رادیکال در خدمت رادیکال

چرا تندروها از ترامپ نمی‌ترسند اما از برجام می‌ترسند؟

۰۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۱۵۳ اخبار اصلی آمریکا
اسفندیار خدایی در یادداشتی می نویسد: برخلاف تصور مخالفان جمهوری اسلامی، ظهور مجدد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ کمترین آسیب را به اصولگرایان تندرو می‌زند.
چرا تندروها از ترامپ نمی‌ترسند اما از برجام می‌ترسند؟

نویسنده: دکتر اسفندیار خدایی، دکتری مطالعات آمریکای شمالی، دانشگاه تهران، دانشکده مطالعات جهان

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ در طول چهار سال ریاست‌جمهوری خود، چهار اقدام جدی علیه ایران انجام داد: ۱- خروج از برجام، ۲- ترور شهید سردار سلیمانی، ۳- تحریم های حداکثری، ۴- منع ورود اتباع ایرانی به آمریکا. جالب اینکه هر چهار تصمیم فوق به نفع اصولگرایان تندرو و به زیان جریان میانه‌رو رقیب تمام شد.

۱- خروج از برجام

خروج ترامپ از برجام باعث شکست سیاست های تنش‌زدایی و تعامل دولت روحانی شد و زمینه را برای به قدرت رسیدن اصولگرایان فراهم کرد. کارنامه دولت روحانی در پنج سال اول یعنی تا قبل از خروج ترامپ از برجام، فوق‌العاده بود: دلار به مدت پنج سال زیر چهار هزار تومان بود و توافق برجام بیش از صد میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده کشورمان را آزاد کرد. روحانی دور دوم با ۲۴ میلیون رای و با مشارکت ۷۴ درصدی مردم در قدرت ماند. اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد، و مشارکت مردم همچنان بالا می‌بود، جناح رقیب در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری بعدی حرفی برای گفتن نداشت. در انتخابات سال ۱۴۰۰ این مشارکت به ۴۸ درصد رسید و اکنون به حدود چهل درصد کاهش یافته و اصولگرایان یکه‌تاز میدان هستند. ترامپ خدمت بزرگی به مخالفان برجام کرد.

۲- ترور سردار سلیمانی

قاسم سلیمانی از مرگ نمی‌ترسید و انتظار می‌رفت او روزی جانش را فدای آرمانهایش کند. ای بسا پیش‌بینی می‌شد که روزی گلوله یک داعشی بی‌مایه گمنام سینه این فرمانده پرافتخار ایرانی را بشکافد. اما کسی گمان نمی‌کرد که ترور او به دستور مستقیم رئیس‌جمهوری آمریکا رخ دهد. سردار سلیمانی منحصر به جناح اصولگرا نبود. اما اصولگرایان تندرو با استفاده از این فرصت، گفتمان ایدئولوژیک آمریکاستیزانه خود را جانی تازه بخشیدند و گفتمان تعاملی رقیب میانه‌رو را به حاشیه راندند و آن شهید بزرگوار را تصاحب کردند. سلیمانی نه‌تنها مخالف برجام نبود بلکه با استفاده از میلیاردها دلار آزاد شده برجام، پیروزی‌های درخشانی نصیب جمهوری اسلامی در جنگ با داعش در عراق و سوریه و... کرد. این پیروزی‌ها علاوه بر مجاهدت های نظامی و خون شهیدان، مرهون میلیاردها دلار آزاد شده برجام نیز بود که هرگز نامی از آنها ذکر نمی‌شود. کدام ابرقدرت دنیا می‌‌تواند همزمان در پنج جبهه عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن بجنگد و ارزش پول ملی خود را حفظ کند؟ روسیه در اوکراین را ببینید. بدون دلارهای برجامی، جمهوری اسلامی هم نمی‌توانست به این پیروزی‌ها دست یابد. سردار سلیمانی هرگز مخالف برجام نبود اما ترور او به دستور ترامپ، مخالفان برجام را در جایگاه برتر نشاند و گفتمان ایدئولوژیک آمریکاستیزی را تقویت کرد.

۳- تحریم های حداکثری

تحریم های حداکثری ترامپ برخلاف تصور عمومی، کمترین آسیب را به ارباب قدرت و جناح همیشه – حاکمی که نهادهای اقتصادی و سیاسی را کنترل می‌کند، زد و بیشترین مشقت و گرفتاری را برای مردم عادی به دنبال داشت. با افزایش تحریم ها، دولتی شدن اقتصاد و تضعیف بخش خصوصی، مردم ضعیف‌تر و گرفتار دغدغه معیشت شدند و طبقه متوسط به عنوان موتور محرکه دموکراسی از انجام نقش سیاسی خود باز ماند و میلیون ها ایرانی به زیر خط فقر رفتند و میدان را به افراطیون هر دو جناح واگذار کردند. در اقتصاد بسته دستوری، اصولگرایان که بطور دائمی با نهادهای اقتصادی، نظامی، فرهنگی و سیاسی انتصابی بدنه نظام متصل هستند بطور نسبی کمترین زیان را دیدند و در جایگاه قدرتمندتری قرار گرفتند.

۴- منع ورود اتباع ایرانی به آمریکا

آمریکا بیشترین جمعیت مهاجر ایرانی را دارد. این تصمیم ترامپ، ایرانیان مقیم آمریکا که آن روزها غالباً حامی برجام و گفتمان میانه‌رو، اصلاح‌طلب و تحول‌خواه بودند را گرفتار دغدغه‌های شخصی مثل ارتباط با خانواده کرد. این تصمیم ترامپ هیچ آسیبی به اصولگرایان نزد اما میانه‌روها را از حمایت ایرانیان مقیم آمریکا محروم کرد. به علاوه این تصمیم، گفتمان سیاسی تعامل با دنیا را تضعیف کرد و به حاشیه برد و گفتمان ایدئولوژیک آمریکاستیزی را تقویت کرد.

برخلاف تصور مخالفان جمهوری اسلامی، ظهور مجدد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ کمترین آسیب را به اصولگرایان تندرو می‌زند. لذا آنها از بابت پیروزی ترامپ در انتخابات امسال نگران نیستند. آنچه برای تندروها ترسناک و خطرناک است بازگشت دیپلماسی، برجام و حاکمیت گفتمان تعامل و گفت وگوست. آنها از جنگ نمی‌ترسند، اما از صلح وحشت دارند چون هویت و فلسفه وجودی آنها را به خطر می‌اندازد. اما افزایش دشمنی‌ها و تحریم‌ها و انزوای کشور در بلندمدت نه تنها به زیان جمهوری اسلامی است، بلکه هرکس که دغدغه ایران و ایرانی دارد را نگران می‌کند. ورود به جنگ ویرانگری که می‌تواند کشورمان را به عهد قاجار برگرداند به نفع هیچ کس نیست. ایران نباید با طناب پوسیده تندروها به ته چاه برود.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا امریکا دونالد ترامپ جریان تندرو اصولگرایان اصولگرایان تندرو برجام خروج امریکا از برجام انتخابات ریاست جمهوری امریکا دیپلماسی


( ۱۴ )

نظر شما :

محمد ۰۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۴
نکته اصلی همین است، امریکایی ها دقیقا این اتفاقات را می دانند و رصد می کنند ، آنها دشمن ایران هستند نه فقط جناح ضد امریکایی اصولگرا . به همین دلیل طبق استراتژی هزار ضربه چاقو ، به جای شلیک موشک های گرانقیمت ، کار کرده اند که خودمان به دست خودمان تضعیف شویم ، برای امریکا هم خاتمی و روحانی مضر است ، زیرا آنها دست تندروهای امریکایی را می بستند اما دولت تندروی اصولگرا هرچه بیشتر شعار مرگ بر امریکا سر بدهد به نفع جریان جنگ طلب واشنگتن است و متاسفانه طی چند سال گذشته ما دقیقا در پازل امریکایی ها بازی کرده ایم در حالی که می توانستیم با اینجاد توازن ، به توسعه کشور ، توسعه چابهار و ایجاد کدیور شمال جنوب و جاده ابریشم بپردازیم اما مشغول مشکلاتی شده ایم که ده دهه است جلوی رشد کشور را گرفته است
پرویز گراوند - خرم آباد ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۶
جریان های سیاسی تندرو و رادیکال در دنیای امروز، علیرغم تضاد و تعارض گاها ظاهری استراتژیک شان، دارای منافع مشترک تاکتیکی و گاها استراتژیک هستند. منافع مشترک شان از میان برداشتن جریانهای میانه رور سیاسی و قطبی کردن فضای سیاست داخلی و بین الملل است. زیرا آنها معمولا در فضای قطبی شده، سیاه و سفید، هیجانی، نفرت انگیز و آخرالزمانی میتوانند به حیات بلندمدت ادامه دهند و در فضای تعامل و صلح و همکاری نه حرف زیادی برای گفتن دارند نه روحیه ای برای لذت بردن از آرامش. لذا در کوتاه مدت و میانمدت محبوب همدیگرند. مثال ها: ۱... علاقه متقابل ترامپ و پوتین، ۲... خوشحالی تندروهای ایران از سر کار آمدن ترامپ، ۳... ترجیح احمدی نژاد بر خاتمی از طرف نتانیاهو و اسراییل. ۴... همدلی تندروهای ایران با طالبان، ۵... علاقه مندی اپوزیسیون براندازان خارج نشین ایران به شکست اصلاح طلبان و روی کار آمدن تندروها وووو
پرویز گراوند - خرم آباد ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۷
ایمیل