سفر لاریجانی به سوریه؛ تحرکی دیگر در دیپلماسی منطقه‌ای

۲۱ آبان ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۱ کد : ۳۱۶۹ اخبار اصلی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و دیپلمات سابق در شورای عالی امنیت ملی کشور، قرار است سفری قریب الوقوع را به سه کشور به لبنان، سوریه و عراق داشته باشد که البته هنوز تاریخ دقیق این سفرها اعلام نشده است.
سفر لاریجانی به سوریه؛ تحرکی دیگر در دیپلماسی منطقه‌ای
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و دیپلمات سابق در شورای عالی امنیت ملی کشور، قرار است سفری قریب الوقوع را به سه کشور به لبنان، سوریه و عراق داشته باشد که البته هنوز تاریخ دقیق این سفرها اعلام نشده است.
 
روزنامه کویتی الدار به نقل از منابع ایرانی از سفر علی لاریجانی به بیروت و در پاسخ به دعوت نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان خبر داده بود.
 
به نوشته این روزنامه، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران قرار است در این سفر که احتمالا پنج شنبه آتی انجام خواهد شد، با مقامات بلندپایه لبنانی و در راس آنها میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان و میشل عون رئیس جناح اصلاح و تغییر پارلمان این کشور دیدار کند، همچنین دیدار با سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله نیز از جمله برنامه های لاریجانی در این سفر خواهد بود.
 
در برنامه ای دیگر، لاریجانی سفر به سوریه را در دستور کار دارد، این سفر که قرار بود در هفته جاری انجام شود به علت  مشغله کاری رئیس مجلس ایران و مسائل تشریفاتی به تعویق افتاده است اما گفته می شود که بنا بر تاکید مقامات سوری این سفر در آینده نزدیک انجام خواهد شد.
 
 این سفرها به لحاظ استراتژیک می تواند حائز اهمیت باشد، مثلت استراتژیک ایران، سوریه و لبنان جایگاه ویژه در سیاست خارجی ایران دارد، از یک سو روابط تهران و دمشق ورای تحولات  بین المللی، همچنان گرم و تحکیم شده باقی مانده است، از سوی دیگر رابطه صمیمی ایران و حزب الله لبنان غیر قابل انکار است.
 
به این ترتیب رئوس دیپلماسی درون منطقه ای ایران را ارتباط موثر تهران با لبنان و سوریه تشکیل می دهد و می توان علت وجودی این مثلث را در تقابل با دشمن واحدی به نام اسرائیل ارزیابی کرد، در این راستا رئیس مجلس شورای اسلامی در سایه تجربیات خود در عرصه سیاست خارجی و در قالب دیپلماسی پارلمانی می تواند گام های موثری در چهارچوب مثلث فوق الذکر بردارد.
 
علی لاریجانی پیش تر نیز ظرفیت های بارز و قابل قوه مقننه ایران را در عرصه سیاست خارجی با سفرهای زنجیره ای خود به کشورهای عربی و اروپایی به اثبات رسانده است و اکنون باید منتظر دست آوردهای سفر او به لبنان، عراق و سوریه ماند.
 
سفر به سوریه از ابعادی دیگری نیز حائز اهمیت خواهد بود، این متحد استراتژیک ایران در منطقه و در برابر خطر اسرائیل، اکنون در موضوع هسته ای خود،  در سر فصل دستور کار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است و علی رغم تفاوت چشم گیر وضعیت هسته ای سوریه با ایران، تجربیات تهران در فرایند بررسی و رسیدگی به پرونده اش در آژانس، می تواند در اختیار دمشق قرار گیرد.
 
قرار است در نشست بعدى شوراى حکام آژانس بين‌المللى انرژياتمى، موضوع سوريه در دستور کار آژانس قرار مى‌گيرد. اين اولين بارى است که دستور کار آژانس فعاليت‌هاى هسته‌ ای سوريه را شامل مى‌شود. این در حالی است که برخی گزارشات از وجود ذرات اورانيوم در نمونه‌هاى محيطى جمع شده از سايت الکبار سوريه خبر می دهند و دمشق در برابر اینگونه ادعاها هر گونه برنامه هسته‌ ای سريرا تکذيب مى‌کند.
 
از سوی دیگر در حالی که اعراب در نشست شرم الشیخ - با حضور کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ امريکا، برنار کوشنه، وزير امور خارجه‌ فرانسه و نيز وزيران امور خارجه مصر، اردن، بحرين، مراکش و امارات- خواستار مشارکت در مذاکرات هسته‌ای غرب با ايران شدند؛ سوریه به واسطه رابطه تنگاتنگ با ایران به ویژه در دوران فعالیت دولت نهم، نه تنها در جریان سیاست های هسته ای ایران و حامی ایران در این مسیر است بلکه تاکنون دو بار برای واسطه گری میان ایران و غرب با هدف حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دو طرف ابراز تمایل کرده است و از این حیث نیز سفر و مذاکرات علی لاریجانی در دمشق می تواند قابل بررسی باشد.
 
از سوی دیگر با توجه به توافق سوریه و لبنان بر سر تشکيل يک کميته‌ پيگيرى و هماهنگى جهت فعال سازى همکارى‌هاى امنيتى دوجانبه، سفر لاریجانی به لبنان ضمن آنکه در راستای تقویت مناسبات موجود بین تهران و بیروت خواهد بود، می تواند بستر نقش آفرینی مثلث استراتژیک ایران، لبنان و سوریه را در تحولات منطقه ای فراهم آورد.
 
و نهایتا سفر به عراق نیز در شرایطی که دولت این کشور در گیر و دار توافق نامه امنیتی با واشنگتن تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است؛ حائز اهمیت ویژه ای خواهد بود، سفر مقام رسمی کشوری که اصلی ترین مخالف امضای این توافق نامه محسوب می شود، شرایط را برای مذاکرات تصمیم ساز در این خصوص فراهم خواهد ساخت.
 
به این ترتیب رئیس مجلس شورای اسلامی با انجام این سفرها، بار دیگر برای تحرک دیپلماسی کشور دست به کار می شود.

نظر شما :