تهدید واشنگتن به امر غیرممکن

یمن و آچمزی اسرائیل و امریکا در باب المندب

۱۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۳۸۶۲ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: محمد على مهتدى
محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: آمریکا نیک می داند که حمله نظامی به یمن امکان ندارد زیرا دریمن که هشت سال زیر بمباران بوده  هدف نظامی مهمی که زدن آن روی یمن تاثیر بگذارد وجود ندارد و یمنی ها هم هیچ ترسی از اقدامات نظامی آمریکا ندارند، بر عکس، سید عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله یمن، شخصا اعلام کرده که یمن از انجام وظیفه شرعی و انسانی خود کوتاه نخواهد آمد و اگر آمریکا حمله ای علیه یمن انجام دهد، ارتش یمن همه منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار خواهد داد.
یمن و آچمزی اسرائیل و امریکا در باب المندب

دیپلماسی ایرانی: در حالی که ارتش صهیونیستی به بمباران وحشیانه خود در نوار غزه ادامه می دهد، جبهه های حمایت از غزه در عراق، لبنان و یمن نیز عملیات خود را تشدید کرده اند. در این میان جبهه یمن در تنگه باب المندب و دریای سرخ شاهد تحولات ژرفی در سطح منطقه ای و بین المللی است.

انصارالله و ارتش یمن در این مدت با ممانعت ازحرکت کشتی هائی به مقصد بندر ایلات اسرائیل در دریای سرخ و در عین حال، حمله موشکی و پهپادی به این بندر، شرایط اقتصادی و اجتماعی سختی را برای اسرائیل پدید آورده اند.

بندر ایلات در انتهای خلیج عقبه که نام فلسطینی آن قبل از اشغال، امّ الرشّاش بوده برای اقتصاد اسرائیل بسیار مهم است و حتی جنبه حیاتی دارد چرا که کلیه مراودات تجاری این رژیم با قاره آسیا از طریق این بندر صورت می گیرد. اهمیت این بندر در دریای سرخ برای رژیم همانند اهمیت بندر حیفا در دریای مدیترانه است؛ به همین دلیل، اسرائیل از بدو اشغال فلسطین در همه دهه های گذشته اهمیت خاصی برای امنیت دریای سرخ و تنگه باب المندب قائل بوده و عملا با یکه تازی در این زمینه و ایجاد پایگاه های متعدد هوائی و دریائی در جای جای  دریای سرخ ، مانع دخالت کشورهای مهم همساحل مانند مصر، سودان و عربستان سعودی در رژیم امنیتی این دریا شده است.

بلندپروازی رژیم اسرائیل در سال های اخیر به جائی رسید که اعلام کرد قصد دارد یک کانال بزرگ آبی از بندر ایلات تا بندر اسدود در ساحل مدیترانه تحت عنوان کانال بن گوریون ایجاد کند تا کشتی های تجاری به جای عبور از کانال سوئز، از این کانال وارد مدیترانه و رهسپار سواحل اروپا شوند.

بدیهی است انجام چنین پروژه ای می تواند درآمد هنگفتی نصیب رژیم کند و اهمیت ژئوپلتیک آن را بسیار افزایش دهد.اما اینک با اقدامات ارتش یمن، برنامه های رژیم تبدیل به رؤیای شب تابستان گشته و  بندر ایلات تبدیل به شهر اشباح شده و نه تنها هیچ کشتی دراین بندر به چشم نمی خورد بلکه صهیونیست های ساکن این بندر نیز از ترس موشک های ارتش یمن تا حدود زیادی شهر را تخلیه کرده اند.

لازم به ذکر است که اتهام ارتش یمن به بستن تنگه باب المندب که یک آبراه بین المللی است صحت ندارد بلکه آنها فقط از حرکت کشتی ها به مقصد اسرائیل ممانعت می کنند و اعلام کرده اند که این اقدام را به عنوان یک وظیفه شرعی و انسانی به درخواست ملت یمن در حمایت ازمردم مظلوم  نوار غزه انجام می دهند و تا زمانی که حملات وحشیانه اسرائیل به غزه و محاصره آن ادامه دارد و از ورود مواد غذائی و پزشکی به غزه ممانعت می شود، یمن نیز به اقدامات خود ادامه می دهد.

در این شرایط، ایالات متحده آمریکا اقدام به تشکیل یک ائتلاف بین المللی برای حفظ امنیت  کشتی ها در دریای سرخ کرده است که علاوه بر کانادا، چند کشور اروپائی نیز در آن شرکت دارند در حالیکه کشورهای مهم عرب مانند مصر، عربستان سعودی و اردن که در دریای سرخ ساحل دارند حاضر به شرکت در این ائتلاف نشده اند. مصر با توجه به نقشی که درنوار غزه دارد ، ورود به چنین ائتلافی را به صلاح خود نمی داند.

اردن با آنکه در بسیاری از مواقع متحد آمریکاست با داشتن بندر عقبه در کنار ایلات، به عنوان تنها امکان ارتباط دریائی با خارج، به هیچ وجه نمی تواند وارد یک ریسک خطرناک شود.

عربستان سعودی که به تازگی از باتلاق یمن خارج شده ، به رغم فشارهای شدید آمریکا، حاضر به ورود در ائتلاف نشده بویژه که یمن اعلام کرده اگر عربستان سعودی و امارات دست به اقدامی علیه یمن بزنند، ارتش یمن با کنار گذاشتن همه تفاهمات سابق، تاسیسات نفتی عربستان و ابوظبی را مورد حمله قرار می دهد. حتی چند کشور اروپائی نیز که کمرشان زیر بار جنگ اوکراین خم شده، هیچ علاقه ای به ورود  در یک ماجراجوئی جدید را ندارند.

بدین ترتیب، حتی در صورت تشکیل چنین ائتلافی، آنها عملا نمی توانند کاری انجام دهند. آمریکا نیک می داند که حمله نظامی به یمن امکان ندارد زیرا دریمن که هشت سال زیر بمباران بوده  هدف نظامی مهمی که زدن آن روی یمن تاثیر بگذارد وجود ندارد و یمنی ها هم هیچ ترسی از اقدامات نظامی آمریکا ندارند، بر عکس، سید عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله یمن، شخصا اعلام کرده که یمن از انجام وظیفه شرعی و انسانی خود کوتاه نخواهد آمد و اگر آمریکا حمله ای علیه یمن انجام دهد، ارتش یمن همه منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار خواهد داد.

بدین ترتیب آسان ترین کار برای متوقف کردن جبهه یمن، پایان دادن به کشتار در غزه و برداشتن محاصره و دادن اجازه ورود به کمک های انسانی است. ولی آنها این کار را نمی کنند چون در شرایطی که ارتش صهیونیستی پس از هفتاد روز حملات وحشیانه هیچ دستاوردی را تحقق نبخشیده، پذیرفتن آتش بس به معنای پیروزی مقاومت و شکست اسرائیل است.

محمد على مهتدى

نویسنده خبر

کلید واژه ها: باب المندب تنگه باب المندب یمن حوثی ها اسرائیل اسرائیل و یمن امریکا و یمن حمله اسرائیل به غزه محمد علی مهتدی


( ۱۱ )

نظر شما :

امیر ۱۱ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۲
واقعا شما امکانات نظامی اطلاعاتی آمریکا رو با عربستان مقایسه کردین؟ به هر عزیزی که داری قسم به مسئولین مملکت مشاوره ندی!!!