پوتین مطرح‌ترین مخالفش را کشت

ناوالنی، ماندلای روسیه

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۴۲ اخبار اصلی اروپا
بیژن اشتری در یادداشتی می‌نویسد: ناوالنی بی‌شک مهم‌ترین و نافذترین مخالف سیاسی پوتین در یکی دو دهه گذشته بود. او دو سال قبل، پس از تلاش ناموفق ماموران امنیتی روسیه در کشتنش، برای معالجه به آلمان رفته بود و می‌توانست در مکان امن خود در آلمان بماند و از اینجا به مخالفت خود با پوتین ادامه دهد اما تصمیم گرفت به رغم خطری که جانش را تهدید می‌کرد به کشورش برگردد و رودرروی دشمن با او بجنگد.
ناوالنی، ماندلای روسیه

نویسنده: بیژن اشتری، نویسنده و مترجم

دیپلماسی ایرانی: آلکسی ناوالنی تازه‌ترین قربانی ولادیمیر پوتین است. قتل ناوالنی شاید فجیع‌ترین جنایتی است که پوتین تاکنون مرتکب شده است. پوتین ثابت کرده که در کشتن مخالفان سیاسی خود هیچ مرز و محدودیتی نمی‌شناسد و به هیچ اصل اخلاقی‌ای پایبند نیست. فهرست مقتولین او روزبه‌روز طولانی‌تر و نفرت‌انگیزتر می‌شود.

کشتن مخالف سیاسی در زندان تنها «هنر» دیکتاتور‌های رذلی مثل پوتین و همتایان اوست.

ناوالنی بی‌شک مهم‌ترین و نافذترین مخالف سیاسی پوتین در یکی دو دهه گذشته بود. او دو سال قبل، پس از تلاش ناموفق ماموران امنیتی روسیه در کشتنش، برای معالجه به آلمان رفته بود و می‌توانست در مکان امن خود در آلمان بماند و از اینجا به مخالفت خود با پوتین ادامه دهد اما تصمیم گرفت به رغم خطری که جانش را تهدید می‌کرد به کشورش برگردد و رودرروی دشمن با او بجنگد. او‌ به محض بازگشت دستگیر و زندانی شد اما هرگز کوتاه نیامد و از داخل زندان به مبارزه خود ادامه داد. به راستی داودی بود که علیه گولیات زمانه خود جنگید. شجاعت و شرف را توامان داشت و بهترین رهبر بالقوه برای یک روسیه دموکرات بود.

تسلیت به مردم روسیه برای از دست دادن چنین رهبری. الگو و مدل او نلسون ماندلا بود. ماندلا هم در مقطعی از مبارزات خود در آفریقای جنوبی تصمیم گرفت پس از قریب یک سال اقامت در خارج به کشورش برگردد و در خانه علیه رژیم مستبد حاکم بر کشورش بجنگد. ماندلا چند ماه پس از ورود به کشورش دستگیر شد و برای بیست و هفت سال زندانی شد اما نفوذ و قدرتش از پشت میله‌های زندان چنان فزونی گرفت که عاقبت منجر به سقوط حکومت اپارتاید آفریقای جنوبی شد.

ناوالنی به ما یاد داد که مبارز سیاسی باید در کشورش بماند و علیه دیکتاتور بجنگد. پوتین هم قطعا متوجه افزایش نفوذ ناوالنی از پشت میله‌های زندان شده بود که نهایتا دستور قتلش را صادر کرد. ننگ و نفرین بر این دیکتاتور خونخوار. شرافت تحسین‌برانگیز ناوالنی و الگوی ارزشمند او هرگز فراموش نخواهد شد.

کلید واژه ها: روسیه مخالفین پوتین ولادیمیر پوتین الکسی ناوالنی


( ۱۴ )

نظر شما :

م. راد ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۳
اگرچه دیدگاه روسیه ستیزانه ی اصلاح طلبان ایرانی و برجسته سازی هرآنچه که مخالف روسیه باشد را می توان درک کرد اما مقایسه ی ناوالنی با شخصیت بزرگی مانند نلسون ماندلا اقدامی بسیار شرم آور و غیراخلاقی است. آقای ناوالنی یک راستگرای افراطی با دیدگاه های بسیار مسلمان ستیزانه، مهاجرستیز و نژادپرستانه بود. در کانال یوتیوب ایشان که هنوز هم در دسترس عموم است و همه را دیدن ویدئوهای آن دعوت می کنم، مسلمانان را به «مگس و حشرات موذی» که باید «از بین برد» تشبیه می کند و خود به عنوان نمونه، در یک نمایش، یک مسلمان با لباس از قرار معلوم روحانی که به او حمله می کند را با هفت تیر از پا در آورد. در ویدئوی دیگری خارجی ها و مهاجران را به «دندان فاسد» و «جرم دندان» تشبیه می کند، و خود که در لباس دندان پزشک ظاهر شده راه های مبارزه و نابودی آنها را توضیح می دهد. اینکه در غرب از چنین انسانی سفیدشویی کرده و بت ساخته اند نیز البته قابل درک است همچنان که حمایت همه جانبه ی آنها از نئونازی ها و وفاداران هیتلر را در اوکراین همه دیده ایم. اما بت سازی از چهره ای مانند ناوالنی در کشوری مانند ایران با جمعیتی غالبا مسلمان حقیقتا جای پرسش و شگفتی بسیار دارد.
ابراهیم قدیمی ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۷
ماندلا چه گناهی کرده شما ا ورا با ناوالنی مقایسه میکنید۔۔
ناشناس ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۰
به جناب راد . اتفاقا آنهایی که در ایران از امثال ناوالنی یا زلنسکی بت می سازند ، دقیقا می دانند که دارند چکار می کنند . با همین دست فرمون ، به بت ساختن از صدام حسین هم خواهند رسید ... می دانی بزرگترین اشتباه جمهوری اسلامی چیست ؟ بزرگترین اشتباه نظام آنست که تقریبا صد در صد تریبونهای تبلیغاتی خودش را به مسایل مذهبی اختصاص داده و به طور کامل از مسایلی مانند تاریخ معاصر و به ویژه شخصیتهای تاثیر گذار در دهه های اخیر و بیان نوع نگرش و فعالیتشان غافل شده و میدان را به طور کامل به دشمنان ایران واگذار کرده است . فی المثل در جایی مانند یوتیوب دیگر چیزی از تاریخ ، جفرافیا و فرهنگ ایران باقی نمانده که به لجن دروغ و تحریف ، آلوده نکرده باشند . امثال ناوالنی در فضای حقیقی هر چه بودند ، بودند این فضای مجازی است که از آنها پیغمبر نزد افکار عمومی ساخته و ما همچنان ... خواب خواب خواب ...