مرگ رهبر راستگرايان افراطى اتريش

۲۱ مهر ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۶ کد : ۲۹۱۰ اخبار اصلی
یورگ هایدر رهبر حزب راست گرای ائتلاف برای آینده اتریش در یک سانحه رانندگی کشته شد.
مرگ رهبر راستگرايان افراطى اتريش

یورگ هایدر، 58 ساله، رهبر حزب راست گرای ائتلاف برای آینده اتریش صبح روز شنبه 11 اکتبر در یک سانحه رانندگی کشته شد.

 

به گفته پلیس اتریش این حادثه در کلاگنفورت، مرکز ایالت کارینثیا در جنوب اتریش، ایالتی که خود فرماندار آن بود، اتفاق افتاده است. بنا به اظهارات پلیس در هنگام رانندگی هایدر خود هدایت خودروی خود را بر عهده داشته است. پلیس اتریش انحراف از جاده و عدم کنترل خودرو در حین تصادف و وارونه شدن آن را عامل اصلی تصادف دانسته است. پلیس همچنان مشغول بررسی عوامل این حادثه است.

 

پلیس اتریس همچنین اعلام کرده است، هایدر به دلیل جراحت­های سنگین در سر و سینه کشته شده است.

 

گروه­های راست­گرای افراطی در انتخابات اخیر اتریش که در ماه سپتامبر سال جاری برگزار شد، توانسته بودند 30 درصد کرسی­های پارلمان را تصاحب کنند که از این تعداد 12 درصد فقط به حزب ائتلاف برای آینده اتریش به رهبری هایدر تعلق داشت.

 

هایدر متولد 1950 بود که فعالیت­های سیاسی خود را از سال 1977 با تاسیس حزب راستگرای آزادی آغاز کرده بود. وی در سال 2000 توانسته بود برنده انتخابات اتریش شود و با ائتلاف با حزب راستگرای ملت دولت تشکیل دهد که انتقادهای بسیار تندی را از جانب مجامع جهانی متوجه خود کرد. به گونه­ای که مورد تحریم اقتصادی اتحادیه اروپا به مدت دو سال قرار گرفت. تحریم از سوی اتحادیه اروپا و انتقاد مداوم گروه­های سیاسی تا سال 2002 ادامه داشت تا این که در این تاریخ انتخابات زودهنگام برگزار شد که طی آن حزب آزادی متحمل خسارت­های سنگین شد و ائتلافش با جریان ائتلاف برای آینده اتریش شکسته شد.

 

در همین حال در سال 2005 اختلاف­های بسیار عمیقی در درون حزب آزادی به وجود آمد که منجر به جدایی هایدر از این حزب و تشکیل جریان ائتلاف برای آینده اتریش شد. این حزب در سال 2006 و در انتخابات سراسری نتوانست کرسی­های چندانی را در انتخابات پارلمانی تصاحب کند به گونه­ای که تنها چهار درصد کرسی­های پارلمان را به دست آورد.

 

انتقادهای شدید هایدر از اسرائیل، نفی هولوکاست، یهودیت و موضع­گیری­هایش در برابر مهاجرت اتباع خارجی به اتریش همواره در صدر اخبار مطبوعات و رسانه­های اروپا بوده است.

 

هایدر در گذشته بارها سیاست­های اتریش را با اشاره به سیاست­های سوسیالیستی رایش سوم مورد انتقاد قرار داده بود و بازداشتگاه­های کشورش را بازداشتگاه­های شکنجه توصیف کرده بود. موضعی که باعث شده بود بسیاری وی را مدافع هیتلر و سیاست­های آلمان نازی بدانند.

 

وی در سال 2002 نیز اقدام به ملاقات با صدام حسین، رئیس جمهوری مخلوع عراق کرده بود که انتقادهای بسیار شدیدی را در کشورهای مختلف غربی موجب شده بود. وی آن دیدار را یک دیدار انسانی صرف توصیف کرده بود.

 

بسیاری از مخالفان هایدر وی و حزبش را به ارتباط به نئونازی­ها در آلمان متهم می­کردند و معتقد بودند، وی به دنبال احیای آلمان نازی و فاشیسم در اروپا است.     


نظر شما :