مشکلاتی که دامنگیر بغداد شده است

نیروی هوایی عراق درگیر بی عملی امریکا به تعهدات و تحریم تسلیحاتی روسیه

۱۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۹۰۵ اخبار اصلی خاورمیانه
چه در ارتش چه در نیروی هوایی سرویس لازم هواپیماها و بالگردها انجام نمی شود و لوازم یدکی آنها به دلیل روتین و کندی هماهنگی با امریکا تأمین نمی شود، از طرفی دیگر تعمیر و نگهداری هواپیماهای روسی نیز به دلیل محاصره و تحریم اعمال شده بر روسیه متوقف شده است.
نیروی هوایی عراق درگیر بی عملی امریکا به تعهدات و تحریم تسلیحاتی روسیه

دیپلماسی ایرانی: منابع امنیتی بلندپایه فاش کردند که احتمال تغییر فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق به دلیل تکرار حوادث سقوط هواپیما و بالگرد وجود دارد.

به گزارش میدل ایست نیوز، هواپیماهای نظامی عراق به دلیل شانه خالی کردن امریکا و تحریم مسکو، تعمیر و سرویس نمی شوند که این مساله توسط کارشناسان امنیتی و نمایندگان پارلمان عراق تایید شده است.

منابع امنیتی بلندپایه گفتند که احتمال برکناری سمیر زکی، فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق در پی تکرار حوادث سقوط بالگرد که غالبا به کشته شدن شماری از افسران منجر می شود، وجود دارد.

آنها افزودند که چه در ارتش چه در نیروی هوایی سرویس لازم هواپیماها و بالگردها انجام نمی شود و لوازم یدکی آنها به دلیل روتین و کندی هماهنگی با امریکا تأمین نمی شود، از طرفی دیگر تعمیر و نگهداری هواپیماهای روسی نیز به دلیل محاصره و تحریم اعمال شده بر روسیه متوقف شده است.

گفتنی است صبح 19 دسامبر، یک بالگرد نظامی عراق به دلیل نقص فنی در طوزخورماتو و در جریان تامین امنیت انتقال اطلاعات انتخابات شوراهای استانی در عراق سقوط کرد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در نشستی پس از نخست وزیر شدن در سال گذشته دستور بازنگری جامع در روندهای وزارت دفاع و سازوکارهای قرارداد در سایه اولویت های بررسی شده و ارزیابی تسلیحات را صادر کرده بود.

یپش از این در گزارشی اعلام شده بود که جنگنده های سوخوی سو 25 روسیه که در سال 2014 وارد عراق شد، در همان زمان فرسوده و «ضایعاتی» بود و پس از جنگنده های اف 16 امریکا، دیگر خبری از آنها نیست.

در همین راستا، عدنان الکنانی، کارشناس امور نظامی در گفت وگو با العالم الجدید گفت که بی توجهی زیادی در پرونده پیگیری نگهداری و تعمیر هواپیماهای عراقی وجود دارد و تعمدی از سوی شرکت های امریکا و حتی روسی در این زمینه وجود دارد و این بدان معناست که اراده ای بین المللی وجود دارد تا عراق در این زمینه مهم ضعیف باشد.

الکنانی افزود که تکرار حوادث سقوط هواپیما در عراق بدان معناست که خلل بزرگی در این زمینه وجود دارد به خصوص با توجه به اینکه این بخش تا حد زیادی و در پی جنگ علیه داعش، فرسوده شده است و هواپیماها به سرویس و تعمیر از سوی شرکت های متخصص نیاز دارد.

این کارشناس امور نظامی تاکید کرد که عراق باید در جهت دور کردن پرونده تسلیحات از هرگونه فشار خارجی و درگیری های بین المللی عمل کند و به این پرونده به خصوص پرونده تعمیر و نگهداری جنگنده های عراقی بسیار اهتمام داشته باشد.

وی افزود که باید دوره هایی برای عراقی ها در جهت یادگیری چگونگی سرویس این هواپیماها برگزار شود تا وابستگی به صورت کامل به شرکت های خارجی نباشد.

گفتنی است عراق در سال 2012 قراردادی برای خرید 24 جنگنده سوخوی 25 با روسیه نوشت اما این قرارداد اجرایی نشد و عراق تا سال 2014 هیچ جنگنده ای دریافت نکرد.

این قرارداد با روسیه از بارزترین قراردادهایی بود که جنجال بزرگی به دلیل احتمال فساد در آن به وجود آورد؛ این قرارداد به ارزش 4 میلیارد دلار بود و شامل جنگنده، سامانه موشکی و سلاح های مختلف می شود و از جمله بزرگترین قراردادهایی بود که در زمینه تسلیحات با روسیه امضا شد.

از سوی دیگر کریم المحمداوی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که پارلمان برای میزبانی از طرف های متخصص و مسئول پرونده نگهداری جنگنده های عراقی عمل خواهد کرد تا دلیل بی توجهی و تقصیر در این زمینه و دلایلی که به نقص فنی و سقوط هواپیما منجر می شود، مشخص شود.

وی گفت که امریکا تعمدا قصد دارد عراق را در زمینه تسلیحات هوایی ضعیف نگه دارد از این روز به سرویس هواپیماهایی که به عراق می فروشد پایبند نیست و در مسیر اقدام عراق برای متنوع سازی تسلیحات خود سنگ اندازی می کند.

المحمداوی تاکید کرد که دولت به دنبال متنوع سازی تسلیحات عراق است تا این کشور تحت هیچ فشاری قرار نگیرد و از سوی هیچ طرفی در معرض چانه زنی قرار نگیرد در نتیجه نیروهای عراقی باید با جدیدترین سلاح های پیشرفته و از منافع مختلف مجهز شوند.

در ژوئیه سال گذشته اعلام شد که 5 رادار پیشرفته وارد بنادر ام قصر در بصره شده است که در پی قرارداد سابق عراق با امریکا و فرانسه صورت گرفته است.

یک کارشناس امنیتی، دلیل این اقدام را تامین امنیت مناطق خارج از پوشش دانست و آن را وسیله ای مهم برای جلوگیری از نقض حریم هوایی عراق عنوان کرد.

گفتنی است عراق در ماه مه اعلام کرد که 4 جنگنده آموزش پاکستانی دریافت کرده است.

منبع: العالم الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق تسلیحات امریکا ارتش عراق نیروی هوایی امریکا و عراق روسیه عراق و روسیه قرارداد تسلیحاتی عراق و روسیه قرارداد تسلیحانی امریکا و عراق تحریم روسیه


( ۴ )

نظر شما :