اوپنهایمر خطر جنگ هسته ای را به جهان هشدار داد

دست های آلوده به خون

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۹۸۲ اخبار اصلی سینما دیپلماسی
علی ودایع در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی درباره فیلم اوپنهایمر می نویسد: در سینمای هالیوود، همیشه این آمریکاست که منجی جامعه جهانی می شود. نکته جالب اینجاست که روایت های به اصطلاح تاریخ نگارانه به موازات فروپاشی شوروی و ناکامی های متنوع آمریکایی ها کمرنگ و کمرنگ تر شده است. داستان اوپنهایمر تلاش می کند بدون قضاوت به یک داستان تاریخی برود اما روند کلی فلیم خلاف باور تاریخی هالیوودی است تا جایی که یک اثر ضد جنگ قلمداد می شود.
دست های آلوده به خون

نویسنده: علی ودایع، دکترای روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: انفجار اوپنهایمر در شب اوسکار به سرخط رسانه های جهان راه یافته است. کارنامه «کریستوفر نولان» نشان می دهد که دغدغه های او فراتر از ساخت فیلم های دم دستی هالیوودی است؛ او با آثاری همانند «دانکرک» گاهی به گذشته می رود و با «بین ستاره ای» به آینده دور اما هرچه هست نولان تلاش می کند با نگاه دقیق علمی، تاریخی و فلسفی به عمق ماجرا بود.

«استفان والت» نظریه پرداز رئالیست به تفصیل می گوید که در سینمای هالیوود این قهرمان ها هستند که در جنگ خیر و شر به پیروزی می رسند یا عاشق به معشوق می رسد و در ادامه می افزاید: «همانطور که از نام آن مشخص است، "پایان هالیوودی" یک اختراع اصولاً آمریکایی است، اگرچه ویلیام شکسپیر، چارلز دیکنز و جین آستن به آن پیش از اختراع فیلم علاقه داشتند و می‌توان پایان‌های مشابهی را در سایر سنت‌های سینمایی پیدا کرد. با این حال، می‌توانم ادعا کنم که فیلم‌های ساخته‌شده در خارج از ایالات متحده تمایل به تیره‌تر بودن، ابهام بیشتر در نمایش خیر و شر، لحن کمتر پیروزمندانه و تمایل بیشتری به پایان‌های پر ابهام دارند. البته، برخی فیلم‌های آمریکایی با چنین ویژگی‌هایی نیز وجود دارد (مانند "جستجوگران"، "شهر چینی"، "دانش آموخته"، "بی‌ برون رفت"، "کودک میلیون دلاری")، اما آنها استثنا هستند و نه قاعده‌ی فیلم های آمریکایی.»

در سینمای هالیوود، همیشه این آمریکاست که منجی جامعه جهانی می شود. نکته جالب اینجاست که روایت های به اصطلاح تاریخ نگارانه به موازات فروپاشی شوروی و ناکامی های متنوع آمریکایی ها کمرنگ و کمرنگ تر شده است. داستان اوپنهایمر تلاش می کند بدون قضاوت به یک داستان تاریخی برود اما روند کلی فلیم خلاف باور تاریخی هالیوودی است تا جایی که یک اثر ضد جنگ قلمداد می شود.

داستان یک پروژه شوم

جمله معروف فیلم اوپنهایمر این است که «دستانم آغشته به خون است.» این جمله‌ای است که رابرت اوپنهایمر، طراح پروژۀ منهتن، پس از ساخت و انداختن بمب‌ها در هیروشیما و ناکازاکی، به هری‌ ترومن، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، گفت. «بمبارانی که موجب کشتار بیش از ۲۲۶ هزار نفر شد.»

رئیس‌جمهوری به او اطمینان‌خاطر داد، اما در خلوت، به‌خاطر عذاب‌وجدانِ اوپنهایمر و گریه‌اش، خشمگین شد و به دین آچسون، وزیر امور خارجۀ خود، گفت: «دیگر هیچ‌وقت نمی‌خواهم آن عوضی را در دفترِ کارم ببینم.»

ماجرا به 16 جولای1945 و آزمایش بمب «تریتیتی» در قلب صحرای نیومکزیکو باز می گردد ؛ این که یک فیزیکدان مجذوب دانش از ترس آلمان نازی به ساحت بمب اتمی ترغیب می شود. پس از تهاجم نیروهای آلمان نازی به لهستان در سال ۱۹۳۹، فیزیکدانان آلبرت اینشتین(Albert Einstein)، لئو زیلارد(Leo Szilard) و یوجین ویگنر(Eugene Wigner) به دولت ایالات متحده هشدار دادند که نازی‌ها می‌توانند اولین کسانی باشند که بمب اتم تولید می‌کنند و پیامدهای بالقوه فاجعه باری برای بشریت خواهد داشت.

«جولیوس رابرت اوپنهایمر»»(Julius Robert Oppenheimer) ده ها سال به عنوان مدرس فیزیک کار کرد و چندین اکتشاف علمی قابل توجه از جمله پیش‌بینی سیاه‌چاله‌ها را ۳۰ سال پیش از تبدیل شدن به یک نظریه رایج انجام داد.همکاران و دوستانش او را «اوپی»(Oppie) صدا می‌کردند. او مردی لاغر و خمیده بود که می‌توانست متواضع، بی‌ثبات و نامعقول باشد.

ترس از بمب اتمی در اوکراین

از ماجرای اوپنهایمر در سال 1945 بحران های بزرگ و کوچک در اوج دوران جنگ سرد بین اتحادیه جماهیر شوروی و ایالات متحده از سر جامعه جهانی گذشته است اما نوع تنش هایی که ذیل جنگ اوکراین شکل گرفته ، احتمال برخورد اتمی را پررنگ کرده است. جیم سیوتو می گوید: «من ابتدا گزارشی درباره نگرانی مقامات ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ از اینکه روسیه در جریان جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای تاکتیکی استفاده کند، منتشر کردم. اما در کتاب جدیدم که "بازگشت قدرت‌های بزرگ" نام دارد و در ۱۲ مارس امسال منتشر شده، جزئیات منحصر به فردی را درباره سطح بی‌سابقه برنامه‌ریزی اضطراری مقامات ارشد آمریکا منتشر کردم. زیرا اعضای دولت بایدن به طور فزاینده‌ای در این باره نگران بودند.»

برخلاف سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک که قادر به نابودی کل شهرها هستند، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا سلاح‌های هسته‌ای میدان جنگ به اندازه‌ای کوچک هستند که بی‌صدا جابجا می‌شوند و حتی می‌توان آنها را از سیستم‌های متعارفی که قبلاً در میدان نبرد اوکراین مستقر شدند، شلیک کرد.

به گفته این منابع، برای دولت آمریکا این موضوع نیز بطور صد در صد روشن نبود که آیا روس‌ها می‌خواهند یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی، بویژه یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی بسیار کم بازده را استفاده کنند یا چیز دیگری؛ دیگر اینکه آیا قصد دارند فقط یک سلاح هسته‌ای از این نوع استفاده کنند تا تعداد بیشتری.

در نهایت ایالات متحده پیشقدم می‌شود و یک نشست فوری را با حضور چند تن از مقامات دو کشور تشکیل می‌دهد. در جریان این نشست آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، نگرانی‌های آمریکا را «بسیار مستقیم» با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در میان می‌گذارد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز با همتای روس خود ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه تماس می‌گیرد.

جو بایدن همچنین ویلیام برنز، رئیس سیا را می‌فرستد تا با سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در ترکیه صحبت کند تا نگرانی‌های ایالات متحده در مورد احتمال وقوع حمله هسته‌ای را اعلام کند و نقطه نظرات روس‌ها را در این موضوع بسنجد.

جسارت بی بدیل نولان

نولان با ساخت جسورانه اوپنهایمر انگشت روی یک تهدید بالقوه گذاشته است. البته نباید فراموش کنیم که اسرائیلی ها هم آنچنان دیوانه هستند که دست به یک حماقت بزرگ بزنند. در جریان فیلم اوپنهایمر تناقضات شخصی چپ گرایانه پدر بمب اتم و پشیمانی از شراکت در بزرگ ترین کشتار جنگ جهانی دوم مخاطب را با جای خالی اخلاق در جریان بمباران هیروشیما و ناکازاکی تنها می گذارد. نکته جالب اینجاست که در سال 1954 مجوزهای امنیتی پدر بمب اتم توسط دولت فدرال لغو شد. 

سیلی نهایی نولان در اوپنهایمر جایی است که آلبرت انیشتین خطاب به او می گوید: «حالا وقت آن است که با عواقب دستآوردت روبرو شوی.»

جهان در نقطه خطرناکی ایستاده است؛ کنترل تنش های زنجیره ای جهان هرلحظه ممکن است از کنترل خارج شود.

کلید واژه ها: اوپنهایمر فیلم اوپنهایمر علی ودایع جنگ ضد جنگ ایالات متحده امریکا امریکا روسیه امریکا و روسیه جنگ هسته ای جنگ اتمی کریستوفر نولان هالیوود


( ۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۱
امروز سلاخهائی تولید میکنند ویا برروی ان تحقیق میکنند که از سلاح هستهای خطرناک تر است۔۔۔قدرت های حکومتی از ابتدائی که علما در روی علوم تجربی و تکنولوژی ساخت با استفاده از علوم تجربی کار کردند دنبال ایجاد قدرت نظامی بودند ویا رفتند۔ارشمیدس جرثقیل وچنگگ دریائی خود را برای جنگ طراحی کرد وساخت۔حکومت ها انسان همواره دنبال قدرت وپول بوده است۔پول عامل ایجاد قدرت وقدرت برای تگا ثر ثروت۔۔تحقیقات دانشگاهها اغلب انها جهت اهداف نظامی دارد۔بمب هسنهای ثبت اختراع سزیلارد در انگلستان بود ونتمه انرا انیشتین که یک صهیونیست قدیمی بود با کمک سزیلارد نوشت۔ انیشتین وسزیلارد جسد خود را پس از فوت وصیت سوختن کردند۔
ابراهیم قدیمی ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۷
هایزنبرگ سر دانشمند هستهای المان نازی به بوهر که سمت استادی بر او داست وبعد به لاس الاموس منتقل شد پیشنهاد کرد که ما تعدادی دانشمند هستیم که اگر این بمب را نسازیم دیگران نمی توانند بسازند۔گفتند او میخواهد خودش بسازد ۔در صورتیکه این چنین نبود۔تصور من این است که اوپن هایمر توسط انیشتن به این شغل پیشنهاد وعلاقمند شد۔