شکست نتانیاهو در قانع ساختن لیونی برای تشکیل دولت ائتلافی

چپ و راست با هم کنار نیامدند

۱۰ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۵ کد : ۴۰۵۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
زيپى ليونى پس از نشست 90 دقيقه‌اى با بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود که مکلف به تشکيل دولت ائتلافى اين رژيم شده است، گفت: «کاديما به ائتلافى که ليکود رهبرى آن را برعهده داشته باشد، نخواهد پيوست.»
 چپ و راست با هم کنار نیامدند

برندگان انتخابات پارلمانی اسرائیل برای تشکیل دولت همچنان به تلاش­های خود ادامه می­دهند. تلاش­هایی که ظاهرا با استقبال دیگر جناح پیروز انتخابات یعنی حزب کادیما روبه رو نشده و رئیس آن یعنی زیپی لیونی هنوز قانع نشده به دولتی به رهبری بنیامین نتانیاهو که چهره­ای تندرو و افراطی است، بپیوندد.

زيپى ليونى پس از نشست 90 دقيقه‌اى با بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود که مکلف به تشکيل دولت ائتلافى اين رژيم شده است، گفت: «کاديما به ائتلافى که ليکود رهبرى آن را برعهده داشته باشد، نخواهد پيوست.»

 وى تاکيد کرد، اين نشست بدون هيچ گونه توافق در خصوص مسائل و مشکلات اصلى بين طرفين به پايان رسيد.

 ليونى همچنين بار ديگر تاکيد کرد، ترجيح مى‌دهد در کرسى اپوزيسيون بنشيند.

 وى در عين حال گفت: «در صورت تشکيل دولت آينده و در صورت ايجاد ضرورت به ويژه جهت رويارويى با تهديد‌ها از اين دولت حمايت خواهد کرد.»

 رهبر حزب کاديما همچنين در گفت وگو با روزنامه عبرى معاريو عنوان داشت، نتانياهو اعتقادى به فرآيند صلح ندارد و گرفتار ديدگاه‌هاى سنتى گروه‌هاى راست گراست.

 بر اساس گزارش خبرگزارى سوريه، نتانياهو نيز اعتراف کرد که تشکيل دولت ائتلافى با حزب کاديما غيرممکن شده است.

 وى همچنين تاکيد کرد، تمام تلاشش را براى بازگرداندن وحدت برای رويارويى با تهديد‌هاى امنيتى و اقتصادى به کار خواهد بست.

 نتانياهو تصریح کرد که عزمش را براى پايان مذاکرات مربوط به تشکيل دولت ائتلافى طى دو هفته آينده جزم کرده و اين دولت را با حضور يا عدم حضور احزاب کاديما و کارگر تشکيل خواهد داد.

 حزب نتانياهو ضمن ديدار با ليونى و ايهود باراک، رهبر حزب کارگر اسرائیل دور اول مذاکراتش را با احزاب راست افراطى اين رژيم نیز به پايان رساند.

 بر اساس اين گزارش رهبران پنج حزب راست گراى اسرائیل از نتايج اين ديدارها ابراز رضايت کردند.

 از سوى ديگر سيلوان شالوم، عضو کنست از حزب ليکود و وزير امور خارجه سابق اسرائیل نيز با انتقاد از موضع‌گيرى مخالف ليونى نسبت به پيوستن به دولت ائتلافى اظهار داشت، ليونى بايد توضيح دهد که چگونه با تشکيل 5 هيات مذاکره کننده با فلسطينيان و انجام مذاکرات سه ساله با آنها موافقت کرده، اما با تشکيل هيات مذاکره کننده برای انجام مذاکرات با حزب ليکود براى تشکيل دولتى که قصد رويارويى با تهديدهاى پيش روى اسرائيل را دارد، مخالف است.

 يک مقام ديگر حزب ليکود نيز گفت: «مشکل ليونى به مسائل سياسى و يا موضوع تشکيل دولت فلسطين باز نمى‌گردد و چنانچه نتانياهو از پست نخست وزيرى چشم پوشى کند موضع‌گيرى ليونى فورا تغيير خواهد کرد و او به دولت ائتلافى با هر برنامه‌اى که داشته باشد خواهد پيوست.»

 منابع نزديک به نتانياهو نيز اعلام کردند در صورت پافشارى حزب کارگر نسبت به پيوستن به دولت ائتلافى، رهبر حزب ليکود به شکلى جدى به دنبال انتصاب ايهود باراک، در پست وزارت جنگ اين رژيم است.

 اين منابع تاکيد کردند، نتانياهو معتقد است باراک در بازگرداندن توازن به ارتش اسرائيل و قدرت بازدارنده آن موفق بوده و بهتر است که در پست وزير دفاع ابقا شود.

 برخی از کارشناسان معتقدند، عدم رضایت لیونی برای پیوستن به دولت ائتلافی به رهبری بنیامین نتانیاهو دو دلیل عمده دارد. نخست این که نتانیاهو یک فرد راست افراطی است و لیونی خود را رهبر یک جریان معتدل می­داند، از این رو در صورتی که به این دولت بپیوندد، جایگاهش به عنوان فردی مخالف راست­گرایی و افراط خدشه­دار می­شود و دیگر او را به عنوان چهره­ای میانه رو نخواهند شناخت. مضافا بر آن که در صورت تشکیل چنین دولتی به رهبری فردی تندرو هر حرکتی که دولت بر خلاف اعتدال لازم انجام دهد و خشم جهانیان را برانگیزد، متوجه وی نیز خواهد شد.

 دلیل دیگر این که در دورانی که جهان به سمت اعتدال پیش می­رود و در حالی که رهبری در امریکا به قدرت رسیده که تلاش دارد چهره افراط و خشونت را در جهان تغییر دهد، روی کار آمدن دولتی افراطی در اسرائیل که با این منش ایالات متحد منافات دارد، می­تواند وزنه­­­ای کارآمد برای خود لیونی ایجاد کند که بتواند با کسب حمایت واشنگتن در برابر دولت افراطی اسرائیل به رقابت پرداخته و آینده بهتری را برای خود ترسیم کند. به ویژه این که از کرسی­های نسبتا بالایی در پارلمان برخوردار است و این موضوع این توانایی را به آن می­دهد که بتواند در برابر دولت جدید به عنوان یک اپوزسیون مانوری گسترده و قدرتمند دهد. خصوصا این که سابقه نظامی­گری ندارد و در طول حضورش در پست وزارت امور خارجه اسرائیل نیز پرونده­ای از خود به جای گذاشته که باعث شده خود را صاحب ادعا بداند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :