اسد خواستار ميانجيگرى امريکا در مذاکره با اسرائيل شد

۲۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۱:۳۳ کد : ۴۱۶۰ اخبار اصلی
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تاکيد کرد، دمشق مى‌تواند مذاکرات مستقيم صلح با اسرائیل را در صورت ميانجى‌گرى امریکا آغاز کند.
اسد خواستار ميانجيگرى امريکا در مذاکره با اسرائيل شد

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تاکيد کرد، دمشق مى‌تواند مذاکرات مستقيم صلح با اسرائیل را در صورت ميانجى‌گرى امریکا آغاز کند.

بشار اسد رئیس جمهوری سوريه، در گفت‌وگو با روزنامه‌ آساهى شيمبون ژاپن گفت: «من از تشکيل دولت جديدامریکابه رياست باراک اوباما و تمايل آن به مذاکره براى برقرارى صلح در منطقه استقبال مى‌کنم. من خواهان بازگرداندن بلندى‌هاى جولان به سوريه هستم. ما نيازمند اين مساله هستيم که در صورتى که بخواهيم مذاکرات غير مستقيم کنونى را تبديل به مذاکرات مستقيم با اسرائیل کنيم،امریکا نقش ميانجى‌گرى را ايفا کند.»

بشار اسد همچنین ابراز عقیده کرد، هرگونه پيشرفت در اين مذاکرات به دولت آتى اسرائیل بستگى دارد.

اسد ضمن انتقاد از جنگ امریکا در عراق و افغانستان و انتقاد از سياست‌هاى جورج بوش رئیس جمهوری سابق این کشور و اعمال فشارهايش بر سوريه گفت: «من آماده‌ همکارى در راستاى برقرارى صلح در منطقه هستم. تغييرات به خودى خود صورت نمى‌گيرد بلکه بايد ابتدا از طريق مذاکرات و توضيح موضع‌گيرى‌ها وارد عمل شد. دولت جورج بوش هيچ کارى در اين باره نکرد.»

بشار اسد همچنين از تعهد دولت باراک اوباما در زمينه‌ بررسى صلح و نيز فرستادن دو نماينده و نيز اعضاى مجلس سنا به منطقه برای بررسى مشکلات اين منطقه استقبال کرد.

وى خاطرنشان کرد، اگر که پيشرفتى در روند صلح حاصل شود بايد امريکايى‌ها تغيير کنند. ما نبايد تغيير کنيم و تغيير نيز نکرديم. دولت جورج بوش تنها به فکر منافع امریکا بود نه چيز ديگر. برقرارى صلح در منطقه مستلزم مشارکت گروه‌هاى بزرگ در روند صلح به ويژه حزب الله لبنان و حماس در مذاکرات است و من در اين زمينه تلاش خواهم کرد.

اما دورى گلد يکى از مشاوران بلندپايه نتانياهو تاکيد کرد، دولت جديد اسرائيل قصد پيگيرى مذاکرات صلح با سوريه را ندارد.

دورى گلد، يکى از مشاوران برجسته‌ بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود و مسئول تشکيل دولت ائتلافى در اسرائيل اظهار داشت، نتانياهو تمايل دارد که تلاش‌هايش را بر روند مذاکرات با فلسطينيان متمرکز کند.

وى گفت: «کسانى که تصور مى‌کنند نتانياهو روند مذاکرات با سوريه را پيگيرى خواهد کرد در اشتباهند. هم اکنون زمينه مناسبى براى پيگيرى روند مذاکرات با فلسطينيان در شرايط کنونى وجود دارد و دولت نتانياهو ترجيح مى‌دهد که تلاش‌هايش را بر محور مذاکرات با فلسطينيان متمرکز سازد.»

وى همچنين بعید دانست که نتانياهو پرونده مذاکرات با سوريه را طبق خواسته‌هاى دمشق براى دستيابى به توافق­نامه‌ صلح باز کند.


نظر شما :