بوستون گلاب: چراغ سبز ايران در عراق

۲۹ آبان ۱۳۸۷ | ۰۱:۱۱ کد : ۳۲۳۱ آمریکا
دولت عراق به دولت ایران بسیار نزدیک است و امضای توافق­نامه ظاهرا با چراغ سبز ایران صورت گرفته. بدین معنا که پس از امضای آن هیچ واکنش تندی از سوی ایران مشاهده نشد و حتی برخی مفقام­های ایرانی از آن استقبال کردند.
بوستون گلاب: چراغ سبز ايران در عراق

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران اقتصادی جهان اختصاص داده و با عنوان ریاضت بیش از حد برای زلزله سهمگین نوشته است، زلزله به پایان رسید. مرکز زلزله نیز مشخض شد، ایالات متحد امریکا. روند نزولی سرمایه­داری غزب آغاز شده است. این سقوط به اندازه­ای سهمگین بوده که ستاره­های اقتصاد جهان آزاد را به زانو در آورده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، با وجود این که بسیاری این سقوط را با آنچه بسیاری از کارشناسان توصیف می­کنند، مغایر می­دانند، اما به خوبی نشانه­ها و اثرات این زمین لرزه اقتصادی را می­بینیم. به زمستان نزدیک می­شویم و موج بیکاری آغاز شده است. واحدهای تولیدی در حال تعطیلی هستند و بانک­ها نیز آه در بساط ندارند. از این بدتر کار به جایی رسیده که خرید سوخت برای برخی کشورهای درجه دو دنیای غرب آن هم در بحبوحه زمستان کار بس دشواری شده است. بر تمام اینها گرانی مواد غذایی و مسکن را بیفزایید تا ببینید چه زمستانی در انتظارمان است.

 

روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله امروز خود را به مسئله بهداشت که اصلی ترین قسمت شعار انتخاباتی باراک اوباما بوده اختصاص داده و با عنوان در جایی اشتباها به دنبال تحول بیمارگونه سوم هستیم، نوشته است، همه مردم امریکا منتظرند که باراک اوباما به شعارهای انتخاباتیش جامه عمل بپوشاند. از موضوع اقتصاد که دیگر شورش را در آورد و بحران آزارآورش تمام ارکان اقتصادی کشور را گرفته تا مسئله بهداشت. پرسشی که همگان مطرح می­کنند این است که با وجود این اقتصاد خراب و مسائل بحران­زایی چون عراق و افغانستان آیا باراک اوباما دیگر فرصتی برای بهبود وضعیت بهداشت پیدا می­کند؟

 

روزنامه بوستون گلاب سرمقاله امروز خود را به توافق­نامه امنیتی امضا شده میان عراق و ایالات متحد و نقش ایران در این زمینه اختصاص داده و با عنوان چراغ سبز ایران در عراق، نوشته است، کابینه عراق روز یکشنبه با امضای توافق­نامه بغداد – واشنگتن موافقت کرد. این اتفاق مهم و مثبتی است. اکنون ایالات متحد به طور قانونی می­تواند پس از پایان ضرب الاجل سازمان ملل مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از خاک عراق تا سال 31 دسامبر 2009 در عراق باقی بماند و همان طور که در توافق‌نامه ذکر شده و کابینه عراق نیز با آن موافقت کرده نیروهای خود را از این کشور پایان 2011 خارج کند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، اما در این جا نکات مثبت دیگری نیز به چشم می­خورد. آن نکته هم از لحاظ امنیتی بسیار پر اهمیت است. دولت عراق به دولت ایران بسیار نزدیک است و امضای توافق­نامه ظاهرا با چراغ سبز ایران صورت گرفته. بدین معنا که پس از امضای آن هیچ واکنش تندی از سوی ایران مشاهده نشد و حتی برخی مفقام­های ایرانی از آن استقبال کردند. ایران به دولت مالکی چراغ سبز نشان داد که برای تامین امنیتش و جلوگیری از رشد مجدد القاعده در کشورش توافق­نامه امنیتی را امضا کند.


نظر شما :