هیلاری کلینتون، گزینه ای نامناسب برای اوباما

۰۳ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۲۴ کد : ۳۲۳۳ گفتگو
گفت‌وگو با دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه
هیلاری کلینتون، گزینه ای نامناسب برای اوباما
با مطرح شدن احتمال انتخاب هیلاری کلینتون، رقیب سر سخت اوباما در مبارزات انتخاباتی، به عنوان وزیر خارجه دولت وی، سوالاتی پیرامون نتایج و پیامدهای این انتخاب خودنمایی می کند.
 
در همین زمینه با دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و متخصص روابط بین الملل گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید :
 
- مطرح شدن هیلاری کلینتون برای تصدی پست وزارت خارجه امریکا به چه معناست؟
انتخاب آقای اوباما و تغییر وضعی که بر اساس این انتخاب در جامعه امریکا حاصل شد، نشان داد که باراک اوباما نیز با هدف تغییر وارد عرصه شد. با این انتخاب کاخ سفید نیز از سلطه خانواده اشرافیت امریکایی بیرون آمد و شاید انتخاب اوباما نیز بر همین اساس صورت گرفت.
 
اما انتخاب خانم هیلاری کلینتون برای پست وزارت امور خارجه امریکا شاید به دلیل این مطرح شده باشد که اشرافیت امریکایی همچنان جای پای خود را در زندگی سیاسی اوباما نیز حفظ کند، تصور می کنم که انتخاب خانم کلینتون چندان به نفع رئیس جمهور جدید ایلات متحده امریکا نخواهد بود.
 
خانم کلینتون به واسطه وابستگی هایش به خانواده اشرافیت امریکایی و دو دوره ریاست جمهوری همسرش، فردی مغرور است و انتخاب مناسبی برای اوباما نیست چراکه عملا فرمانبرداری لازم را نخواهد داشت.
 
جدای از این مسائل، هیلاری کلینتون شخصیت لایقی به واسطه سوابق سیاسی و تجربیات نظامی اش است، او شناخت مناسبی از دنیا و شرایط فعلی دارد اما معتقدم که وی انعطاف پذیری لازم را برای تصدی پست وزارت خارجه ندارد.
 
- آیا انتخاب هیلاری کلینتون برای وزارت خارجه امریکا، زمینه ای برای بهره گیری از تجربیات همسرش در عرصه سیاست خارجی نخواهد بود؟
در ایالات متحده برای هرهدف سیاست خارجی کمیته های ویژه ای وجود دارد که به طور تخصصی بر روی مناطق مختلف جهان کار می کنند، با توجه به اینکه آقای کلینتون نیز شخصیت برجسته ای در عرصه سیاست خارجی ایلات متحده نبود، می توان گفت که کمیسیون ها و کمیته های تخصصی در عرصه سیاست خارجی می توانند همان کار را برای دولت اوباما انجام دهند.
 
با این وجود شرایط فعلی با زمان ریاست جمهوری آقای کلینتون تفاوت کرده است و اکنون بزرگترین چالش امریکا، مناطق مسلمان نشین خاورمیانه - لبنان، فلسطین، عراق، ایران، پاکستان و افغانستان- است، کنترل بر اوضاع این منطقه نیاز به انتخاب یک خانم به عنوان وزیر امور خارجه امریکا ندارد، مشکلاتی که خانم رایس علی رغم موفقیت و انعطاف پذیری بالا در این منطقه با آنها روبرو بودند بی تردید برای خانم کلینتون بیشتر خواهد بود.
 
خانم کلینتون اغماض، انعطاف پذیری، چینش سیاسی لازم را در منطقه خاورمیانه نخواهد داشت و از این حیث کمک موثری برای آقای اوباما نخواهد بود.
 
- رویکرد هیلاری کلینتون را در صورت تصدی پست وزارت خارجه امریکا در قبال ایران چگونه ارزیابی می کنید؟
به طور کلی تفکر ضد خاورمیانه ای در خانم کلینتون دیده می شود، با توجه به اینکه همسر وی بنیانگذار نقشه راه در خاورمیانه بود اما او از بالا به پایین نگاه می کند و این امر تاحدودی مشکل فلسطین را با ابهامات جدید روبرو خواهد ساخت، بویژه در منطقه خاورمیانه باید فردی برای وزارت خارجه امریکا انتخاب شود که جانبداری هایش نسبت به اسرائیل کمتر باشد چراکه آنها بطور سیستماتیک و خانوادگی نسبت به اسرائیل حساسیت خاصی دارد.
 
در مورد ایران نیز هیلاری کلینتون دید مثبتی ندارد و بارها در سخنرانی هایش در مورد تشدید فشارها بر این کشور صحبت کرده است، ممکن است همچنان این دیدگاه ها را با خود به وزارت خارجه امریکا بیاورد، دیدگاه های وی در مورد ایران نیز ریشه در گذشته های افتخار آفرین خود و همسرش دارد، در دوران ریاست جمهوری آقای کلینتون نیز امریکا روابط خوبی با ایران نداشت.
 
نکته مهم این است که هنوز آقای اوباما پاسخ نامه رئیس جمهور ایران نداده و این نشان می دهد که تیم اوباما در حال بررسی جدی پاسخ این نامه هستند و به نظر مخی رسد نوعی دیپلماسی پنهان میان ایران و امریکا در جریان است که بر اساس آن پاسخ به نامه رئیس جمهور ایران می تواند منعکس کننده استراتژی جدید اوباما نسبت به ایران باشد.
 

نظر شما :