اگر سیاست تنش‌زدایی ادامه پیدا می‌کرد...

۱۸ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۹ کد : ۴۱۲۴ اخبار اصلی
سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران روز گذشته در جمع مردم بوشهر به پاره‌ای مسائل مربوط به سیاست خارجی پرداخت و گفت: می‌شد به تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای دست یافت بدون آن‌که ذره‌ای از اصول و منافع خود پایین بیاییم و می‌شد کارهایی کرد که امروز صاحب تکنولوژی هسته‌ای باشیم و پرونده ما در شورای امنیت نبود.
اگر سیاست تنش‌زدایی ادامه پیدا می‌کرد...

بر اساس گزارشی که یاری نیوز از این سفر منتشر کرده است، سید محمد خاتمی در جمع چندین هزار نفری مردم بوشهر با تاکید بر اینکه «باید به بی‌احترامی به ایرانیان در جهان پایان داد» گفت: قاطعانه اعلام می‌کنم دفاع از حرمت ایرانیان بزرگ ترین وظیفه هر دولتی است و ما به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که در یک فرودگاه، فروشگاه یا کشور خارجی به ایرانیان اهانت کند. ایرانی هرکجا که باشد بسیار عزیز و محترم است و باید محترم باقی بماند.

رئیس دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از مصادره دستاوردهای دولت اصلاحات توسط برخی افراد خطاب به مردم بوشهر گفت: آیا فکر می‌کنید تکنولوژی هسته‌ای فقط طی یکی دو سال اخیر به این‌جا رسیده است؟ سال‌ها خون دل خورده شده و تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به دست آوریم.

وی تاکید کرد: معتقدم می‌شد به تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای دست یافت بدون آن‌که ذره‌ای از اصول و منافع خود پایین بیاییم و می‌شد کارهایی کرد که امروز صاحب تکنولوژی هسته‌ای باشیم و پرونده ما در شورای امنیت نبود.

خاتمی با قدردانی از تلاش‌های هاشمی رفسنجانی و راهنمایی های مقام معظم رهبری در مورد مسئله فناوری هسته‌ای گفت: نمی‌خواهم از کارهایی که در گذشته صورت گرفته، صحبت کنم و نمی‌خواهم بگویم چه کارهایی می‌شد، بشود اما نشد. سوال من این است آیا جا ندارد که بوشهر و هر ایرانی به خود ببالید که یک زمین لم یضرع در بوشهر، تنگستان و عسلویه داشته باشد و آن ‌را به کانون صنعت و دانش و توسعه اقتصادی و سرافرازی ایران بدل کند؟

وی خاطرنشان کرد: آیا می‌دانید که برای زنده شدن این سرزمین بی‌حاصل به کانون مهم عسلویه جوانان و اندیشمندان و مدیران شما چه مشقت‌ها و رنج‌هایی متحمل شده‌اند؟ آیا می‌دانید چه رنج‌هایی کشیده شده تا سرمایه‌های عظیمی با حفظ اصول و منافع ایران به این سرزمین تبدیل شود و آیا نباید متاثر بود که آن کارها آن‌گونه که باید می‌شد ادامه نیافته و حتی تاخیر و بلکه تعطیل در کارها رخ داد.

رئیس جمهور پیشین ایران یکی از نقاط برجسته بوشهر را نیروگاه اتمی دانست و گفت: نیروگاه اتمی بوشهر متاسفانه با کارشکنی‌های متعدد دشمنان در حالی ‌که بسیار زودتر از این باید به بهره‌برداری می‌رسید این‌گونه شد اما هیچ‌گاه یاس و ناامیدی ایجاد نشد و خوشبختانه چند روز پیش حرکت آزمایشی این پروژه بزرگ صورت گرفت.

خاتمی با بیان اینکه قصد ندارد دستاوردهای گذشته را شرح دهد، اظهار داشت: فکر می‌کنم هر انسان منصفی می‌تواند بگوید که در کدام دولت کارهای بیشتر و بهتری صورت گرفته است؛ کارهایی نظیر فراهم کردن زندگی خوب، امید به زندگی و زمینه‌سازی برای استقلال در کدام دولت محقق شده است؟

وی در ادامه با بیان اینکه سوء‌تفاهم‌های فراوانی میان ایران و کشورهای منطقه وجود داشته است، گفت: دشمنان همواره ‌کوشیده‌اند از این سوء‌تفاهم‌ها در راستای منافع خود استفاده کنند و به آن دامن بزنند اما سیاست اعتمادسازی و تنش‌زدایی سبب شد با اعتمادسازی و تنش‌زدایی، سوء‌تفاهم‌ها از طریق پیمان‌نامه‌های امنیتی به حداقل برسد و ناگهان فضای منطقه برای سرمایه‌گذاری امن گردید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم تصریح کرد: ما مدافع همه مظلومان در جهان هستیم و خواستار استقلال و آزادی فلسطین و بازگشت فلسطینیان به سرزمین خود هستیم. ما معتقدیم رژیم اسرائیل یک پدیده نامبارک است.

سید محمد خاتمی همچنین با بیان اینکه دشمنان می‌کوشند به جای اسرائیل این ‌گونه القا کنند که ایران دشمن منطقه و اعراب است، نسبت به تحرکات دشمنان در منطقه هشدار داد و این‌گونه القائات دشمن را توطئه ای بزرگ دانست و تاکید کرد "اگر سیاست تنش‌زدایی ادامه پیدا می‌کرد این توطئه از بین می‌رفت."


نظر شما :