نقدی بر سخنان وزیر ارشاد در کنفرانس وحدت اسلامی

۲۶ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۰۱ کد : ۴۱۸۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در کنفرانسی که وجهه بین المللی و عنوان وحدت اسلامی را بر خود داشت، ضمن انتقاد از فراگیری رسانه هایی چون اینترنت، از حضور اغيار در ميان مسلمانان به عنوان عامل اصلى مشکلات ملت‌هاى مسلمان یاد کرد و بار دیگر نواندیشان دینی و تلاشگران برای آشتی سنت و تجدد را وابسته به صهیونیسم و آمریکا دانست.
نقدی بر سخنان وزیر ارشاد در کنفرانس وحدت اسلامی

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در کنفرانسی که وجهه بین المللی و عنوان وحدت اسلامی را بر خود داشت، ضمن انتقاد از فراگیری رسانه هایی چون اینترنت، از حضور اغيار در ميان مسلمانان به عنوان عامل اصلى مشکلات ملت‌هاى مسلمان یاد کرد و بار دیگر نواندیشان دینی و تلاشگران برای آشتی سنت و تجدد را وابسته به صهیونیسم و آمریکا دانست.

کنفرانسی که وزیر ارشاد در آن سخنرانی می کرد و از رسانه ها و اینترنت گرفته تا نواندیشان و روشنفکران دینی را مورد سرزنش قرار می داد، عنوانی بزرگ داشت و هدفی پرمعنا را دنبال می کرد؛ کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی.

محمدحسین صفارهرندی پیش از این نیز در برخی سخنرانی های خود در میان دانشگاهیان و بسیجیان و اقشار مختلف جامعه ایرانی به روشنفکران دینی و قائلان به نظریه های متجدد و متفاوت اسلامی تاخته بود و هر گونه قرائت غیر رسمی از دین یا نقد دین سیاسی را منبعث از اندیشه های براندازانه و توطئه گرانه خوانده و آنها را همسو با دشمن معرفی کرده بود.

شاید چنین اظهاراتی را حتی از زبان شخصی که متولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظام جمهوری اسلامی است، بتوان در قالب برخی مجالس خصوصی - که به قول ایشان پای رسانه ها و خبرگزاری ها به آن باز نمی شود - به نحوی از انحا و با در نظر گرفتن جو حاکم بر دولت فعلی پذیرفت، ولی نقل سخنانی از این دست در کنفرانسی که با عنوان "وحدت اسلامی" و با هدف وفاق و نزدیکی و تقویت نقاط اشتراک میان ملل و فرق اسلامی برگزار می شود، دور از ذهن و عجیب می نماید.

صفار هرندى در سخنان خود، دست یافتن به وحدت را مستلزم ايجاد یک شبکه‌ اطلاع‌ رسانى گسترده و نیز روى کار آوردن انسان‌هاى شايسته‌اى دانسته است که بازى خورده‌ اسرائيل و غرب نباشند.

او در روز میلاد حضرت رسول (ص) و در بيست و دومين کنفرانس بين‌المللى وحدت اسلامى، به تشریح نوع جدید مداخله غربی ها در امور سرزمین های اسلامی اشاره کرد و گفت: جهان استکبار و استعمار امروز پيچيده‌ تر از گذشته عمل مى‌کند. امروز جلوه‌هاى واقعى مداخله‌ قدرت‌هاى استکبارى در کشورهاى جهان به ويژه جهان اسلام به شکل مداخله‌ مستقيم و هجوم از نوع لشکرکشى پيشين نيست.

وزیر ارشاد در تشریح آنچه که شکل تازه ای از هجمه غرب توصیف می کند، می گوید: اصل اين است که روال کشورهاى مستکبر براى مداخله در کشورهاى ديگر از طريق نامحسوس و با اجير کردن اشخاصى انجام می شود که وابستگى فکرى به آنها دارند. زمانى دولت‌هاى استعمارگر با اجير کردن و مزدور گرفتن اشخاص در کشورهاى تحت استعمار، آنها را انتخاب مى‌کردند اما امروز پيچيدگى در اين است که برخى از اين مزدوران اجير نيستند و بابت آنچه که انجام مى‌دهند مواجبى نمى‌گيرند؛ بلکه ذهن و دل‌شان مشغول جريان مثلث (؟) جهانى شد.

تا پیش از این، حد اعلای آنچه از زبان محافظه کاران سنتی در اعتراض به جریان های نو فرهنگی و سیاسی شنیده می شد این بود که جریان های نواندیشی دینی و اصلاح طلبان سیاسی به طور مستقیم و با چمدان هایی از پول تغذیه و حمایت می شوند؛ اما آنچه وزیر ارشاد از آن سخن می گوید، نه حمایت مالی از جانب غرب بلکه نوعی سرسپردگی معنوی و تسلیم ذهنی از سوی نواندیشان و تجددخواهان نسبت به دشمن است.

صفار هرندى بطور مشخص اقشاری چون اساتید دانشگاه ها، هنرمندان، اهالی مطبوعات و حتی به گفته خودش "عالمان" را در دسته بندی دسیسه گران جا داده و گفته است: تربيت شدگان مکتب فکرى آمريکا و صهيونيزم بسيار خطرناک ‌ترند چرا که جزو گروه عالمان، انديشمندان، اساتيد، هنرمندان، مطبوعات و غيره هستند که دلشان مشغول اجنبى‌ها و شيفته‌ جريان غرب است.

وزیر ارشاد که از زمان حضور خود در این مسند مورد اعتراض اقشار مختلف هنرمندان و فرهنگیان به دلیل اتخاذ سیاست های سخت گیرانه و بعضا حذفی قرار داشته است، از وضعیت رشد اینترنت و میزان کاربران آن و نیز گسترش شبکه های اطلاع رسانی ابراز ناخوشنودی کرده و آن را یکی از مصیبت های حال حاضر جهان اسلام توصیف کرده است.

او که افراد مرعوب و سرسپرده ذهنی و فکری غرب را نیز جزو مصائب جهان اسلام برشمرده است، در ادامه افزوده است: امروز مصيبت جهان اسلام چنين کسانى هستند و به دليل جريان نوين اطلاع‌رسانى هر کس که در خانه‌شان به اينترنت دستيابى دارد به يک شبکه گسترده پيام‌رسانى متصل مى‌شود.

وی بطور تلویحی به تایید سیاست های تحدیدی در عرصه رسانه های مجازی اشاره کرده و تلاش های انجام شده برای منع ورود به فضاهای ناسالم را ناکافی توصیف کرده است. صفارهرندی در این باره گفته است: تاثيرپذيرى و آموختن از ديگران امروز متفاوت از گذشته است و به سختى مى‌توان افراد را از استفاده از اين شبکه‌ها منع کرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى همچنین در حاشيه مراسم اختتاميه بيست و دومين کنفرانس بين‌المللى وحدت اسلامى، بار دیگر حاملان قرائت های گوناگون از دین را مورد عتاب قرار داده و آنان را اغیار خوانده و گفته است: بدون ترديد حضور اغيار در ميان مسلمانان به عنوان اصلى‌ترين مشکلات مسلمانان شناخته مى‌شود.

وى در این باره افزوده است: ظاهر قضيه اين است که برخى فقه‌هاى اسلامى در ساحت اسلامى درگيرى‌ها و کشمکش‌هايى دارند اما اگر قضيه را موشکافى کنيم به حضور فتنه‌گران و دخالت آنان در اين زمينه برمى‌خوريم.

اگرچه محمدحسین صفارهرندی حضور آمریکا و اسرائیل را در پشت فتنه های گوناگون جهان اسلام از قلم نینداخته و سرمنشا خشونت و تروریسم و مصائب جهان اسلام را متصل به عاملان بیرونی دانسته است، اما نمی توان این انتقاد را از ایشان آن هم به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى و در کنفرانسی با نام وحدت اسلامی مطرح نکرد و طرح چنین مسائلی را در روزهای عید وحدت آفرین میلاد پیامبر اکرم (ص) نوعی بی تدبیری ندانست.

در نشست ها و مجامعی از این دست که غالبا روی نقاط مشترک و وحدت آفرین تکیه می شود و می بایست از مسائل تنش زا و تشنج آفرین احتمالی پرهیز داشت، نمی توان احکامی قاطع صادر کرد و خوانش ها و سلایق و اندیشه های متفاوتی را که - ولو کوته بینانه و نادرست - زیر چتر اسلام می زیند، به چوب راند و متهم کرد.

به نظر می رسد ماحصل چنین نطق هایی در هفته وحدت و با توجه به کشمکش های فکری درون دینی، بیش از پیروی از فلسفه وحدت و منطق چنین کنفرانسی، بر تفاوت ها و تعارض ها و اختلاف ها تاکید داشته باشد.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :