جهان در هفته‌اى که گذشت

۰۱ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۱:۳۲ کد : ۳۹۹۳ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت

   امیدواری مدودف به کاهش تنش ها بین واشنگتن و مسکو

دیمیتری مدودف در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه گفت: امیدوار است در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نشست بحران مالی جهانی در لندن در ارتباط با روابط دوجانبه کرملین-کاخ سفید صادقانه گفتگو کند.

مدودف در ادامه افزود: در ماه های گذشته، سیگنال های مثبتی از دولت جدید آمریکا و خود اوباما دریافت کرده ایم که نشان می دهد واشنگتن پس از سال ها تنش فزاینده بین کرملین-کاخ سفید آماده همکاری با مسکو است.

امنيت اروپا در گرو گفتگوى روسيه با ناتو است

ياپ دو هوپ شفر دبير کل ناتو که به فرانسه سفر کرده است، گفت: ثبات و امنيت در منطقه‌ اروپا - آتلانتيک مطمئنا در گرو همکارى سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو) با روسيه است.

شفر خبر داد که وى گفتگوهاى سياسى با سرگئى ايوانف، معاون نخست وزير روسيه را در کنفرانس امنيتى اخير مونيخ از سر گرفته است.

ابراز خرسندى نخست وزير قطر از روند مذاکرات صلح دارفور

شيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانى، نخست‌وزير و وزير امور خارجه‌ قطر در پى مذاکرات طولانى و جلسات پشت درهاى بسته ميان حزب عدالت و برابرى و هيات دولت سودان اظهار داشت: دو طرف توجه زيادى به دستيابى به نتايج مثبت دارند و اهداف دو طرف مثبت است؛ هر دو خواهان پيشرفت در مذاکرات هستند.

شبکه الجزيره به نقل اين ميانجى قطرى عنوان داشت: ميانجيگران در پايان سندى را به دو طرف ارايه خواهند کرد تا از واکنش عملى طرفين بعد از ارايه‌ى ملاحظات‌ دو طرف مطلع شوند.

ادامه رايزنى‌ها براى تشکيل دولت ائتلافى در سرزمين‌هاى اشغالى

رهبر حزب ليکود رژيم صهيونيستى دور اول مذاکراتش با احزاب راست‌گرا و دينى را جهت تشکيل دولت جديد به پايان رساند.

منابع نزديک به حزب راست افراطى ليکود اعلام کردند که اين مذاکرات با هدف جلب حمايت‌هاى بيشتر احزاب جهت تشکيل ائتلاف دولت جديد صورت گرفته است.

روزنامه‌ عبرى معاريو گزارش داد: مذاکرات محرمانه‌اى در حال جريان است تا دولت متحد به رياست بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود بدون حضور آويگدور ليبرمن، رهبر حزب بيت نو تشکيل شود.

نامزد وزارت بازرگانی آمریکا استعفا کرد

 جاد گرگ (Judd Gregg) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دیگر نامزد وزارت بازرگانی دولت اوباما نیست.

این سناتور جمهوریخواه آمریکا در توضیحی درباره علت خودداری از پذیرش تصدی وزارت بازرگانی آمریکا تصریح کرد که مسائل و مشکلاتی مانند طرح نجات اقتصادی وجود دارند که جزو چالش‌های غیر قابل حل به شمار می‌‌روند.

درخواست آمریکا از کره شمالی برای توقف اقدامات تحریک آمیز

هیلاری کلینتون گفت: ما باید جهت پرداختن به شدیدترین چالش برای ثبات در آسیای شرقی که همان برنامه هسته ای کره شمالی است، با یکدیگر کار کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: ما معتقدیم که برای پیشبرد این مذاکرات (گفتگوهای شش جانبه) فرصت داریم. اما این بر عهده کره شمالی است که از هر گونه اقدام تحریک آمیز و لفاظی های بی فایده علیه کره جنوبی دوری کند.

کلینتون افزود: آمریکا خواستار عادی سازی روابط با کره شمالی است، اما تنها در صورتی که پیونگ یانگ با توقف برنامه های سلاح های هسته ای خود موافقت کند و برنامه راستی آزمایی را بپذیرد.

ترميم کابينه در عربستان

دولت عربستان روز شنبه اعلام کرد که پادشاه کابينه را ترميم کرده و براى اولين بار در تاريخ سلطنت عربستان يک زن را به سمت معاون وزير منصوب کرده است.

اين ترميم کابينه شامل وزيران جديد آموزش و پرورش، دادگسترى، اطلاع‌رسانى، رييس جديد دادگاه عالى و رييس جديد شوراى مشورتى به همراه انتصاب يک معاون آموزش و پرورش براى آموزش زنان است.

نور الفيض، اولين زنى است که در عربستان مسووليت معاونت امور زنان در وزارت آموزش و پرورش را برعهده مى‌گيرد.

ماموريت نيروهاى آمريکايى در افغانستان هنوز تمام نشده است

رييس‌جمهور افغانستان تاکيد کرد: اوضاع کنونى حاکم بر افغانستان براى عقب نشينى نيروهاى آمريکايى از کشور مناسب نيست.

حامد کرزاى رييس جمهور افغانستان اظهار داشت: اوضاع حاکم بر افغانستان با رشد خطر شبه نظاميان شورشى گروه طالبان و استقرار نيروهاى القاعده در مناطق مرزى افغانستان و پاکستان و همچنين افزايش قاچاق مواد مخدر به گونه‌اى است که کابل به تنهايى توانايى اداره امور اين کشور را در صورت عقب نشينى زودهنگام نيروهاى آمريکايى ندارد.

وى اظهار داشت: نيروهاى آمريکايى نمى‌توانند به زودى افغانستان را ترک کنند زيرا ماموريت آنها به پايان نرسيده است.

کاهش شدید محبوبیت حزب کارگر انگلیس

نتایج نظرسنجی مرکز "کام رس" که برای روزنامه ایندیپندنت انجام گرفته، نشان می دهد که محبوبیت حزب کارگر با هفت درصد کاهش نسبت به نظرسنجی قبلی به 25 درصد رسیده و تنها 3 درصد از حزب لیبرال دموکرات با 22 درصد پیش است.

در این نظرسنجی 41 درصد از حزب محافظه کار به رهبری "دیوید کمرون" حمایت کردند که یک فاصله 16 درصدی را از حزب کارگر به رهبری "گوردون براون" نخست وزیر انگلیس نشان می دهد.

قرارداد نظامی 5 میلیارد دلاری آمریکا و عراق

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از امضای قرارداد نظامی میان بغداد و واشنگتن به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار خبر داد.

پنتاگون با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دولت عراق به منظور خرید تجهیزات و امکانات آموزش نظامی از آمریکا بیش از پنج میلیارد دلار هزینه کرده است.

بر اساس اعلام پنتاگون، خرید این تجهیزات نظامی بر اساس "برنامه فروش به ارتش های خارجی" ( FMS ) آمریکا انجام می شود.

کنگره آمریکا طرح محرک اقتصاد را تصویب کرد

سنای آمریکا طرح مجموعه سیاست های محرک اقتصادی دولت اوباما که هزینه ای بالغ بر 787 میلیارد دلار در بر دارد را تایید کرد.

سنا پس از آن این طرح را به تایید رساند که مجلس نمایندگان آمریکا نیز بدون حمایت اعضاء جمهوری خواه آن، به این طرح رای مثبت داد.

او با گفتن اینکه تصویب این طرح برای حفظ و ایجاد بیش از سه و نیم میلیون فرصت شغلی حیاتی محسوب می شود، خواستار حمایت نمایندگان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات از آن شده بود اما تقریبا تمامی نمایندگان جمهوری خواه با این طرح مخالفت کردند.

استعفای جنجالی وزیر دارایی ژاپن

وزیر اقتصاد و دارایی ژاپن به بهانه بیماری از سمت خود استعفا خواهد داد اما گفته می‌شود وضعیت نامناسب او در اجلاس G7 علت اصلی این کناره‌گیری است.

اعلام استعفای این وزیر در حالی صورت می‌گیرد که گفته می‌شود وی در اجلاس G7 در رم تحت تاثیر مواد الکلی قرار داشته و بسیاری از حاضران متوجه وضعیت نامناسب وی شده‌اند.

گفتگوی تلفنی اوباما با گل و اردوغان درباره مناسبات دوجانبه

رئیس جمهوری آمریکا با رئیس جمهور و همچنین نخست وزیر ترکیه تلفنی گفتگو و تمایل خود را برای تقویت روابط واشنگتن با آنکارا ابراز کرد.

کاخ سفید طی بیانیه ای اعلام کرد: باراک اوباما در گفتگو با عبدالله گل و رجب طیب اردوغان همچنین از رابطه ترکیه و عراق حمایت کرد.

چاوز برنده همه پرسی اصلاح قانون اساسی شد

نتایج شمارش آرای مربوط به رفراندوم ونزوئلا نشان می دهد که هوگو چاوز رئیس جمهوری این کشور برنده این رفراندوم است.

تابیسی لوسنا (Tibisay Lucena) رئیس شورای انتخابات ملی ونزوئلا گفت که نتایج این رفراندم نشان می دهد که 54.36 درصد از رای دهندگان موافقت خود را با اصلاحات مورد درخواست چاوز برای برداشتن محدودیتهای دوره های ریاست جمهوری اعلام کرده اند.

با پایان این همه پرسی و تائید اصلاحات، چاوز 54 ساله بار دیگر خواهد توانست تا پس از اتمام دوره اش در سال 2013 در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کند.

ديدار کميسونر روابط خارجى اتحاديه اروپا با رييس‌جمهور لبنان

رييس‌جمهور لبنان در ديدار با کميسيونر اتحاديه‌ اروپا بر اهميت نقش اين اتحاديه در احياى روند صلح در منطقه تاکيد کرد.

منابع نزديک به کاخ رياست جمهورى لبنان به خبرگزارى کويت گفتند ميشل سليمان، رييس جمهور لبنان در ديدار با بنيتا فررو والدنر، کميسيونر روابط خارجى اتحاديه‌ اروپا ضمن بررسى اوضاع کنونى لبنان و تحولات منطقه و نقش اتحاديه‌ اروپا در احياى روند صلح بر اساس قوانين بين‌المللى به ويژه کنفرانس مادريد و طرح صلح عربى تاکيد کرد.

دولت سودان و شورشیان دارفور توافق امضا کردند

دولت سودان و شورشیان دارفور در نشستی در دوحه توافقی را برای گفتگوهای جامع صلح امضا کردند.

دو طرف با امضای این توافق راه را برای گفتگوهای جامع صلح و پایان دادن به مناقشه ای که طی شش سال گذشته هزاران نفر را به کشتن داده باز کردند.

اسرائیل خواستار آزادی شالیت در قالب توافق آتش بس شد

"مئیر شطریت" وزیر داخلی رژیم صهیونیستی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی با اجماع تصمیم گرفته است که آزادی گلعاد شالیت شرط امضای هر گونه توافقنامه ای با جنبش حماس باشد.


نظر شما :