درخواست اتحادیه عرب از شورای امنیت برای تصویب قطعنامه الزام‌آور جهت توقف جنگ غزه

پررنگ تر شدن تقابل آمریکا و انصارالله

۰۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ستاد فرماندهی تروریستی مرکزی آمریکا (سنتکام) دیروز سه شنبه اعلام کرد در ساعت ۲۳:۵۹ دوشنبه شب به وقت صنعا، نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی انگلیس با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند به هشت هدف انصارالله یمن حمله کردند. سنتکام مدعی است که این اهداف شامل سامانه‌های موشکی، لانچرها، سامانه‌های پدافند هوایی، رادارها، تأسیسات و انبار تسلیحات می‌شود، ادعایی که توسط مقامات یمن رد و اعلام شد که مواضع هدف قرار گرفته شده خالی از هرگونه مهمات و نیرو بوده‌اند.
پررنگ تر شدن تقابل آمریکا و انصارالله

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: ستاد فرماندهی تروریستی مرکزی آمریکا (سنتکام) دیروز سه شنبه اعلام کرد در ساعت ۲۳:۵۹ دوشنبه شب به وقت صنعا، نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی انگلیس با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند به هشت هدف انصارالله یمن حمله کردند. سنتکام مدعی است که این اهداف شامل سامانه‌های موشکی، لانچرها، سامانه‌های پدافند هوایی، رادارها، تأسیسات و انبار تسلیحات می‌شود، ادعایی که توسط مقامات یمن رد و اعلام شد که مواضع هدف قرار گرفته شده خالی از هرگونه مهمات و نیرو بوده‌اند.

البته یک مسئول آمریکایی نیز بامداد دیروز سه شنبه از حملات مجدد آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن خبر داد. به گزارش ایسنا، بامداد سه‌شنبه صدای انفجارهای بسیار شدیدی، همزمان با پرواز جنگنده‌ها بر فراز صنعا پایتخت یمن به گوش رسیده است. شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش کرد آمریکا و انگلیس حملاتی را به یمن ترتیب دادند. این مقام آمریکایی مدعی شد «نیروهای آمریکا و متحدانش سکوهای موشکی، پهپادی و انبار تسلیحات را هدف قرار دادند.» یکی از مسئولان انصارالله یمن اعلام کرد بمباران‌های آمریکایی - انگلیسی، شهرهای صنعا، تعز، البیضا و حجه را هدف قرار داد.

منابع رسانه ای گزارش کردند جنگنده های آمریکایی و انگلیسی چندین سایت از جمله پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا، پایتخت یمن را هدف قرار دادند. منابع خبری انصارالله از بمباران فرودگاه صنعاء گزارش داده و اعلام کردند امشب شدیدترین بمباران از زمان آغاز تجاوزات آمریکا و انگلیس علیه یمن بوده است‌. آمریکا و متحدانش در طول ۱۰ روز گذشته حداقل سه بار حملاتی را در یمن انجام داده‌اند.  

خبرنگار المیادین در یمن تایید کرد که این تجاوز با ۱۴ حمله استان‌های تعز، صنعا و البیضاء را هدف قرار داد از میان می‌توان اشاره کرد، ۴ حمله پایگاه هوایی الدیلمی در شمال پایتخت یمن و ۴ حمله دیگر، اردوگاه الحفا در شرق و با دو حمله اردوگاه خشم البکره در منطقه صرف، در ضلع شمال شرقی پایتخت را هدف قرار داد. وی همچنین تاکید کرد که مواضع بمباران شده توسط متجاوزان قبلاً با ده‌ها حمله ائتلاف سعودی به یمن در سال‌های گذشته جنگ مورد بمباران مکرر قرار گرفته‌اند. این خبرنگار خاطرنشان کرد: پایگاه الدیلمی از مارس ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۲۰ مورد بیش از ۲۰۰ حمله هوایی قرار گرفت که منجر به انهدام تمام تاسیسات آن شد. به گفته این خبرنگار، بمب‌افکن استراتژیک بی ۵۲ در تجاوز به یمن شرکت داشت.

آمریکا مدعی است حملات به یمن با هدف «آزادی دریانوردی» و همچنین «کاهش توان نظامی» یمن برای حمله به کشتی‌های تجاری صورت می‌گیرد.  این در حالی است که با وجود حملات غربی‌ها، ارتش یمن همچنان کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف می‌گیرد.  یک مقام دفاعی آمریکایی به الجزیره گفت: حملات علیه مواضع حوثی‌ها (انصارالله) یمن گسترده و چندجانبه بوده و توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی و با پشتیبانی غیرعملیاتی سایر کشورها انجام شده است. یمنی‌ها بارها تاکید کرده‌اند به این تجاوزات آمریکا و انگلیس پاسخ می‌دهند و حملات به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی تا زمان پایان تجاوزات نظامی علیه غزه ادامه می‌یابد. 

-    این تجاوزات بی‌پاسخ نخواهد ماند

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در سخنانی در واکنش به حملات دوشنبه شب آمریکا و انگلیس به کشورش تاکید کرد که این تجاوزات بی‌پاسخ نخواهد ماند. سرتیپ یحیی سریع با انتشار پیامی در «ایکس» نوشت: متجاوزان آمریکایی - انگلیسی طی ساعات گذشته ۱۸ حمله هوایی انجام دادند. طبق گزارش شبکه المسیره، یحیی سریع در این باره تصریح کرد: ۱۲ حمله به مرکز پایتخت و استان صنعا انجام شد، سه حمله به استان «الحدیده»، دو حمله به استان «تعز» و یک حمله به استان «البیضاء». سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان پیام خود خاطرنشان کرد این حملات بی‌پاسخ و مجازات نخواهد ماند. البته ساعاتی پس از حمله، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از هدف قرار دادن یک کشتی باری نظامی آمریکایی در خلیج عدن خبر داده بود. 

پس از تجاوز هوایی جدید آمریکا و انگلیس به مناطق مختلف در صنعا، پایتخت یمن و سایر استان‌های این کشور محمد علی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی انصارالله یمن تاکید کرد که حمله جدید «تلاش جدیدی برای بازداشتن یمن از حمایت از غزه است.» وی با تاکید بر اینکه هدف آمریکایی‌-انگلیسی از تجاوز، یعنی توقف عملیات دریایی یمن، محقق نمی‌شود، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها باید درک کنند که ما در زمان واکنش قرار داریم و مردم ما تسلیم شدن را نمی‌شناسند.» محمد البخیتی، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله نیز اعلام کرد: صرف نظر از حجم بمباران، عملیات نظامی ما علیه اسرائیل تا پایان جنایات نسل کشی در نوار غزه ادامه خواهد داشت. این تجاوزات اراده ما را از بین نمی‌برند. عبدالرحمان الاحنونی، مدیرکل رادیو و تلویزیون دولتی یمن نیز تاکید کرد آمریکایی‌ها می‌خواهند وجهه خود را که پس از هدف قرار گرفتن کشتی‌های نظامی‌شان از بین رفت، بازگردانند.

-    درخواست اتحادیه عرب از شورای امنیت برای تصویب قطعنامه الزام‌آور جهت توقف جنگ غزه

نمایندگان دائم اتحادیه عرب روز دوشنبه در پایان نشست فوق‌العاده خود که به درخواست فلسطین و به ریاست مراکش در قاهره برگزار شد، قطعنامه ای را  صادر کردند که خواستار بر عهده گرفتن مسئولیت های شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین المللی شد. اتحادیه عرب همچنین درخواستی دال بر صدور قطعنامه‌ای الزام آور برای توقف جنایات گسترده و سیستماتیک رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین شدند. در این قطعنامه اتحادیه عرب از ایالات متحده آمریکا و کشورهایی که استانداردهای دوگانه را اتخاذ می‌کنند و از تجاوزات رژیم صهیونیستی در شورای امنیت حمایت می‌کنند، خواسته شده مواضع منطبق با قوانین بین المللی را اتخاذ کنند و خواستار آتش بس کامل و پایدار در غزه شوند. 

اتحادیه عرب در قطعنامه خود خواهان اتخاذ مواضعی شد که رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند تجاوزات خود به مردم فلسطین را متوقف، از نوار غزه عقب‌نشینی کند و ضمن رفع محاصره آن طرح‌های خود برای آوارگی اجباری فلسطینی‌ها را کنار بگذارد. همچنین اتحادیه عرب در قطعنامه خود تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و محاصره تحمیلی مسجدالاقصی را محکوم کرد که بیش از ۱۰۰ روز است ادامه دارد. در این قطعنامه از آفریقای جنوبی بابت شکایت قانونی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری قدردانی شده  و از کشورهایی که مایل به برقراری عدالت هستند خواسته شده مدارک و شواهد بیشتری درباره وضعیت فلسطین به این دیوان ارائه کنند. نماینده دائم فلسطین در اتحادیه عرب پیش از این گفته بود کشورش روز چهارشنبه از این اتحادیه درخواست کرده درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد. 

کلید واژه ها: آمریکا انگلیس انصارالله حوثی یمن جنگ حمله نظامی اسرائیل فلسطین


( ۳ )

نظر شما :