نگرانى‌هاى عربى از به قدرت رسيدن افراطگرايان در اسرائيل

۲۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۳:۲۲ کد : ۳۹۴۹ اخبار اصلی
احمد ابوالغيط گفت: «هر گونه اظهار نظر از سوى اسرائيل درباره‌ تبادل اراضى با مصر خزعبلات است و قاهره ملزم به توافق­نامه‌ امريکا و اسرائيل برای جلوگيرى از قاچاق سلاح به نوار غزه نيست.»
نگرانى‌هاى عربى از به قدرت رسيدن افراطگرايان در اسرائيل

با اعلام نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری اسرائیل و مسجل شدن پیروزی افراط­گرایان در این رژیم، نگرانی­ها درباره آینده صلح خاورمیانه و آینده آتش بس میان این رژیم با گروه­های فلسطینی بالا گرفته است. این نگرانی زمانی بیشتر می­شود که مبارزه با فلسطینیان و تهدید به حذف برخی جریان­های سیاسی فلسطینی، توسعه شهرک­سازی­ها، حمله به اسرائیل و توقف در روند مذاکرات صلح را در شعارهای تبلیغاتی جریان­های افراطی انتخابات اسرائیل به روشنی می­بینیم.

در همین رابطه احمد ابوالغیط، وزير امور خارجه‌ مصر نسبت به برقرارى صلح در خاورميانه در طول سال 2009 ابراز اميدوارى کرد. وی در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی الخليج نسبت به تاثير روى کار آمدن راست گراهاى اسرائيل در روند صلح در منطقه هشدار داد. 

وزير امور خارجه‌ مصر که به تازگی به ایالات متحد سفر کرده بود و با مقام های ارشد این کشور از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا دیدار و گفت و گو کرده بود، در این باره گفت: «من با هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه‌ امريکا به بررسى نتايج انتخابات اسرائيل در روند صلح، موضع‌گيرى گروه‌هاى تندرو اسرائيلى در روند صلح پرداختم و اگر ما در قانع ساختن جامعه‌ جهانى و منطقه‌اى و اسرائيلى‌ها مبنى بر اين که ما نيازمند دولت اسرائيلى قادر به تلاش فورى در جهت برقرارى صلح هستيم، موفق نشويم بايد بگويم که وقت خود را تباه کرده‌ايم. باید بگویم که عدم تحقق پيشرفت فورى در روند صلح فرصت به دست آمده را از بين خواهد برد.» 

وى نشست 22 فوريه در قاهره ميان گروه‌هاى فلسطينى را سرآغازى براى روند صلح دانست و تاکيد کرد، هر گونه اظهار نظر از سوى اسرائيل درباره‌ تبادل اراضى با مصر خزعبلات است و قاهره ملزم به توافق­نامه‌ امريکا و اسرائيل برای جلوگيرى از قاچاق سلاح به نوار غزه نيست. 

وى در ادامه افزود: «روشن است که دولت کنونى اسرائيل به نخست وزيرى ايهود المرت به تعهد دولت اسرائيل به توافق­نامه آتش بس که مصر در حال تلاش براى امضاى آن است، پايبند است.» 

ابوالغيظ ابراز اميدوارى کرد که دولت آتى اسرائيل متعهد به خويشتن‌دارى و اجراى توافقنامه‌ آتش بس باشد. 

وى در اين خصوص که اسرائيل اخيرا پيشنهاداتى را در زمينه روند صلح شامل پبشنهاداتى مبنى بر تبادل اراضى با اردن و مصر به ويژه در شمال سينا، با هدف گسترش نوار غزه ارائه داده، گفت: «تمام اين مسائل خزعبلات است. هرگونه صحبت درباره تبادل اراضى ميان مصر و اسرائيل به نفع نوار غزه، در مقابل دستيابى اسرائيل به نيمى از مساحت کرانه‌ باخترى غير منطقى است و ما در مصر هيچ توجهى به آن نداريم. من بار ديگر مخالفت مصر را در زمينه‌ تعهدش در قبال توافقنامه امريکا و اسرائيل برای جلوگيرى از قاچاق سلاح به نوار غزه اعلام مى‌کنم. ما هر چيزى خارج از محدوده‌ دولت مستقل مصر را به رسميت نمى‌شناسيم و همچنين با استقرار نيروهاى خارجى و يا تيم فنى در مرزهاى مصر و نوار غزه مخالفيم.» 

ابوالغيظ درباره‌ تمايل امريکا به مذاکره با حماس تصريح کرد، من هيچ اطلاعى در اين زمينه ندارم، اما در ديدارم با کلينتون از تمايل ایالات متحد براى مذاکره با ايران در خصوص برنامه‌ هسته‌ايش مطلع شدم. مصر از هرگونه تلاش در زمينه‌ توافق و تفاهم ميان دو طرف به طورى که ايران را راضى سازد و امنيت منطقه را محقق کند، استقبال مى‌کند. مصر در عين حال مى‌داند که امنيت منطقه خليج (فارس) بايد تامين شود و بايد امنيت ملى عربى که مصر در مرکز آن است، مورد توجه باشد. 

ابوالغيظ همچنین عنوان داشت، جورج ميچل، فرستاده ويژه امريکا در منطقه اواخر فوريه يک سفر دوره‌اى گسترده را به منطقه آغاز خواهد کرد و اين امر حاکى از تغيير در موضع‌گيرى آمريکا است. 

وزير امور خارجه‌ مصر تصريح کرد، اگر دولت حماس در دولت جديد فلسطين شرکت کند مساله درگيرى‌ها در منطقه تغيير خواهد کرد و امريکايى‌ها با دولت فلسطين اين بار تعامل خواهند داشت نه با يک جنبش مقاومت. 

ابوالغيظ ضمن بيان اين که با کلينتون به بررسى مسائل هسته‌اى منطقه و عارى ساختن منطقه پرداخته است، گفت: «من در اين ديدار بر اين مساله که نبايد توانمندى‌هاى هسته‌اى اسرائيل بدور از اين مسائل باشد، تاکيد کردم.»

اين وزير مصرى از امريکا خواست به مسئوليت‌هايش در قبال توقف شهرک سازى‌ها و اجراى وعده‌هايش در قبال تشکيل دولت کنونى فلسطين عمل کند. 

از سوی دیگر خالد مشعل، رئيس دفتر سياسى جنبش حماس تاکيد کرد، انتخابات اسرائيل اين حقيقت را آشکار کرد که اسرائيلى‌ها به افراط گرايى تمايل دارند. 

خالد مشعل، رئيس دفتر سياسى جنبش حماس در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونى ليبى با اشاره به نتايج انتخابات پارلمانى اسرائیل اظهار داشت، اين انتخابات حقيقتى را براى همه به اثبات رساند که اسرائيلى‌ها به افراط گرايى گرايش دارند و نتيجه اين انتخابات پيامى به گروه‌هاى ميانه‌رو در منطقه است که بدانند نمى‌توانند بر هرگونه تحولات در اسرائيل و گرايش آن به سوى صلح حساب باز کنند.

 وى در ادامه با تاکيد بر ضرورت بازگشايى گذرگاه رفح عنوان داشت، از آنجا که اين گذرگاه مهمترين عامل ارتباطى فلسطينيان با جهان خارج محسوب مى‌شود، بايد هر چه زودتر بازگشايى شود. اين گذرگاه‌ بايد بر اساس توافقى جديد گشوده شود و حماس پيشنهاد خود را در خصوص بازگشايى عملى گذرگاه رفح با مشارکت اروپا، مصر و دولت‌هاى غزه و کرانه باخترى ارائه داده است. 

رئيس دفتر سياسى جنبش حماس تاکيد کرد، توافق­نامه‌هاى پيشين در خصوص اداره گذرگاه رفح به محاصره غزه منجر شد، اما ديدگاه جنبش حماس بر ضرورت لغو محاصره و بازگشايى گذرگاه‌ها استوار است و اين موضوعات شرط پذيرش هر گونه آتش بس با طرف اسرائيلى به مدت 18 ماه است. 

وى در افزود: «تاکنون هيچ گونه توافقى در خصوص آزادى گلعاد شليط، اسير اسرائيلى صورت نگرفته است و اسرائيل تلاش مى‌کند تا پرونده‌هاى مختلف را از جمله پرونده آزادى شليط را به موضوع بازگشايى گذرگاه‌ها ربط دهد، اين امر از نظر ما رد شده است و ما موضعمان را به مسئولان مصرى ابلاغ کرديم.» 

مشعل همچنين عنوان داشت، حماس خواهان موضع‌گيرى جانبدارانه‌تر کشورهاى عربى از فلسطينيان است زيرا اعراب نقش ميانجى را ايفا نمى‌کنند بلکه بايد موضع‌گيرى‌هاى آنها حمايت از موضع‌گيرى فلسطينى‌ها باشد.

رئيس دفتر سياسى حماس همچنين پس از ورود به دوحه، پايتخت قطر پس از بازگشت از ليبى به خبرگزارى فرانسه اظهار داشت که مقام‌هاى مصرى به وى ابلاغ کردند، امضاى آتش بس با اسرائيل روز يکشنبه در قاهره انجام خواهد شد. اما پس از آن مشکلاتى بوجود آمد که احتمال تحقق اين امر را ضعيف ساخته است.

مشعل به جزييات بيشتر در خصوص اين مشکلات اشاره‌اى نکرد. 


نظر شما :