جهت اطلاع تان از سال ۲۲۴ میلادی تا ۶۰۷ میلادی حکومت‌های ماد و پارت و سلوکی و ساسانیان در فلات ایران و آسیای صغیر فرمانروایی می‌کردند یعنی در آن تاریخ ارمنستاتی وجود نداشت که مسیحیت دین رسمی اش باشد و در ضمن دولت‌ها دین رسمی نداشتند ولی قتل عام ارامنه دروغ دیگری است که ارمنستان حاضر نیست در مورد آن بررسی تاریخی انجام شود ولی اسناد قتل عام ۳۰۰هزارنفر ازمردم اورمیه و سلماس و خوی از سال ۱۲۹۵ تا۱۲۹۸ توسط ارامنه در آرشیوهای وزارت کشور ایران وجود دارد که تا بحال ارامنه عذرخواهی نکرده اند
ایرانی ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۹
سابقه حضور ارمنی‌ها و زبان ارمنی حداقل چند هزار سال قبل‌تر از ورود ترکها و زبان‌ ترکی است. جالب است جای صاحبخانه و مهاجر در سخن پانترکها عوض می‌شود. انگار نه انگار که چیزی به اسم تاریخ هم وجود دارد.
خسرو ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۵
وقایع جدید مثل ، ترک قره باغ توسط صلح بانان روس و تحویل چهار روستای آذربایجان توسط ارمنستان آنهم بعد از مذاکرات مستقیم دو کشور --- نشان داد که مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می‌شود و فعلا مساعی جنگ افروزان بی نتیجه ماند پانکردی که خود را ایرانی می نامد از تاریخ ایران هیچ اطلاعی ندارد بهتر است به هند برگردد