تلاش نتانياهو براى اعلام هر چه سريعتر دولت ائتلافى

۲۳ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۲:۳۵ کد : ۴۱۶۱ اخبار اصلی
به رغم انتقاد‌هاى داخلى از نتانياهو و مشکلاتى که وى براى تشکيل دولت جديد با آن‌ها روبه‌رو است همچنان احساس خوش‌بينى نسبت به رايزنى‌هایش وجود دارد و احتمال مى‌رود که دولت او چهارشنبه آينده اعلام شود.
تلاش نتانياهو براى اعلام هر چه سريعتر دولت ائتلافى

وزارت جنگ اسرائیل از ديدار باراک و نتانياهو با هدف بررسى مسايل امنيتى و پرونده‌ هسته‌اى ايران خبر داد.

وزارت جنگ اسرائیل در بيانيه‌اى اعلام کرد، در ديدار بين ايهود باراک وزير جنگ و بنيامين نتانياهو رهبر حزب ليکود که در مقر وزارت جنگ برگزار شد گابى اشکنازى رئيس ستاد مشترک ارتش نیز حضور داشت.

اين ديدار به ارائه گزارش‌هاى امنيتى در راستاى عمليات انتقال قدرت به دولت جديد اختصاص داشت.

وزارت جنگ اسرائیل بررسى آن‌ چه "تهديد‌هاى استراتژيک" ايران خوانده را در کنار اوضاع غزه از ديگر مسائل مورد بحث در اين نشست دانست.

اين ديدار در حالى برگزار شد که تلاش‌هاى نتانياهو به عنوان مسئول تشکيل دولت ائتلافى براى تحقق اين امر همچنان ادامه دارد.

بنا به گزارش روزنامه اماراتى البيان، موشه يعالون نماينده‌ حزب ليکود و رئيس اسبق ستاد مشترک ارتش اسرائیل همچنان بيشترين شانس را براى احراز پست وزارت جنگ دارد.

از سوى ديگر منابع نزديک به رهبر حزب ليکود تاکيد کردند، به رغم انتقاد‌هاى داخلى از نتانياهو و مشکلاتى که وى براى تشکيل دولت جديد با آن‌ها رو به رو است همچنان احساس خوش بينى نسبت به اين رايزنى‌ها وجود دارد و احتمال مى‌رود که دولت جديد چهارشنبه آينده اعلام شود.

به گفته این منابع در پى اختلاف­های به وجود آمده بين سيلوان شالوم از رهبران ليکود با نتانياهو به دليل عدم اعطاى پست وزارت امور خارجه به وى احتمال دارد نتانياهو يک پست مهم در پرونده اقتصادى را به شالوم واگذار کند.

بر اساس اين گزارش نتانياهو قصد دارد فردى مورد اعتمادى را براى پست وزير اقتصاد انتخاب کند که احتمال انتخاب يوفال شناينچ از اعضاى کنست براى اين پست مى‌رود.

اما به دليل موضع‌گيرى‌هاى اخير شالوم و تهديد‌هايش مبنى بر پيوستن به کرسى مخالفان نتانياهو قصد ندارد پست وزير اقتصاد را به وى واگذار کند همان‌طور که بر خلاف اخبار منتشر شده پست کاردار ويژه نخست وزير را نيز به وى نخواهد داد زيرا احتمال پيوستن شالوم به معارضان و اقدامات او عليه دولت نتانياهو وجود دارد.

از سوى ديگر روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن به نقل از منابع آگاه از ديدارهاى محرمانه‌ نتانياهو با زيپى ليونى رهبر حزب ليکود و ايهود باراک براى پيوستن اين دو به دولت ائتلافى خبر دادند.

به گفته اين منابع به رغم آن‌که ليونى و باراک تصميم نهايى خود را مبنى بر عدم پيوستن به دولت ائتلافى اعلام کرده و تاکيد کرده‌اند که به کرسى مخالفان دولت نتانياهو مى‌پيوندند اما مذاکراتى به واسطه‌ تعدادى از شخصيت‌هاى اقتصادى و از نزديکان به ليونى، باراک و نتانياهو بين آنها در جريان است. ظاهرا شيمون پرز رئيس جمهوری اسرائيل نيز شريک اين رايزنى‌ها است.


نظر شما :