ماهواره امید، هديه سى‌امين سال انقلاب به مردم

۱۵ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۳:۰۶ کد : ۳۸۵۲ اخبار اصلی
نخستين ماهواره ساخت ايران در مدار زمين قرار گرفت. اين رويداد مهمترين خبر در سومين روز از دهه فجر سى‌امين سال انقلاب اسلامى بود. برخى صاحب‌نظران بر اين باورند که تهران با اين کار توان فضايى خود را به جهانيان نشان داده است...
ماهواره امید، هديه سى‌امين سال انقلاب به مردم

نخستين ماهواره ساخت ايران در مدار زمين قرار گرفت. اين رويداد مهمترين خبر در سومين روز از دهه فجر سى‌امين سال انقلاب اسلامى بود. برخى صاحب‌نظران بر اين باورند که تهران با اين کار توان فضايى خود را به جهانيان نشان داده است.

بسيارى از خبرگزارى‌هاى تاثيرگذار خارجى، گزارش دادند که ايران با وجود فشارهاى غرب و تحريم‌هاى جهانى، توانسته است ماهواره‌اى بومى را راهى فضا کند. ماهواره "اميد" با کاربردى مخابراتى، از نوع ماهواره‌هاى سبک بوده و وزنى معادل 27 کيلوگرم دارد و با دو باند فرکانسى و 8 آنتن، اطلاعات را به زمين ارسال مى‌کند. ماهواره اميد با راکت ماهواره‌بر "سفير 2" حمل مى‌شود که به عنوان پرتابگر دقيق و هدايت‌پذير، قادر است ماهواره سبک را تا ماوراى جو پرتاب کند. به گفته دانشمندان ايرانى، همه قطعات ماهواره اميد و راکت ماهواره‌بر سفير 2 ساخت داخل کشور است.

به مناسبت آغاز به کار ماهواره اميد، محمود احمدى نژاد رييس جمهور ايران ضمن تجليل از دانشمندان ايرانى و تشريح ابعاد مختلف دستوردهاى فضايى کشور، گفت: رويداد اخير شامل چند دستاورد است. موشکى که پرتاب شده دو مرحله‌اى است، به اين معنى که تا مسافت روشنى را موشک اول طى مى‌کند و سپس موشک دوم از دل موشک اول رها مى‌شود و ماهواره را تا مسير بالاترى حمل مى‌کند. در نقطه معينى نيز مجددا ماهواره با اهرم هايى به سمت مسير تعيين‌شده پرتاب مى‌شود.

احمدى‌نژاد در ادامه با اشاره به اينکه ايستگاه‌هاى زمينى که ماموريت دريافت پيام از ماهواره را بر عهده دارند گفت: ايستگاه‌هاى زمينى دو ماموريت اصلى دارند و آن رديابى مسير ماهواره و دريافت پيام از آن است و اکنون ايستگاه‌هاى ثابت و متحرک فراوانى در داخل کشور و بعضى کشورها قرار گرفته است تا پيام‌ها را از ماهواره دريافت کنند که تکنولوژى‌هاى به‌کار رفته در اين ايستگاه‌ها نيز به طور کامل ساخت ايران است .

رييس جمهور دستاورد دوم را خود ماهواره اميد دانست و اظهار داشت: آن کسانى که علم را انحصارى براى خود و براى سلطه بر ديگران مى‌خواهند و هر روز مانع از پرتاب ماهواره مخابراتى مصباح شدند اکنون شاهدند که دانشمندان ايرانى ماهواره اميد را در مدار زمين قرار داده‌اند که در شبانه‌روز قرار است بيش از 15 بار مدارى بيضى شکل را در فاصله بيش از 250 کيلومترى از سطح زمين طى کند.

وى دستاورد ديگر دانشمندان ايرانى را بالاتر از دستاورد پيشين توصيف کرد و گفت: دستاورد اصلى خودباورى و ابتکار عمل است. انحصارطلبان تلاش دارند به ملت ها و دانشمندان آنها بباورانند که تنها راه رسيدن به پيشرفت تنها همان راهى است که آنها پيموده‌اند و نيازمند اجازه‌هاى مکرر و پذيرس تحديدات مکرر از جانب آنها هستند.

موشک ماهوارهبر سفير 2 ماهواره را در مدار 250 کيلومترى از سطح زمين قرار مى‌دهد و سرعت آن بيش از 7 هزار متر در ثانيه است.

به اين ترتيب ايران در دهه فجر و در سالگرد سى امين سال انقلاب اسلامى تلاش کرد تا دستاوردهاى فضايى خود را با پرتاب ماهواره اميد و با کارکرد مخابراتى به دنيا نشان دهد.

مقامات ايران اين اقدام را هديه سى امين سال انقلاب به مردم ارزيابى کردند اما در واقع تلاش تهران به تصوير کشيدن توانايى‌ها و پتانسيل‌هاى علمى و فنى على‌رغم محدوديت‌هاى تکنولوژيکى و اقتصادى جهان بر ايران است.

به نظر مى‌رسد که اقدام تهران در نمايش توان فضايى خود، پس از به تصوير کشيدن توان دفاعى کشور با ساخت موشک‌هاى شهاب و زيردريايى‌هاى ساخت داخل، آن هم در آستانه نشست 5 + 1 که قرار است روز چهارشنبه 16 بهمن برگزار شود، حکايت از ناکارآمدى و بى‌تاثيرى تحريم‌ها و فشارهاى اقتصادى، علمى، فنى و تکنولوژيکى بر ايران است. ضمن آنکه اين کشور هر بار در قالب نمايش دستاوردهاى بومى و ملى خود يادآور اين نکته نيز مى‌شود که آمادگى کامل دارد بر خلاف آنچه تلاش غرب در انحصار علم و تکنولوژى دنبال مى‌نامد با کشورهاى مختلف در زمينه‌هاى فناورى و علمى همکارى داشته و تجربيات خود را در اختيار اين کشورها گذارد.

بر اين اساس هدف تهران، در شرايط که وضعيت هسته اى کشور همچنان در بن بست بوده و زمزمه‌هاى تغيير در رويکردهاى غرب نسبت به موضوع هسته‌اى ايران با آمدن اوباما به کاخ سفيد و در چارچوب مذاکرات 5 + 1 دنبال مى‌شود، تا حدودى قابل پيش‌بينى است.

تصميم‌گيران ايران راهکار اصلى را خاتمه تحريم‌ها و فشارها بر تهران، پرهيز از طرح هر گونه پيش شرط براى ادامه مذاکرات و پذيرس دست همکارى ايران در زمينه برنامه هسته‌اى خود مى‌دانند.


نظر شما :