تراژدی غزه، تراژدی اسراییل

۲۱ دی ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۱ کد : ۳۶۲۶ اخبار اصلی
داشتن قدرت و مزیت، به ويژه قدرت نظامی، بسیار خطرناک است. خشونت نه تنها کسانی را که از آن استفاده می‌کنند را از بین می‌برد، بلکه کسانی را هم که سعی می کنند با استفاده از آن برای خود مقام بالایی بسازند از بین می برد.
تراژدی غزه، تراژدی اسراییل
 
آیا کسی که تمام حوادث غزه را پیگیری می کند به این نتیجه رسیده است که همه از ما (امریکایی ها) بیزارند؟
 
آنچه که ما فکر می کنیم نیکوکاری است همان قدر اشتباه است که این احساسات اسراییل اشتباه است. ما به هیولا تبدیل شده ایم، زورگویان نظامی، انسان های بدون قلب و وحشی. ما گروهی هستیم که انسان ها را می کشیم و سردمدار جنایات جنگی هستیم. ما فراموش کرده ایم که انسان های بیگناهی که در غزه رنج می کشند و جان می دهند، بازتاب خود ماست. ما فراموش کرده ایم که ما همگی موجوداتی پوچ و آسیب پذیر هستیم. همگی ما قابلیت این را داریم که بترسیم، متنفر باشیم و عشق بورزیم.
 
داشتن قدرت و مزیت، به خصوص قدرت نظامی، بسیار خطرناک است. خشونت نه تنها کسانی را که از آن استفاده می کنند را از بین می برد، بلکه کسانی را هم که سعی می کنند با استفاده از آن برای خود مقام بالایی بسازند از بین می برد. بیش از 350 فلسطینی کشته شده اند که بسیاری از آنها را غیر نظامیان تشکیل می دهند و بیش از هزار نفر از زمان آغاز حملات هوایی در روز شنبه هفته گذشته مجروح شده اند. ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل اعلام کرد که اسراییل وارد جنگی با پایانی تلخ علیه حماس شده است. جنگ؟ اسراییل از جت های بسیار پیچیده و ناوگانی بسیار گسترده برای بمباران کمپ های پناهندگان استفاده می کند، تا به جمعیتی حمله کند که هیچ نیروی هوایی، دفاع هوایی، نیروی دریایی و سلاح های سنگین ندارند. اسراییل این کار را انجام می دهد و نام آن را جنگ می دهند. این جنگ نیست. این کشتار است. قتل عام است.
 
ریچارد فالک، گزارشگر ويژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر در منطقه فلسطین، استاد دانشگاه حقوق پرینستون آنچه را که اسراییل در غزه در قبال 1.5 فلسطینی انجام می دهد را جنایتی علیه بشریت می نامد. فالک که خود یک یهودی است و از دادگاه جنایات بین المللی خواسته است تا راه حلی برای این مسئله پیدا کنند و بررسی کنند که آیا رهبران غیر نظامی اسراییلی و فرماندهان نظامی اسراییل که مسوول این جنایات هستند باید به دلیل این جنایات محکوم شوند و تحت پیگرد قرار بگیرند.
 
عزم راسخ فالک اسراییلی ها را عصبانی کرده است. وی از ورود به این منطقه رد تاریخ 14 دسامبر منع شد و نتوانست از غزه و کرانه باختری دیدن کند.
 
وی می گوید که بعد از آنکه به من اجازه ورود ندادند، من و بیست نفر دیگر که همین مسئله برایمان پیش آمده بود را در اتاقی نگه داشتند. در این مرحله من نه به عنوان یک نماینده سازمان ملل آنها را تهدید می کردم، بلکه آنها به من به عنوان یک تهدید امنیتی نگاه می کردند. تمام بدن من را بازرسی کردند. آنها من را از دو همکار دیگرم در سازمان ملل جدا کردند و به آنها اجازه دادند که وارد اسراییل شوند. در این مرحله آنها من را به فرودگاه منتقل کردند و از من خواستند که تمام وسایل و حتی تلفن همراهم را در یک اتاق بگذارم و 15 ساعت در آن اتاق زندانی بمانم.
 
رسانه های خارجی دیگر، مانند فاک از ورود به غزه برای ارسال گزارش منع شدند.
تحقیقات اخیر نشان می دهد که 46 درصد از کودکان در غزه از کم خونی حاد رنج می برند. گزارش هایی وجود دارد که بمب های صوتی که توسط اسراییل پرتاب می شود اثرات بسیار بدی بخصوص بر روی کودکان برجای می گذارند. کودکان غزه مشکلات شنوایی دارند و نیازمند کمک هستند. سوءتغذیه یکی دیگر از مشکلات غزه است و به طور کلی 75 درصد از مردم غزه را تحت تاثیر قرار داده است. این درحالی است که مشکلات روحی و روانی زیادی در این منطقه بخصوص در میان جوانان وجود دارد. بیش از 50 درصد از کودکان زیر 12 سال در این منطقه هیچ انگیزه ای برای ادامه زندگی ندارند.
 
پیش از حملات هوایی، غزه 12 ساعت را در خاموشی و بی آبی به سر می بردند که همین مسئله می تواند سبب مرگ بسیاری از بیماران در بیمارستان ها شود. امروز بیشتر غزه در تمامی ساعات شبانه روز در چنین وضعیتی است. وسایل پزشکی و دارو در شرایط بسیار بدی قرار دارد. بیمارستان ها دارای ژنراتور هستند اما غالبا سوخت لازم برای راه اندازی این ژنراتورها وجود ندارد. گزارش شده است که 230 غزه ای طی سال گذشته به دلیل کمبود وسایل پزشکی جان خود را از دست داده اند.
 
هدف اسراییل شکست حماس است، اما حماس بارها پیشنهاد داده است تا با اسراییل مذاکره کند.طی آخرین قرارداد آتش بس که در ماه جولای به امضا رسید، حماس به آتش بس پایبند ماند با وجود آنکه اسراییل دست از محاصره دریایی برنداشت. این اسراییل بود که در 4 نوامبر حمله ای نظامی انجام داد که طی آن 6 فلسطینی جان خود را از دست دادند. آن زمان بود که حماس راکت های خود را به سمت اسراییل نشانه رفت.
 
دولت اسراییل هیچ علاقه ای به راه حل های دیپلماتیک و صلح جویانه ندارد.  اسراییل تونل های بین غزه و مصر را بمباران کرد و اعلام کرد که این تونل ها برای حمل و نقل سلاح مورد استفاده قرار می گرفت. مصر مرز رفح را بسته نگه داشت و اجازه نداد تا فلسطینی ها وارد خاک مصر شوند.
 
اسراییلی ها در غزه مانند نیروهای امریکایی در عراق و افغانستان هستند و به طور احمقانه ای افراطی گرایی اسلامی را گسترش می دهند. خشونت هایی که علیه کودکان فلسطینی اعمال می شود، یک روز بدون شک به سمت کودکان اسراییلی فرو می ریزد. این است تراژدی غزه. این است تراژدی اسراییل.
 
این مقاله در سایت TruthDig.com به چاپ رسیده است و طی آن اکریس هجز، تحلیلگر حوزه خاورمیانه که هفت سال با روزنامه نیویورک تایمز همکاری می کرد با اشاره به مقاله ریچارد فالک تراژدی غزه را تحلیل کرد است.  
 

نظر شما :