با موافقت روسیه اروپا گرم می شود

۲۲ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۳۷ کد : ۳۶۵۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
سرانجام بعد از دیدار نخست وزیر چک به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا با ولادیمیر پوتین، مناقشه گازی بر سر ترانزیت گاز از طریق اوکراین به اروپا خاتمه یافت.
با موافقت روسیه اروپا گرم می شود
سرانجام بعد از دیدار نخست وزیر چک به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا با ولادیمیر پوتین، مناقشه گازی بر سر ترانزیت گاز از طریق اوکراین به اروپا خاتمه یافت.   میرک توپولانک نخست وزیر جمهوری چک که به تازگی ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است، در اولین چالش جدی دوران ریاستش با گرفتاری نه چندان غریب و زمستانی اروپا یعنی تمهیدات گازی مسکو مواجه شد. 

  بحران گازی میان روسیه و اوکراین با ملاقات نخست وزیران روسیه و چک رفع شده و قرار است گروهی از ناظران اروپایی نیز با ورود به اوکراین بر انتقال گاز نظارت داشته باشند تا خیال روسیه بابت نگرانی های از پیش اعلام شده اش مرتفع شود.  

سال گذشته مشکل بلاروس با روسیه و عدم پرداخت بدهی های آن به مسکو بحرانی مشابه را پدید آورده و حتی زمینه های دخالت آمریکا را فراهم کرده بود. به طور کلی مناقشات انرژی روسیه با کشورهای همسایه که شاهراه های انتقال گاز به اروپا محسوب می شوند، بر این ذهنیت نیز دامن می زند که عموما قرار است شرکا و دوستان اقتصادی آمریکا در اروپا زیر فشار قرار گیرند.   البته هیچ یک از طرفین بحران گازی امسال رویکرد سیاسی را نمی پذیرند و همسایگان و حتی متضررین این بحران نیز علاقه ای به تفسیر سیاسی از این ماجرا ندارند. آمریکا هم همواره تلاش داشته تا بحران هایی از این دست را به سمتی بکشاند که دولت روسیه و دولت های طرف مناقشه راه حلی منطقی و اقتصادی برای این معضلات پیدا کنند و کار را به نحوی پیش ببرند که صدور گاز به کشورهای دیگر به مخاطره نیفتد. 

  با این وصف قابل کتمان نیست که نگرانی های آمریکا در اختلاف روسیه با دیگران بیش از آن که به نزاع گازی مربوط باشد ناشی از خطر افت صادرات گاز روسیه به اروپا و بحران انرژی در میان نزدیکان اقتصادی آمریکاست. قبل از سال گذشته نیز روس ها در چندین مرحله اروپا را به قطع گاز تهدید کرده بودند. 

  اگرچه نگرانی از اختیارات و اخلاقیات مسکو در این باره مقطعی و فصلی جلوه می کند و هر بار به طریقی از افزایش دامنه بحران های انرژی جلوگیری می شود ولی از این نکته نمی توان گذشت که بحران انرژی در میان کشورهای اروپایی همواره عامل و انگیزه ای برای گسترش روابط اقتصادی - انرژی با کشورهایی خواهد بود که آمریکا آنها را در فهرست تحریم و یا تهدید اقتصادی قرار داده است.   اما پیش از این که حل بحران زمستانی امسال پای کشورهای دیگری را به میان بکشاند و روسیه را به ورود به بازی های سیاسی هدفدار متهم کند، تفاهم نامه تشکيل کميسيون بين المللى نظارت بر ترانزيت گاز به امضا رسید و روسيه و اتحاديه اروپا عصر روز شنبه بر تشکیل کميسيون نظارت بر ترانزيت گاز روسيه از طريق اوکراين به کشورهاى اروپايى توافق کردند. 

 
ولاديمير پوتين در جريان امضاى اين تفاهم نامه گفت: در صورتى که ترانزيت گاز روسيه از سر گرفته شود و اوکراين از آن سرقت کند به اندازه ميزان برداشت غيرقانونى، روسيه نيز از ميزان گاز ترانزيتى خود به اروپا خواهد کاست.   اوکراین طی روزهای اخیر اتهام سرقت انرژی را تکذیب کرده و آن را به یک بهانه تشبیه کرده است. با این حال طبق توافقات صورت گرفته، ناظران بين المللى بايد در ايستگاه هاى پمپاژ ترانزيت گاز روسيه در اوکراين مستقر شوند و بطور شبانه روز بر جريان صادرات گاز نظارت کنند.   "ميرک توپولانک " روز گذشته در کى يف با رييس جمهوری و نخست وزير اوکراين ديدار و گفتگو کرد و براى تشکيل کميسيون بين المللى نظارت بر ترانزيت گاز متشکل از 22 نفر به توافق دست يافت.  

مناقشه ميان مسکو و کى يف که از اول ماه ژانویه 2009 بر اثر اختلاف درباره قيمت گاز تحويلى و تسويه بدهى گازى اوکراين بروز کرد، موجب شد تا ترانزيت گاز روسيه از طريق اوکراين به کشورهاى اروپايى از چهار روز پيش متوقف شود. حدود 80 درصد گاز صادراتی روسیه از طریق این خط لوله به اروپا صادر می شود.  

روسيه، اوکراين را به خوددارى از تسويه بدهى دو ميليون و 400 ميليون دلارى بابت گاز وارداتى و نیز سرقت 86 ميليون متر مکعب گاز از گاز ترانزيتى روسيه به کشورهاى اروپايى متهم کرده بود.  با دستور نخست وزیر روسیه مبنی بر قطع انتقال گاز به اروپا از طریق اوکراین، آژانس بین المللی انرژی قطع کامل گاز را غیرقابل قبول دانست و گازپروم روسیه و شرکت نفت و گاز اوکراین را به از سر گیری فوری انتقال انرژی به اتحادیه اروپا فراخواند. "خوزه مانوئل باروسو" رئیس کمیسیون اروپا هم از پوتین و یولیا تیموشنکو نخست وزیر اوکراین خواست تا انتقال گاز روسیه به اروپا را هرچه سریع تر از سر بگیرند.  

با گفتگوهای صورت گرفته میان دو کشور و حل معضلات فیمابین قرار شده است مادامی که گروه های ناظر اروپایی در مرزهای روسیه و اوکراین مستقر شوند، روسیه انتقال گاز را از سر بگیرد.
جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :