منافع قاعده ای که صرفا به نفع آمریکاست

اگر «نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد» نبود وضع بهتر نبود؟

۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۳۰ اخبار اصلی آمریکا
چرا ایالات متحده آمریکا و بعضی کشورهای قدرتمند غربی "نظم بین المللی مبتنی بر قوانین" را به "حقوق بین الملل" ترجیح می دهند و سرسختانه از آن حمایت می کنند؟ مطلب زیر تا حد زیادی به این سوال پاسخ می دهد؟
اگر «نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد» نبود وضع بهتر نبود؟

نویسنده: کیتلین جانستون 

دیپلماسی ایرانی: «نظم بین المللی مبتنی بر قوانین» اجازه داده است که غزه را به آتش بکشند و نیروهای یمنی را که برای متوقف کردن آن تلاش می کنند، بمباران کتند. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» این امکان را فراهم کرد که عربستان تحت حمایت غرب با بی رحمی صدها هزار نفر را در یمن قتل عام کند. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» به کشورهای قدرتمند عضو ناتو مجوز داد که آگاهانه یک جنگ نیابتی در اوکراین راه اندازند که تهدیدی برای جهان است. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» به قدرت‌های غربی و شرکای منطقه‌ای آن‌ها اجازه داد که با روانه کردن گروه ‌های افراطی فاشیستی سر تا پا مسلح به سوریه، این کشور را درگیر یک جنگ داخلی وحشتناک کنند. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» به ایالات متحده اجازه داده است تا برای کنترل منابع طبیعی سوریه و جلوگیری از بازسازی آن، به بخش وسیعی از خاک این کشور حمله و آن را اشغال کند. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین » باعث شد پس از کشتن شدن قذافی توسط نیروهای تحت حمایت غرب به دنبال عملیات تغییر رژیم در لیبی که آرزوی دیرینه غربیان بود و با پوشش «مداخله بشردوستانه» انجام شد، این کشور به یک منظره جهنمی آشفته تبدیل شود. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» مجوز حمله به عراق را داد که بی ثباتی کل منطقه و مرگ میلیون‌ها نفر در پی کمپین دروغ‌های عمدی و تبلیغاتی را باعث شد. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» اجازه تهاجم به افغانستان و اشغال چند دهه‌ای آن را داد که با دروغ و فساد تداوم یافت. 

«نظم بین المللی مبتنی بر قوانین»اجازه داد که جولیان آسانژ به دلیل فعالیت های روزنامه نگاری و افشای جنایات جنگی ایالات متحده زندانی شود. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» اجازه داده است که سیاره زمین توسط صدها پایگاه نظامی ایالات متحده محاصره شود، از جمله در مکان‌هایی که مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند و به شدت با حضور آنها مخالفت می‌کنند، مانند اوکیناوا، عراق و سوریه. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» به ایالات متحده و متحدانش اجازه داده است که در کشورهایی مانند یمن، عراق و ونزوئلا، تعداد زیادی از غیرنظامیان را با تاکتیک‌های جنگ محاصره‌ای بکشند. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» به ایالات متحده اجازه داده است که به میل خود در بسیاری از انتخابات در سراسر جهان مداخله کند و هر زمان که بخواهد دولت‌های ناخوشایند را با توسل به زور سرنگون کند. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» این امکان را فراهم کرده است که چین با تعداد فزاینده‌ای از پایگاه‌های نظامی و ماشین‌آلات جنگی ایالات متحده احاطه شود تا برای یک درگیری وحشتناک در آینده آماده باشند. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» به ایالات متحده اجازه داده است که با دنبال کردن سیاست تنش زای فزاینده علیه روسیه و چین مجهز به سلاح هسته‌ای، جهان را وارد یک جنگ سرد جدید کند. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» این امکان را فراهم کرده که تمدن ما توسط قدرتمندترین سیستم تبلیغاتی که تا به حال ابداع شده است، کنترل شود و یک ویران‌شهر مملو از برده های کنترل‌شده ذهنی ایجاد شود که با فریب باور کرده اند که آزاد هستند. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» اجازه داده است که حجم بسیار زیادی از تخلفات و فساد دولتی در پشت دیوار غیرشفاف اسرار دولتی پنهان شود. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» اجازه داده است که منافع انسان‌های عادی قربانی منافع شرکت‌های میلیاردرها و سازمان‌های دولتی جامعه ستیز و ضد بشر شود. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» امکان تخریب اکوسیستم ما را برای افزایش ثروت متمولان و اشرافیان قدرتمند فراهم کرده است. 

«نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» باعث شده جنایت‌ و تباهی بی سابقه بر سیاره ما حاکم شود که نتیجه آن خونریزی بی‌وقفه و استبداد فزاینده است. 

اگر همه این مشکلات با وجود و مجوز «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین » اتفاق افتاده، دقیقاً از چه نوع «قوانینی» صحبت می‌کنیم؟ و چه "نظمی" برقراراست؟ در آخر اگر «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین » این است که مشاهده می کنیم، آیا بدون آن وضعیت بهتر نبود؟ 

منبع: گلوبال ریسرچ / ترجمه: اکبر فیجانی

کلید واژه ها: نظم بین المللی قوانین ایالات متحده امریکا امریکا منافع امریکا نظم جدید بین الملل نظم جدید جهانی


( ۱ )

نظر شما :

خسرو ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۵
این نظم مبتنی بر قوانین ، در واقع حقوق قدرت است که همه حکومت‌ها آنرا می‌دانند و رعایت می‌کنند هر نظم و قانونی بهتر از بی قانونی است فقط کشورهای اسلامی می‌توانستند لااقل با اتحاد پاکستان و ایران وترکیه و عربستان و مصر و... ، بر این نظم ، تاثیر بیشتری بکنند