تایید نیاز ایران به سوخت هسته‌ای از زبان ثمره هاشمی

۰۷ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۳:۴۸ کد : ۳۷۸۶ اخبار اصلی
در شرایطی که کشورهاى غربى با این استدلال که اورانيوم خام لازم براى برنامه‌ هسته‌اى ايران رو به پايان است، از کشورهاى توليدکننده‌ اورانيوم خواسته‌اند سوخت لازم را در اختیار تهران نگذارند، مشاور ارشد رئیس جمهور نیز در نشستی خبری در ژاپن از نیاز کنونی ایران به سوخت هسته‌ای خبر داده است.

دیروز خبرگزاری ها به نقل از روزنامه‌ تايمز نوشتند که منابع ديپلماتيک غربی، ذخاير کيک زرد اورانيوم ايران را که از سنگ معدن اورانيوم توليد مى‌شود در آستانه‌ اتمام تلقی کرده اند. از این رو کشورهايی چون آلمان، فرانسه، کانادا، انگليس و آمريکا تلاش‌هاى شديدى را آغاز کرده‌ اند تا توليدکنندگان اصلى اورانيوم از فروش اورانيوم به ايران خودداری کنند.

 گفته می شود وزارت خارجه‌ انگليس پيش از کريسمس امسال يک درخواست محرمانه را براى ديپلمات‌هاى خود در قزاقستان، ازبکستان و برزيل که از توليدکنندگان اصلى اورانيوم هستند فرستاد تا اين کشورها را متقاعد کند که توليدات اورانيوم خود - به ‌خصوص کيک زرد - را به ايران نفروشند.

 اين روزنامه مدعی شده است: ذخيره‌ کيک زرد ايران که در دهه‌ 70 ميلادى تحت برنامه‌ هسته‌اى غيرنظامى اوليه‌ شاه ايران از آفريقاى جنوبى خريدارى شد، تقريبا به پايان رسيده است. ايران در حال توسعه‌ معادن اورانيوم خود است اما سنگ معدن کافى براى حمايت از تامين برنامه‌ هسته‌اى پايدار ندارد.

 تایمز همسو با اتهام های غرب مبنى بر جنبه های نظامى برنامه‌ هسته‌اى ايران، به نقل از منابع عالى‌ رتبه مدعى شده است: اگرچه اقدام بازدارنده اخیر نمى‌تواند جلوى تلاش‌ها را براى توليد بمب بگيرد ولی به کاستن از شدت اين تهديد کمک مى‌کند.

 با این وصف می توان گفت که غرب نسبت به آینده ایران و کاهش روند رو به جلوی فناوری هسته ای این کشور، دست به اقداماتی همه جانبه و بین المللی زده و تداوم بررسی ها و بازرسی های قانونی را در قبال ایران کافی نمی داند.

 روزنامه‌ انگليسى تایمز نوشته است: براى رسيدن به اورانيوم 235 در سطح تسليحاتى، ايران بايد سوختى با غناى بالاى توليد کند و اين امر نيازمند هزاران سانتريفيوژ است. برآورد می شود که 200 کيلوگرم کيک زرد مى‌تواند يک کيلوگرم اورانيوم در سطح تسليحاتى توليد کند و حدود 20 کيلوگرم اورانيوم غنى شده نیز براى ساخت يک بمب لازم است.

 بنا بر ادعای این روزنامه، ايران در دهه 70 میلادی چند هزار تن کيک زرد را از آفريقاى جنوبى و بواسطه تلاش های شاه براى پیشبرد يک برنامه‌ هسته‌اى غيرنظامى در اختیار گرفت. تهران همچنین دو معدن کوچک اورانيوم دارد اما استفاده از آنها پرهزينه است و تنها مقدار کمى سنگ معدن اورانيوم از آن استخراج مى‌شود.

 در شرایطی که منابع غربی از کمبود اورانيوم در ايران خبر می دهند و معتقدند ميزان کيک زردى که ايران براى تامین سوخت کافى نياز دارد بيش از آنی است که مى‌تواند در معادن خود توليد کند، مشاور ارشد رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دو روز پیش طی نشستی در ژاپن و در گفتگو با رسانه های این کشور به نیازمندی ایران به سوخت هسته ای اذعان کرد.

 مجتبى ثمره هاشمى که به منظور تسليم پيام محمود احمدى نژاد به "تارو آسو" نخست وزير ژاپن در توکيو به سر مى برد، در نشستی خبرى با رسانه هاى مطرح ژاپنى، مخالفت های آمریکا و غرب را با برنامه هسته ای ایران سیاسی و غیر فنی توصیف کرد و افزود: جمهورى اسلامى ايران عضو مسئوليت پذير جامعه جهانى و آژانس بين المللى انرژى اتمى است و تمام فعاليت هاى آن زير نظر بازرسان آژانس انجام مى شود. (ایرنا)

 وی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد سانتريفيوژهاى نصب شده در مرکز هسته اى نطنز گفت: آژانس بين المللى انرژى اتمى از تعداد سانتريفيوژهاى نصب شده در اين مرکز به خوبى اطلاع دارد زيرا تمام فعاليت هاى هسته اى ما زيرنظر آژانس انجام مى شود.

اما ثمره هاشمى از اظهارنظر در خصوص نیازمندی ایران به سوخت هسته ای هم حرف هایی زد که به نوعی قابل تعبیر و تاویل است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد سانتريفيوژها براى ما مطرح نيست بلکه مهم آن است که براى توليد سوخت نيروگاه هاى هسته اى از جمله دو نيروگاه هسته اى در دست ساخت ايران - به جز نيروگاه بوشهر در جنوب کشورمان - نياز به سوخت هسته اى داريم.

 يک منبع آژانس بين‌المللى انرژى اتمى گفته است: تنها براى يک نيروگاه هزار مگاواتى به 200 تن (کيک زرد) در سال نياز است. ايران گفته است که قصد دارد 20 راکتور بسازد اما آژانس معتقد است که ايران تنها توانسته 21 تن اورانيوم را در يک سال در يک مرکز توليدى در بندرعباس بازفرآورى کند و قصد دارد 50 تن در سال نيز در يک مرکز جديد در اردکان که قرار است در چند ماه آينده راه ‌اندازى شود توليد کند.

 همچنین روسيه طبق توافقنامه‌اى با ايران قرار است براى نيروگاه در دست ساخت در بوشهر سوخت تامين کند اما پایبندی روسیه به تعهدات و دیرکردهای آنان در این زمینه همواره مورد سوال بوده است. چنانچه

سفير ايران در فدراسيون روسيه هفته گذشته اعلام کرد که "ما معتقديم روسيه صرف نظر از هر فشارى، تعهدات پذيرفته شده از سوى اين کشور را براى تکميل نيروگاه اتمى بوشهر محقق مى کند."  

 محمود رضا سجادی همچنین گفت: "اعتقاد نداريم که روسيه عمدا ساخت نيروگاه اتمى بوشهر را به درازا مى کشاند."

 این مقام دیپلماتیک کشورمان با اذعان بر اينکه عمليات احداث نيروگاه اتمى بوشهر واقعا طولانى شده است افزود: "اين امر تنها تقصير روسيه نبوده بلکه برخى کشورهاى توليد کننده قطعات و اجزاى ترکيبى اين نيروگاه، گاهى به صورت عجيبى سفارش ها را به موقع اجرا نکردند." 

 باید دید آیا جامعه بین الملل طی ماه های آینده که آن را زمان اتمام سوخت هسته ای ایران می خواند، قصد دارد پیشنهادات خود را مبنی بر تامین تجهیزات از سوی غرب به ایران مجددا ارائه کند و یا اینکه مسیر تازه تری را در این باره خواهد گشود؟

 غرب پيشنهاد داده است که ميله‌ هاى سوخت و تجهيزات لازم را براى پیشبرد برنامه‌ هسته‌اى غيرنظامى به ايران ارائه کند اما تهران بر توسعه‌ تاسيسات خود جهت استخراج و بازفرآورى اورانيوم تاکيد دارد.


نظر شما :