جوزف بایدن؛ عصای پای لنگ اوباما

۱۲ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۶:۲۳ کد : ۲۵۳۹ گفتگو
باراک اوباما که کم تجربگی‌اش در سیاست خارجی به عنوان نقطه ضعفی برای او به شمار می رود، اکنون با انتخاب جوزف بایدن می تواند این نقطه ضعف را پوشش دهد. گفتگو با عليرضا صانعى، کارشناس امور امريکا
جوزف بایدن؛ عصای پای لنگ اوباما
انتخاب جوزف بایدن به عنوان معاون باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 امریکا سبب شد تا بار دیگر نگاه ها به سمت آینده روابط ایران و امریکا بچرخد. جوزف بایدن، سناتور با سابقه که سه دهه است در سنای امریکا حضور دارد می تواند عصایی باشد برای پای لنگ بی تجربگی اوباما در سیاست خارجی.
 
مواضع جوزف بایدن در خصوص سیاست خارجی امریکا همواره در مقابل مواضع جورج بوش، رییس جمهور امریکا است. موضع ایران نیز یکی از مسائلی است که جوزف بایدن همواره به این بهانه به سیاست های جورج بوش تاخته است. جوزف بایدن به شدت با گزینه نظامی علیه ایران مخالف است و معتقد است که مذاکره مستقیم بهترین گزینه در قبال ایران است. این در حالی است که پیش از این نیز باراک اوباما اعلام کرده بود که مذاکره بدون پیش شرط با ایران بهترین بهترین راه حل برای حل مسئله هسته ای ایران است. اکنون می توان به این نتیجه رسید که باراک اوباما با انتخاب جوزف بایدن به عنوان معاون خود می خواهد موضع خود در قبال ایران را تقویت کند و به آن جامه عمل بپوشاند.
 
علیرضا صانعی، کارشناس امور امریکا در گفت و گو با  دیپلماسی ایرانی گفت که جوزف بایدن وزنه ای سیاسی به شمار می رود و حضور چند دهه در سنای امریکا، او را به چهره ای شناخته شده در امریکا تبدیل کرده است. باراک اوباما نیز که کم تجربگی وی در سیاست خارجی به عنوان نقطه ضعفی برای وی به شمار می رود، اکنون با انتخاب جوزف بایدن می تواند این نقطه ضعف را پوشش دهد. از آنجا که جوزف بایدن نیز شدیدا معتقد به مذاکره با ایران است، این می تواند موضع باراک اوباما را نیز هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم در آینده تقویت کند. اگر باراک اوباما به عنوان رییس جمهور امریکا انتخاب شود، بحث گفت و گو و مذاکره با ایران مسلما از زاویه جدیدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
این کارشناس امور امریکا در ادامه گفت مبحثی که در ارتباط با مذاکره و گفت و گو با امریکا وجود دارد این است که نگاه ایران به مسئله مذاکره با نگاه امریکا به این مسئله متفاوت است. باید هدف امریکا از مذاکره مشخص شود. مسلما تفاوت دیدگاه در این زمینه بین ایران و امریکا وجود دارد. بنابراین حتی با روی کار آمدن باراک اوباما و مطرح شدن مسئله مذاکره از طرف جوزف بایدن به این معنی نیست که این مذاکرات در راستای منافع ما است. امریکا به مذاکره به عنوان ابزاری برای مهار ایران نگاه می کند. در امریکا عده ای بر این باورند که از راه گزینه نظامی می توانیم مسئله ایران را حل کنیم، اما جوزف بایدن بر این باور است که اين مسائل با گفت‌و‌گو قابل حل‌اند. این نکته بسیار مهمی است. یعنی هر دو گروه و جریان یک هدف را دنبال می کنند اما برای رسیدن به آن روش های متفاوتی را پیشنهاد می کنند.
 
طرح تقسیم عراق به سه بخش سنی نشین، شیعه نشین و کردنشین نیز از نظریات جوزف بایدن به شمار می رود. این نظریه سال گذشته میلادی در اوج ناآرامی های عراق مطرح شد و جورج بوش با آن مخالفت کرد. جوزف بایدن همچنین معتقد است که تمام نیروهای امریکایی باید از عراق خارج شوند. به نظر می رسد که روی کارآمدن باراک اوباما در امریکا سبب تغییرات اساسی در سیاست خارجی امریکا در قبال عراق خواهد شد.
 
علیرضا صانعی معتقد است که با وجود آنکه امریکایی ها سعی می کنند به نوعی اختلاف میان اربیل و بغداد ایجاد کنند، اما بعید است کسی بتواند به این طرح جامه عمل بپوشاند. زمانی هم که این طرح مطرح شد، نه تنها دولت بوش، بلکه هیچ کس از این طرح استقبال نکرد و پیگیری نشد.
 
وی در خصوص خروج نیروهای امریکایی از عراق گفت که با توجه به اینکه باراک اوباما نیز بر خروج نیروهای امریکایی از عراق تاکید دارد، این برنامه ای است که ممکن است در آینده و در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما دنبال شود اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که گاهی مواضع قبل و بعد از انتخابات کاندیداها تغییر می کند. مسئله خروج نیروهای امریکایی از عراق را باید در شرایطی که بعد از انتخابات به وجود می آید بررسی کرد. که من بعید می دانم که امریکا حداقل در کوتاه مدت تمام نیروهای خود را از عراق خارج کند. امریکا با نام مبارزه با تروریسم بخشی از نیروهای خود را از عراق خارج نخواهد کرد.

نظر شما :