سفر مقامات ایران به عراق؛ تاکید بر حمایت ایران ازپروسه سیاسی نوین عراق

۲۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۲:۴۰ کد : ۴۱۲۵ گفتگو
گفت‌و‌گو با محسن حکیم، مشاور رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در ایران
سفر مقامات ایران به عراق؛ تاکید بر حمایت ایران ازپروسه سیاسی نوین عراق

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری ایران، در سفری شش روزه به عراق، امنیت این کشور را مطلوب توصیف کرد و راه حل کمک بیشتر به بازسازی عراق را ایجاد شرکت‌های مشترک بین دو کشور دانست.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محسن حکیم، مشاور سياسی رئيس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق:

- سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عراق چه تاثیری در روابط سیاسی میان دو کشور و تحکیم حمایت های ایران از دولت جدید عراق خواهد داشت؟
سفر آقای هاشمی و شخصیت های بلند پایه ایران به عراق و دیدار با فراکسیون ها، احزاب، مراجع مذهبی و گروه های مختلف مردمی عراق می تواند نقش مثبت و ثمر بخشی در تقویت پروسه های سیاسی و نظام نوین عراق داشته باشد، سفرهای مقامات ایرانی به عراق تاکیدی بر حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از نظام نوین سیاسی عراق است.

سفر آقای هاشمی به عراق و سفرهای مشابه به طور قطع گام های مهمی در تحکیم حمایت های جمهوری اسلامی ایرن از دولت جدی عراق محسوب می شود.

- با توجه به تاکید ایران برای کمک به بازسازی عراق، دست آوردهای اقتصادی سفر آقای هاشمی رفسنجانی به این کشور چه بود؟
با توجه به اینکه آقای هاشمی در دوران پس از جنگ، ریاست جمهوری ایران را عهده دار شدند، تجربیات فراوانی در امر بازسازی دارند، اکنون تجارب پربار ایران و شخصیت هایی که در بازسازی ایران پس از جنگ مثمر ثمر بوده اند، می تواند برای بازسازی عراق مورد استفاده قرار گیرد.

در این خصوص تلاش هایی میان ایران و عراق انجام می شود، بیش از 120 پروتکل میان تهران و بغداد پس از سرنگونی صدام تنظیم شده است که بخش از آنها اجرایی شده و بخشی دیگر نیز در حال فعال شدن است، به هر ترتیب ارتباطات میان ایران و عراق گسترده و فراشمول است و امیدواریم هر چه سریعتر همه پتانسیل های موجود به شکل دینامیک و بالفعل تبدیل شود.

- آیا در طول این سفر به موضوع مرزهای مشترک دو کشور که یکی از مسائل مورد بحث میان تهران و بغداد بوده است، پرداخته شد؟
تا جایی که من اطلاع دارم، این مسئله در سفر آقای هاشمی مورد بررسی قرار نگرفت، موضوع مرزها در دستور کار فعلی وزارت خارجه هر دو کشور قرار دارد، چند ماه پیش نیز معاون حقوقی وزارت خارجه عراق و تیم همراه وی در این باره به ایران آمده و بحث هایی را با همتایان ایرانی خود داشتند.

سفر آقای هاشمی به عراق تنها موضوعات خرد را مد نظر نداشت بلکه مسائل کلان نیز در این سفر مورد بررسی مقامات دو کشور قرار گرفت.

- برخی کارشناسان بر این باور بودند که سفر آقای هاشمی به عراق برای اجرایی ساختن دستورات مقام معظم رهبری در مورد اخراج گروهک تروریستی منافقین بوده است، آیا در این سفر دولت عراق تعهدی رسمی برای اخراج این گروه به طرف ایرانی داده است یا خیر؟
موضوع حضور گروهک منافقین در خاک عراق همواره یکی از محورهای مورد بحث مقامات ایران با طرف های عراقی بوده است، دولت عراق تدابیری را برای اخراج این گروه از کشور در دست اجرا دارد و تلاش می شود که هر چه سریعتر این موضوع مختومه شود.

دولت عراق از سال 2003 تاکنون به کرات موضوع اخراج منافقین از عراق را مورد تصمیم گیری قرار داده است. اخراج منافقین از خاک عراق قبل از تعهدی بین المللی، تعهدی داخلی برای دولت عراق است، قطعا از نظر هیات دولت عراق، قانون اساسی این کشور و مصوبه مجلس نمایندگان عراق، گروهک منافقین سازمانی تروریستی است که باید هر چه سریعتر خاک عراق را ترک کند.

- ارزیابی کلی شما از سفر آقای هاشمی رفسنجانی به عراق چیست؟
بدون تردید دیدارهای مسئولان بلند پایه هر دو کشور به پایتخت های دیگری می تواند آثار بسیار مثبتی را در ارتقای سطح روابط دو کشور در ابعاد مختلف داشته باشد، ارتباطات ایران و عراق ارتباطاتی تاریخی است و دو کشور حدود 1336 کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر دارند، ضمن آنکه به لحاظ ژئوپلوتیک و ژئواستراتژیک و روابط فرهنگی و مذهبی میان دو کشور، انگیزه های فراوانی برای روابط وجود دارد.

پس از سرنگونی نظام بعثی در عراق، شاهد فعالیت های گسترده ای در بازسازی روابط تهران و بغداد هستیم، دیدارهای مکرر میان مقامات دو کشور می تواند راهکاری برای حل مشکلات موجود و نهادمند کردن روابط ریشه دار میان این دو همسایه باشد.

در سفر شش روزه آقای هاشمی و هیات همراه ایشان به عراق، مسافت های طولانی میان مناطق مختلف به صورت زمینی طی شد و هیچ گونه حادثه امنیتی رخ نداد، این مسئله در بعد امنیتی حائز اهمیت بود.

اما این سفر در سطح سیاسی نیز دارای نتایجی بود، سفر آقای هاشمی تاکیدی دوباره بر تحکیم روابط موجود میان دو کشور و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از پروسه سیاسی عراق نوین بود.

دیدارهای آقای هاشمی رفسنجانی با مراجع تقلید، شخصیت های حقوقی و سیاسی عراق در این سفر، نشانه ای از گستردگی روابط ایران و عراق میان اقشار مختلف دو کشور است.

در مجموع این سفر بسیار مثبت و موفقیت آمیز بود و امیدواریم که به زودی شاهد آثار این سفر در روابط میان دو کشور باشیم.


نظر شما :