رئيس جمهور سابق فنلاند برنده صلح نوبل

۲۰ مهر ۱۳۸۷ | ۱۷:۴۲ کد : ۲۸۹۴ اخبار اصلی
مارتى آهتيسارى، رئيس‌جمهور سابق فنلا‌ند موفق به کسب جايزه صلح نوبل شد.
رئيس جمهور سابق فنلاند برنده صلح نوبل

مارتى آهتيسارى، رئيس‌جمهور سابق فنلا‌ند ديروز به دليل تلا‌ش‌هايش براى برقرارى صلح در آفريقا، آسيا، اروپا و خاورميانه موفق به کسب جايزه صلح نوبل شد. به گزارش خبرگزارى اسوشيتدپرس، کميته اهداى جايزه صلح نوبل در بيانيه معرفى فرد برنده اعلا‌م کرد: ‌کميته نروژى نوبل تصميم گرفته است تا جايزه نوبل صلح سال 2008 ميلا‌دى را به دليل تلا‌ش‌هاى مهم مارتى آهتيسارى در بسيارى از قاره‌ها در طول بيش از 3 دهه که باهدف حل مناقشات بين‌المللى انجام گرفته، به او تقديم کند. نتيجه اين تلا‌ش‌ها به ايجاد جهانى آرام‌تر و ‌برادرى ميان کشور‌ها که روياى آلفرد نوبل بود، منجر شده است. با انتخاب آهتيسارى 71 ساله، کميته نوبل بار ديگر به روش سنتى خود براى انتخاب برنده جايزه صلح بازگشت. اين در حالى است که سال گذشته اين کميته جايزه خود را به ال‌گور، معاون بيل کلينتون، رئيس‌جمهور پيشين ايالا‌ت‌متحده و کميته سازمان ملل متحد براى تلا‌ش‌هاى او براى مبارزه با تغييرات آب و هوايى اختصاص داده بود.

کميته 5 نفره مخفى نوبل اعلا‌م کرد که اقدامات آهتيسارى در سراسر جهان - آفريقا، اروپا، آسيا و خاورميانه‌ - ثابت کرده که چنين اقداماتى تاثيرى عميق بر روند صلح دارند. کميته گزينش برنده جايزه صلح نوبل که 10 ميليون کرونور معادل 4/‌1 ميليون دلا‌ر ارزش دارد در بيانيه اعلا‌م فرد پيروز آورده است:‌تلا‌ش‌هاى آهتيسارى و نتايج مثبت حاصل از آن، نقش مثبت ميانجيگرى را در حل بسيارى از مناقشات بين‌المللى به نمايش گذاشت. در ادامه اين بيانيه با اشاره به تلا‌ش‌هاى رئيس‌جمهور سابق فنلا‌ند در حل مناقشه‌هاى ناميبيا، آچه اندونزى، کوزوو و عراق آمده است:‌ در 20 سال گذشته، او (آهتيسارى) نقش بسيار برجسته‌اى در حل شمارى از درگيرى‌هاى جدى و ديرپاى جهانى ايفا کرده است. آهتيسارى از سال 2005 ميلا‌دى و پس از مذاکرات و رايزنى‌هايى که براى پايان مناقشه 130ساله شبه‌نظاميان جدايى‌طلب آچه در اندونزى و دولت اين کشور انجام داد و توانست رهبران اين گروه‌ جدايى‌طلب را با مقامات دولتى اندونزى به پاى ميز مذاکره بکشاند، همواره از نامزد‌هاى کسب جايزه صلح نوبل بوده است. بيانيه کميته نوبل اضافه کرده است:‌‌ آهتيسارى همچنين تلا‌ش‌هاى سازنده‌اى براى حل مناقشه‌هاى ايرلند شمالى، آسياى مرکزى و شاخ آفريقا انجام داده است. در واکنش به دريافت اين جايزه، آهتيسارى در گفت‌و‌گو با تلويزيون نروژى ‌NRK گفت که از دريافت اين جايزه بسيار خشنود و سپاسگزار است.

برنده جايزه صلح نوبل امسال در پاسخ به اين پرسش که مهم‌ترين اقدامى که در سال‌هاى گذشته انجام داده چه بوده است، گفت:‌ بى‌ترديد ناميبيا مهم‌ترين اقدامى است که انجام داده‌ام چراکه مدت زمان زيادى براى آن صرف شد. ‌ آهتيسارى که اولين فنلا‌ندى برنده جايزه صلح نوبل است اقداماتش در کوزوو و آچه را هم از جمله اقدامات مهم خود توصيف کرد. او که يک ديپلمات بلند‌پايه بود در سال 1977 ميلا‌دى به عنوان نماينده سازمان ملل متحد در ناميبيا انتخاب شد. در آن زمان شبه‌نظاميان جدايى‌طلب در ناميبيا با حکومت آپارتايد آفريقاى جنوبى مبارزه مى‌کردند. ناميبيا همسايه شمال‌غربى آفريقاى‌جنوبى است که روز 21 مارس سال 1990 از اين کشور مستقل شد. آهتيسارى سپس به عنوان معاون دبير‌کل سازمان ملل متحد انتخاب شد و در سال 1988 به ناميبيا رفت تا 8 هزار نيروى حافظ صلح سازمان ملل را در طول دوران گذار به استقلا‌ل رهبرى کند. آهتيسارى که يک معلم دبستان بود، در سال 1965 ميلا‌دى به وزارت خارجه فنلا‌ند پيوست و به‌مدت 20 سال به عنوان سفير در تانزانيا، زامبيا، سومالى و موزامبيک و سپس سازمان ملل‌متحد خدمت کرد. او از اول مارس سال 1994 تا اول مارس 2000 ميلا‌دى رئيس‌جمهور فنلا‌ند بود. آهتيسارى عضو حزب سوسيال دموکرات فنلا‌ند است. مراسم اهداى جايزه به آهتيسارى در سالمرگ آلفرد نوبل در روز 10 دسامبر در اسلو، پايتخت نروژ برگزار مى‌شود.

به نقل از روزنامه اعتماد ملی


( ۱ )

نظر شما :