ايران، روسیه و قطر یک گام به تشکیل اپک گازی نزدیک شدند

۰۶ آبان ۱۳۸۷ | ۰۱:۴۰ کد : ۳۰۱۰ اقتصاد و انرژی
کشورهای ایران، قطر و روسیه به عنوان مهمترین کشورهایی که از ذخایر بالای گاز جهانی برخوردار هستند، در نشستی در تهران راه­های عملی تشکیل اپک گازی را بررسی کردند تا یک گام به تشکیل این مجموعه نزدیک شوند.
ايران، روسیه و قطر یک گام به تشکیل اپک گازی نزدیک شدند

کشورهای ایران، قطر و روسیه به عنوان مهمترین کشورهایی که از ذخایر بالای گاز جهانی برخوردار هستند، در نشستی در تهران راه­های عملی تشکیل اپک گازی را بررسی کردند تا یک گام به تشکیل این مجموعه نزدیک شوند.

 

در این نشست که با حضور وزرای نفت و گاز کشورهای ایران و قطر و مدیر عامل شرکت گاز پروم برگزار شد، تصمیم­های تازه­ای برای چگونگی صادرات گاز از سوی این سه کشور اتخاذ شده است.

 

غلامحسين نوذرى، در کنفرانس مطبوعاتى مشترک بين مديرعامل شرکت روسى گازپروم و وزير نفت قطر به تشريح نتايج کنفرانس مشترک بين سه کشور در زمينه بازارهاى جهانى گاز پرداخت و گفت: «ايران، روسيه و قطر نزديک به 60 درصد ذخاير گازى جهان را در اختيار دارند و براين اساس همکارى سه‌ جانبه‌اى براى توسعه ميادين گازى، مشارکت در بازار و ايجاد شرايط مناسب‌ترى براى تامين انرژى مورد نياز جهان و کشورهاى مصرف کننده و استفاده از پتانسيل‌هاى يکديگر صورت گرفت.»

 

وى گفت: «استفاده از دانش و تکنولوژى در هر سه کشور براى ارتقاى همکارى بيشتر در بخش انرژى از ضرورت‌هاى اجلاس همکارى‌هاى سه جانبه بود. دستورات جلسه به خوبى پيش رفت و تصميمات بزرگى در زمينه همکارى­هاى مشترک گرفته شد که از جمله آن تشکيل کميته عالى فنى براى آماده‌سازى همکارى­هاى فنى مورد توافق است.»

 

نوذرى در ادامه گفت: «سه کشور صاحب ذخاير نفتى جهان از کشورهاى علاقمند و پيگير جدى براى تشکيل سازمان کشورهاى صادرکننده گاز هستند و درباره تسريع در سازمان‌دهى و آماده‌سازى اساس‌نامه آن اتفاق نظر دارند. همچنین قرار است اجلاس آتى وزراى سه کشور با همین هدف در دوحه قطر برگزار شود.»

 

وزیر نفت ایران همچنين از تصميم براى تشکيل يک مجمع خبرنگارى بين سه کشور در زمينه اطلاع‌رسانى به موقع، شفاف و روشن از مبادى اصلى در زمينه فعاليت‌هاى گازى سه کشور خبرداد.

 

نوذرى همچنین گفت: «ساير کشورهاى علاقمند به عضويت در اين مجمع نيز مى‌توانند با ما در زمينه بازار گاز همکارى داشته باشند.»

 

عبدالله العطيه نیز با ابراز خرسندى از برگزارى نشست اول در تهران بين سه کشور ايران، روسيه و قطر در زمينه همکارى­هاى مشترک در بازارهاى جهانى گاز گفت: «اين نخستین بار است که اين سه کشور مهم براى بررسى همکارى­ها در زمينه گاز در چنين اجلاسى حضور پيدا مى‌کنند. اين نشست نشانگر اهميت رهبران سياسى سه کشور براى همکارى و توسعه روابط سياسى و اقتصادى است که اين حمايت سياسى منجر به برگزارى اجلاس امروز شد.»

 

العطيه نسبت به تشکيل کميته عالى فنى بين سه کشور گفت: «اين کميته به منظور اجراى پروژه‌هاى حوزه مشترک تشکيل مى‌شود و آمادگى همکارى فنى بين سه کشور وجود دارد. اين تصميم در اجلاس آتى وزراى کشورهاى صادرکننده گاز که در دوحه تشکيل خواهد شد نیز مورد تاکيد قرار خواهد گرفت.»

 

وزير نفت قطر اجلاس تهران را يک نشست فوق‌العاده و استثنايى خواند و گفت: «سه کشور ايران، روسيه و قطر در زمينه گاز همکارى مشترک و نزديکى خواهند داشت و اين موضوع مانع از اجراى پروژه‌هايى که در آينده تصميم‌گيرى مى‌شود نخواهد شد. چنين نشستى قبلا در باکو و مسکو تشکيل شده اما کشورهاى صادر کننده گاز موضوع ديگرى است که در اجلاس مسکو بیشتر مورد بررسى قرار خواهد گرفت.»

 

الکسى ميلر، مديرعامل شرکرت روسى گاز پروم نیز گفت: «کشورهاى روسيه، ايران و قطر سه پنجم گاز جهان را در اختیار دارند. بنا براين ارتباط منظم و تنگاتنگ يک ضرورت است. امروز يک تروئيکاى گازى تشکيل شد و اين براى نخستين بار است که چنين مجمعى شکل مى‌گيرد. گفت و گوهاى سه کشور مى‌تواند براى کل بازار جهانى گاز مفيد و موثر واقع شود.»

 

مدير عامل شرکت گاز پروم در ادامه افزود: «اين تروئيکا ديدارهاى منظم و متوالى خواهند داشت و جلسه بعدى سه تا چهار ماه آينده برگزار مى‌شود.»

 

ميلر با ابراز خرسندى از ايجاد کميته عالى فنى بين سه کشور گفت: «يکى از وظايف اين سه کميته بررسى پروژه‌هايى است که مى‌تواند بصورت سه جانبه تحقق پيدا کند يا اجرا شود. اين کميته همچنين در عين حال مى‌تواند در برگيرنده پروژه‌هايى که زنجيره‌‌اى از فعاليت‌ها را ايجاد مى‌کند، باشد که از اکتشاف، توليد، انتقال و پالايش گاز را شامل و به فروش آن ختم شود.»

 

ميلر گفت: «در این نشست موضوع افزايش تقاضاى جهانى گاز مورد بحث قرار گرفت و اين مسئله طبيعتا افزايش فعاليت­هاى سه کشور را در زمينه توسعه ميدان‌هاى گازى به دنبال خواهد داشت. دوران هيدروکربورهاى ارزان به پايان رسيده و هر سه کشور در فعاليت‌هاى خود به صورت مشترک با چنين نگاهى رويکردى پيش ‌رو خواهند داشت.»

 

ميلر همچنين درباره توافق سه کشور براى ايجاد باشگاه خبرنگاران در حوزه گاز گفت: «در اين باشگاه خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و تحليلگران صنعت و بازار گاز مى‌توانند حضور داشته باشند و با روساى گازى سه کشور به طور منظم ارتباط خواهند داشت. اين ديدارها به صورت دوره‌‌اى در هر سه کشور ايران، روسيه و قطر صورت خواهند گرفت.»

 

مديرعامل شرکت گاز پروم تاکيد کرد، ما مطمئنيم اين باشگاه مى‌تواند اين اطمينان را براى خبرنگاران فراهم کند که دريافت خبرهاى روشن و دسته اولى را درباره پروژه‌هاى گازى و تصميم‌گيرى‌هاى سه کشور به دست آورند.


نظر شما :