خط لوله صلح نیازمند بازنگری اقتصادی است

۱۴ دی ۱۳۸۷ | ۱۵:۱۷ کد : ۳۵۷۵ گفتگو
گفت‌وگو با نرسی قربان، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل انرژی
خط لوله صلح نیازمند بازنگری اقتصادی است
غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران اعلام کرده که اگر هند به خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان موسوم به خط لوله صلح نپیوندد، این کشور قرارداد صادرات گاز را با پاکستان امضا خواهد کرد.
دکتر نرسی قربان، کارشناس و تحلیل گر مسائل انرژی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی در خصوص تلاش یک جانبه ایران برای انعقاد قرارداد خط لوله صلح و لاینحل ماندن این موضوع طی چند سال اخیر گفت: نه تنها این مسئله زمان زیادی را به خود اختصاص داده و دیگر موضوعی کهنه تلقی می شود بلکه کاملا مشخص است که موضوع خط لوله صلح وارد در حوزه درگیری های سیاسی شده و دیگر مسئله ای اقتصادی نیست.
وی افزود: از سوی دیگر اساسا معادلات انرژی در دنیا به‌دلیل تغییرات عمده ای که در قیمت نفت ایجاد شد، به‌طور کامل برهم خورده است، به این ترتیب در حال حاضر باید بازنگری کلی در موضوع خط لوله صلح و به لحاظ منافعی که این طرح می تواند دبرای ایران در بر داشته باشد، انجام شود، چراکه اکنون ایران نمی تواند با قیمت های مورد نظر قبلی این طرح را اجرایی کند، در واقع دیگر این قیمت ها وجود ندارد.
نرسی قربان ادامه داد: معتقدم که اکنون باید اقتصاد طرح خط لوله صلح مجددا مورد بررسی قرار گرفته و با شرایط فعلی قیمت ها مطابقت داده شود. در مذاکرات این طرح، وزن مسائل سیاسی بیش از مسائل اقتصادی بود و اگر این وضعیت ادامه یابد، نتیجه کار بستگی به چگونگی تغییر وزن مسائل سیاسی دارد.
این کارشناس امور انرژی در خصوص قابل اجرا بودن طرح خط لوله صلح با تلاش دو جانبه ایران و پاکستان و در غیاب هند، با تاکید بر مذاکرات دو جانبه چند ساله ایران و پاکستان در این خصوص گفت: از برخی لحاظ این امر امکان پذیر است اما بستگی به میزان مصرف گاز در داخل ایران – در فاصله عسلویه تا مرزهای پاکستان- دارد.
وی تصریح کرد: اگر ایران بتواند برای مصارف داخلی کشور به عنوان مثال دو سوم و یا یک سوم حجم گاز تولید شده در عسلویه را اختصاص دهد، طبیعی است که باقی گاز استخراج شده را می توان برای صادرات به پاکستان منتقل کرد اما اگر کل گاز استخراجی از عسلویه تنها برای صادرات اختصاص یابد، در این صورت پاکستان ظرفیت جذب این حجم گاز را به خودی خود ندارد، اینکه پاکستان توان اتصال خط لوله گاز خود را به چین دارد یا نه، مسائلی است که وارد ابعاد سیاسی و اقصادی جدیدی می شود. 
نرسی قربان همچنین در مورد تاثیر اختلافات جدید هند و پاکستان در به تاخیر افتادن اجرایی شدن خط لوله صلح اظهار داشت: تنش های جدید میان این دو کشور تشدید کننده شرایط نامساعد سیاسی برای اجرایی شدن این طرح شده است.

نظر شما :