هیچ کس در امان نیست

ترور جدید

۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۳۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
به دنبال جنایات صهیونیست ها در غزه، منابع رسانه‌ای از کشته شدن هفت تن از کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در نوار غزه در حمله رژیم صهیونیستی خبر دادند.
ترور جدید

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال جنایات صهیونیست ها در غزه، منابع رسانه‌ای از کشته شدن هفت تن از کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در نوار غزه در حمله رژیم صهیونیستی خبر دادند. سازمان امدادرسانی آشپرخانه مرکزی جهانی که دفتر آن در آمریکا قرار دارد، پیشتر اعلام کرده بود پس از کشته شدن هفت تن از کارمندانش در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز نوار غزه، فعالیت‌هایش در منطقه به حالت تعلیق درآمدند. این کشتار موجی از واکنش ها را به دنبال داشت. در این باره بنیانگذار سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی نسبت به هدف قرار دادن اعضای این سازمان در حمله هوایی رژیم صهیونیستی در غزه ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایسنا، خوزه آندرس، بنیانگذار سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از کابینه رژیم صهیونیستی خواست تا دست از کشتارهای بی‌هدف و کورکورانه و محدود کردن ارائه کمک‌های بشردوستانه بردارد و استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح را متوقف کند.

این در حالی است که خبرنگار شبکه الجزیره گزارش داد که تعداد قربانیان بمباران خودروی سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» توسط رژیم صهیونیستی به هفت نفر از جمله ۶ تبعه خارجی افزایش یافت. سازمان امدادرسان بین‌المللی تایید کرد که اعضای تیم آن در حمله ارتش اسرائیل در حالی که در تلاش برای رساندن غذا به نوار غزه بودند، کشته شدند. سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی همچنین گفت: «امدادگرانی که قربانی بمباران اسرائیل شدند مأموریت بازرسی بندر غزه را داشتند.» سازمان آشپزخانه جهانی در بیانیه خود اعلام کرد: تیم ما با دو خودروی زرهی و یک خودروی دیگر که آرم سازمان ما بر آن حک شده است، در یک منطقه عاری از سلاح حرکت می‌کرد. با وجود هماهنگی با ارتش اسرائیل، زمانی که مواد غذایی را در «دیرالبلح» خالی کرده و در حال بازگشت بودیم، در معرض بمباران قرار گرفتیم.

در این بیانیه همچنین آمده است: این حمله نه تنها علیه سازمان ما، بلکه علیه تمام نهادهای بشردوستانه بود. هفت نفر کشته شده از استرالیا، لهستان و انگلیس بودند و تابعیت آمریکا، کانادا و فلسطین را نیز داشتند. عملیات خود را موقتا و فورا در منطقه متوقف خواهیم کرد و درباره آینده فعالیت‌مان به‌زودی تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

-    واکنش های جهانی 

علاوه بر واکنش سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی، مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه هم اظهار داشت که علیرغم صحبت از آتش‌بس، جنگ بهترین‌ها را از ما می‌گیرد و نمی‌توان از اقدامات کسانی که پشت این کشتارها هستند دفاع کرد. همچنین کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز اعلام

کرد که از کشته شدن هفت امدادگر در غزه پس از بمباران کاروان آنها توسط نیروهای اسرائیلی متاسف شده‌اند.
مقامات اتحادیه اروپا نیز نسبت به کشتار کارمندان سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه واکنش نشان دادند. به گزارش ایرنا، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا کشته شدن کارکنان این سازمان را محکوم کرد و خواستار انجام تحقیقات شد. کمیسر امور بشردوستانه اتحادیه اروپا نیز حمله مرگبار به کارکنان بشردوستانه در غزه را محکوم کرد. طبق گزارش الجزیره، همچنین رئیس شورای اروپا به این جنایت واکنش نشان داد و گفت هدف قرار دادن تیم آشپزخانه مرکزی جهانی در غزه نباید بدون تحقیق و مواخذه جنایاتکاران باقی بماند. وزارت خارجه چین هم دیروز (سه‌شنبه) حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به نیروهای امدادرسان در نوار غزه را محکوم کرد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص اظهار کرد: پکن مخالف هرگونه اقدامی است که به غیرنظامیان آسیب زده و زیرساخت‌های شهری را ویران کرده و یا قوانین بین‌المللی را نقض کند.

آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا هم در واکنش به حمله ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی امدادرسان سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» در نوار غزه که درنتیجه آن هفت تن از کارکنان غیرفلسطینی این سازمان از جمله یک استرالیایی کشته شدند، از احضار سفیر این رژیم خبر داد. پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا نیز در بیانیه‌ای در رابطه با کشته شدن لالزاومی فرانککام، امدادگر استرالیایی که در حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه کشته شد، گفته است: دولت استرالیا با تاسف فراوان مرگ یک امدادگر استرالیایی در غزه را تایید می کند. ادای احترامی که برای او جریان دارد، داستان زندگی را روایت می‌کند که به خدمت به دیگران، از جمله هموطنان استرالیایی خود در طول بلایای طبیعی اختصاص یافته است. وزارت خارجه قبرس ضمن محکوم کردن هدف قرار دادن اعضای سازمان آشپزخانه جهانی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی در غزه خواستار انجام تحقیقات در این زمینه شد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس هم اعلام کرد که از رژیم صهیونیستی خواسته است که بلافاصله درباره کشتار ۲ انگلیسی در غزه تحقیق کند و توضیح کامل و شفاف ارائه دهد. کامرون دیروز سه‌شنبه گفت که لازم است از کارکنان بشردوستانه محافظت شود تا بتوانند کار خود را انجام دهند. وزیر امور خارجه انگلیس افزود: ما برای راستی‌آزمایی قتل انگلیسی‌ها در غزه به صورت فوری کار می‌کنیم. » هم چنین رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان اعلام کرد در پی حمله‌ای که منجر به کشته شدن هفت کارمند سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی، از جمله یک مرد لهستانی در نوار غزه شد، از اسرائیل درخواست توضیح کرده است.

وزارت خارجه مصر نیز دیروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای به شدت حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه را که موجب کشته شدن هفت تن از نیروهای امدادرسان موسسه آمریکایی آشپزخانه مرکزی جهانی «World Central Kitchen» شد، محکوم کرده و بر مخالفت قاطع خود با تداوم حملات رژیم صهیونیستی علیه نهادهای فعال در حوزه امور بشردوستانه که نقشی محوری و اصلی در مبارزه با شرایط فاجعه‌بار انسانی نوار غزه ایفا می‌کنند، بدون اینکه مورد محاکمه قرار بگیرد و یا مسوولیت نقض‌های آشکار قوانین بین‌المللی و قوانین بین‌المللی انسانی را بر عهده بگیرد، تاکید کرد. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا هم در سخنانی خواستار توضیح مقامات رژیم صهیونیستی درباره کشتار کارمندان سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» در نوار غزه شد.

جالب اینجاست که آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به عنوان متحد راهبردی صهیونیست ها هم دیروز (سه‌شنبه) از رژیم صهیونیستی خواست تا درخصوص هدف قرار دادن امدادرسانان خارجی در غزه تحقیقات را آغاز کند. کاخ سفید ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به کشته شدن شماری از امدادرسانان خارجی در سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در حمله رژیم صهیونیستی در نوار غزه از این رژیم خواست تا فورا تحقیقات لازم را برای رفع ابهامات موجود در این خصوص آغاز کند.

-    کنعانی: حمله هدفمند ارتش تروریست صهیونیستی به «آشپزخانه مرکزی جهانی» شایسته محکومیت جهانی است

ناصر کنعانی، سخنوی وزارت امور خارجه ایران هم در پیامی در شبکه ایکس  نوشت: حمله هدفمند ارتش تروریست صهیونیستی به کاروان کمک‌رسانی سازمان مردم نهاد «آشپزخانه مرکزی جهانی» که مسئولیت توزیع کمک‌های غذایی در نوار غزه را بر عهده دارد، شایسته محکومیت جهانی است. کنعانی در ادامه این پیام، ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های هفت قربانی این جنایت هولناک که دارای ملیت‌های مختلف هستند، تاکید کرد که این جنایت بار دیگر تأیید می‌کند که رژیم اشغالگر صهیونیستی همچنان بر برنامه هدفمند خود برای تحمیل گرسنگی، ایجاد قحطی و کشتار سازمان یافته و هدفمند غیرنظامیان بی‌دفاع و هدف قرار دادن عمدی تیم‌های امدادی بین‌المللی و سازمان‌های بشردوستانه و مردم نهاد پافشاری می‌کند.

به گفته کنعانی،  این رویکرد ضدبشری به روشنی حاکی است که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از موازین و مقررات بین‌المللی و نیز موازین جهانشمول اخلاقی و انسانی پایبند نیست. بی‌شک اینگونه جنایات سازمان یافته، تنها تنفر و خشم جهانی از رژیم منفور صهیونیستی و حامیان شناخته شده آن را عمق می‌بخشد و عزم و اراده ملت‌های جهان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در مقابل ظالمان اسرائیلی را راسخ‌تر می‌کند.

-    برنامه جهانی غذا با تل‌آویو علیه آنروا توطئه کرد

به دنبال کشته شدن هفت تن از نیروهای امدادرسان موسسه آمریکایی آشپزخانه مرکزی جهانی «World Central Kitchen» ، سخنگوی سابق آژانس آنروا با اشاره به اینکه این آژانس به درخواست ارتش رژیم صهیونیستی از نشست‌های هماهنگی اخیر میان نمایندگان این ارتش و آژانس‌های سازمان ملل کنار گذاشته شد، فاش کرد که مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، درخواست آنروا برای عدم مشارکت در این نشست‌ها را نپذیرفت. به گزارش ایسنا، «کریستفر گونس» سخنگوی ارشد سابق آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) در گفتگو با وب‌سایت «القدس العربی» فاش کرد: بنا بر درخواست اسرائیل آژانس آنروا از نشست‌های هماهنگی که طی ۱۰ روز گذشته میان نمایندگان ارتش اسرائیل و دیگر آژانس‌های سازمان ملل از جمله برنامه جهانی غذا برگزار شد، کنار گذاشته شد. گونس در ادامه اظهار کرد: ارتش اسرائیل در یکی از این نشست‌ها که اواخر هفته گذشته در اراضی اشغالی برگزار شد، اعزام ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارمند و نیروی آنروا جهت مشارکت در کمک‌رسانی‌ها به شمال غزه اما زیر چتر آژانس‌های مختلف سازمان ملل را خواستار شد.

-    دیده بان حقوق بشر: هرکسی که به فلسطینیان در غزه کمک کند در خطر کشته شدن است

در پی کشته شدن هفت تن از نیروهای امدادرسان موسسه آمریکایی آشپزخانه مرکزی جهانی ،«World Central Kitchen» مدیر بخش اسرائیل و فلسطین در دیده بان حقوق بشر تاکید کرد: بیش از ۱۷۰ امدادگر در غزه کشته شده‌اند و این هدف ‌گیری‌ها باید متوقف شوند. وی افزود: هرکسی که به فلسطینیان در غزه کمک کند در خطر کشته شدن است. اسرائیل تصمیم گرفت کاروان امدادگران را با وجود اطلاع از تحرکات آن بمباران کند.

کلید واژه ها: اسرائیل


( ۱ )

نظر شما :