ديپلمات 3 هزار مذاکره ايى

۲۱ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۸:۴۳ کد : ۳۴۵ اخبار اصلی
محمد جواد لاريجانى از اختلافش با وزير خارجه وقت ايران مى گويد

محمدجواد لاريجانى ديپلمات کارکشته اى است که اين روزها بيشتر با رسانه بيشتر مراوده مى کند. آقاى لاريجانى با حضور در برنامه تلويزيونى "نگاه يک" که از شبکه اول سماى جمهورى اسلامى پخش شده به نکته اى تازه اى درباره مباحث تاريخى و شيوه ها و تاکتيک ها در سياست خارجى اشاره کرده است.

 

آقاى لاريجانى  ديدگاهى عمل گرايانه  ديپلماسى دارد و به گفته خودش بيش از 3 هزار مذاکره را در مدت 30 سال تجربه کرده است.

 

محمد جواد لاريجانى در اين برنامه صراحتاً به اختلاف نظر عميق خود با على اکبر ولايتى وزير امور خارجه اسبق ايران اعتراف کرده و علت جدايى خود را از وزارت امور خارجه نيز اختلاف سليقه سنگين خود با دکتر ولايتى توصيف کرده است

 

او که پس از فراغت از حوزه رسمى سياست خارجى فعاليت در حوزه علاقه شخصى خود يعنى رشته فيزيک را ترجيح داده اکنون در مقام رياست مرکز تحقيقات فيزيک نظرى همچنان به ديدگاه هاى پراگماتيک  خود در حوزه سياست خارجى پايبند است و به رغم آگاهى از اينکه ديدگاه هايش ممکن است گهگاه در تضاد با عملکرد دستگاه ديپلماسى باشد، به دفاع از اين ديدگاه ها مى پردازد.

 

محمد جواد لاريجانى که گويا در اظهارنظرهايش هيچ ابايى از مخالف خوانى قائلان به تفکر آرمان گرايى ندارد، در موضع گيرى اخير خود، تعبير "ديپلماسى پروژه اى" را براى بيان شيوه تفکرش به کار برد تا به اين طريق تفاوت ديدگاه خود با کسانى را نشان دهد که به تقدم ايدئولوژى در ديپلماسى باور دارند.

 

تعبير ديپلماسى پروژه اى نزد آقاى لاريجانى چنان که خود وى در توضيحش آورده به معنى اين است که "بايد کارى را در نظر بگيريم و دنبال آن برويم تا کار به نتيجه برسد."

 

 با وجودى که ظاهراً محمد جواد لاريجانى در تعريف "ديپلماسى پروژه اى" تلاش کرده از زبانى ديپلماتيک استفاده کند، ولى همين ديدگاه است که حاميان تفکر آرمان گرا در سياست خارجى را آزرده خاطر مى سازد، چنان که هر از چندگاهى سايت هاى اينترنتى نزديک به دولت با برجسته کردن برخى اظهارات وى در حوزه سياست خود، به نقد مواضع او مى پردازند.

 

محمد جواد لاريجانى در سياست خارجى روشى را دنبال مى کند که معطوف به نتيجه باشد و برخلاف قائلان به ديپلماسى ايدئولوژيک که هيچ نرمشى را پذيرا نيستند، حاضر است براى مصلحت و تحقق هدف، از همه ابزارهاى موجود ديپلماتيک بهره گيرد.

 

او در موضع گيرى اخيرش نيز با تاکيد بر اين نکته که اعتقاد نبايد بازدارنده بلکه بايد کامل کننده باشد، مى گويد اگر پروژه اى مبنا داشته باشد و مسير تعريفى در نظام طى کرده باشد، بايد آن را با قدم هاى محکم پيش برد.

آقاى لاريجانى در همين جا نيز به اختلاف ديدگاه مشخص خود با على اکبر ولايتى به عنوان حامى شناخته شده ديپلماسى آرمان گرايانه اشاره مى کند و با بيان اين که بايد در مواجهه با رسانه ها باز عمل کرد، مى گويد که آقاى ولايتى خيلى نسبت به عکس العمل مطبوعات حساس بود و براى مثال اگر کسى در مطبوعات راجع به قطعنامه مطلبى مى نوشت، ايشان حاضر بود کل پروژه را متوقف کند.


نظر شما :