هیلاری کلینتون؛ وفاق در داخل و ترمیم چهره در خارج

۰۳ آذر ۱۳۸۷ | ۱۸:۰۲ کد : ۳۲۳۶ گفتگو
گفت‌وگو با عباس ملکی، کارشناس مسائل سياسى و استاد دانشگاه
هیلاری کلینتون؛ وفاق در داخل و ترمیم چهره در خارج
 برای بررسی ابعاد مختلف انتخاب احتمالی هیلاری کلینتون، برای تصدی پست وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفت‌وگویی  با عباس ملکی، کارشناس مسائل سياسى انجام داديم که در ادامه می‌خوانید.
 
- طرح انتخاب هیلاری کلینتون به عنوان وزیر خارجه دولت اوباما چه معنا و هدفی دارد؟
وضعیت جامعه امریکا پیش از انتخابات در حالت انفجار قرار داشت و نارضایتی و نافرمانی مدنی به حدی رسیده بود که اکثریت عقلا و سیاست مداران امریکایی به این نتیجه رسیدند که اگر تغییرات محتوایی و شکلی در حکومت انجام ندهند، ممکن است نتیجه کار نوعی شورش فراگیر و حتی یک انقلاب باشد.
 
این مسئله تنها مورد توجه حزب دموکرات نبود بلکه برخی از چهره های حزب مخالف نیز به این نتیجه رسیدند که باید تغییر صورت گیرد. علاوه بر این، وضعیت امریکا در خارج از مرزها نیز به قدری تنفرآور بود که بازهم هر دو حزب به این نتیجه رسیدند که باید به‌دنبال راه حلی باشند. ضمن آنکه وضعیت اقتصادی، مالی و سیاسی کنونی امریکا به گونه ای است که باید از همه نیروها و تفکرها بهره گرفته شود.
 
این عوامل باعث شد که دوباره مجموعه تصمیم گیری امریکا به سوی خانم کلینتون رو آورد تا هم در داخل نوعی وفاق حاصل شود و هم در خارج به ترمیم چهره امریکا بپردازند.
 
- آیا این انتخاب مغایر با شعار تغییر آقای اوباما نیست؟
خیر، به نظر می رسد با توجه به پشتیبانی بخش هایی از حزب دموکرات و حتی بخش هایی از حزب جمهوری خواه از ایشان، خانم کلینتون، وزیر خارجه ای خواهد بود که از حمایت کنگره، سنا و بخشی از سنای بزرگ بهره مند است و این خود می تواند عامل تغییری در سیاست خارجی امریکا در قبال کشورهای دیگر باشد.
 
علاوه براین، آقای کلینتون و تیم وی منادی مسائل محیط زیست و اکولوژی بهتر هستند و این امر نیز می‌تواند به روند کار خانم کلینتون کمک کرده و چهره ای بهتر از کابینه اوباما و سیاست خارجی امریکا به جهان ارائه دهد.
 
-  برخی معتقدند که قبول پست وزارت خارجه از سوی خانم کلینتون به معنای مرگ سیاسی او است، نظر شما چیست؟
این مسئله بستگی به این دارد که خانم کلینتون تا چه اندازه بتواند در حل بحران های پیش روی امریکا همچون خاورمیانه، مناقشه اعراب و اسرائیل، مسائل عراق و افغانستان موفق باشد. اگر خانم کلینتون از این مسائل موفق بیرون آید، این خود عاملی برای بهبود چهره وی و حضور در عرصه رقابت های انتخابات بعدی ریاست جمهوری امریکا خواهد بود.
 
- رویکرد خانم کلینتون را در مورد مسائل خاورمیانه با توجه به شکست سیاست های خاورمیانه ای همسر وی در زمان ریاست جمهوری چگونه ارزیابی می کنید؟
در صورت انتخاب ایشان برای تصدی پست وزارت امور خارجه، مجددا دوره پیگیری مذاکرات- همانند زمان ریاست جمهوری آقای کلینتون- آغاز می شود. در موضوع فلسطین و اسرائیل، خانم کلینتون و همراهانش بیشتر یک نظام دو کشوری، البته بر اساس اسرائیل قوی تر و فلسطین ضعیف تر را پیگیری می‌کنند. در موضوع عراق به‌طور قطع آنها به‌دنبال خروج یا حداقل کاهش نیروهای امریکایی خواهند بود و در موضوع افغانستان نیز به‌طور کلی امریکاییان به این نتیجه رسیده اند که اگر از این کشور عقب نشینی کنند، بهتر خواهد بود.
 
- در صورت انتخاب خانم کلینتون، ایشان چه رویکردی در قبال ایران خواهند داشت؟
معتقدم که دشمنی با ایران در درون سیستم امریکا نهادینه شده است. همچنان تلاش برای افزایش تحریم ها و انزوای سیاسی ایران صور خواهد گرفت. البته با برگزیده شدن خانم کلینتون به عنوان وزیر خارجه امریکا شاید احتمال حمله نظامی به ایران کاهش یابد.

نظر شما :