ولید جنبلاط در موضع‌گیری جدید

مذاکره با ايران بهترين راه‌حل است

۲۸ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۸ کد : ۴۲۰۴ اخبار اصلی
جنبلاط در گفت و گو با شبکه المستقبل وابسته به جریان المستقبل لبنان گفت، در امور داخلى سوريه دخالت کرديم و شکست خورديم و ديگر نبايد در امور داخلى اين کشور دخالت کنيم.
مذاکره با ايران بهترين راه‌حل است

در حالی که وليد جنبلاط خواستار به رسمیت شناختن حزب الله و حماس از سوی امریکا شده است، سعد حریری متحد وی در جریان 14 مارس اعلام کرده است، در صورت پیروزی حزب الله در انتخابات سراسری لبنان با آن ائتلاف نخواهد کرد.

جنبلاط در گفت و گو با شبکه المستقبل وابسته به جریان المستقبل لبنان گفت: «در امور داخلى سوريه دخالت کرديم و شکست خورديم و ديگر نبايد در امور داخلى اين کشور دخالت کنيم. سوريه يک کشور عربى ملى‌گرا و پايدار است. لبنان نمى‌تواند روابط خصمانه با سوريه داشته باشد. من هيچ وقت باب مذاکراتم را با سوريه نبستم. بازگشايى سفارت امرى ويژه بود و به زودى سفير سوريه در لبنان نیز تعيين خواهد شد.»

رهبر دروزى‌هاى لبنان در موضعی جدید علیه امریکا و اسرائیل گفت: «طرح اسرائيل و امريکا همواره کشورهاى عربى را هدف قرار داده است و ما مى‌توانيم با وحدت خود در برابر اين طرح ايستادگى کنيم. مى‌توانيم در برابر وحشى‌گرى صهيونيستى بايستيم. آويگدور ليبرمن، رهبر حزب اسرائيل بيت نو گفته است راه‌حل تشکيل دو کشور اسرائيل و فلسطين از طريق قبرس امکان پذير است. اين همان چيزى است که زيپى ليونى، وزير امور خارجه‌ اسرائيل جنايتکار نيز گفت. پس مى‌بينيد که چطور آنها مى‌خواهند اهدافشان را بر ما تحميل کنند. جامعه اسرائيل امروز نژادپرست‌تر شده است و صهيونيست‌ها نمى‌توانند صلح را بپذيرند. این در حالی است که راه‌حل تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل رو به پايان است؛ چرا که باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا اين مساله را دريافته و جورج ميچل را به منطقه فرستاد تا جدا در اين زمينه تلاش کند.»

جنبلاط درباره تشکيل دادگاه ويژه ترور رفيق حريرى، نخست وزير سابق لبنان نیز گفت: «دادگاه بين‌المللى بايد به ترور‌هاى سياسى لبنان و منطقه پايان دهد؛ چرا که بايد به جنايت‌هاى اسرائيل که بزرگترين جنايتکار است پايان داده شود. البته دادگاه حريرى در نوع خود بى‌نظير است.»

وی درباره‌ روابط با ايران گفت: «مذاکره با ايران بهترين راه‌ حل است. اکنون به نظر مى‌رسد که روابط با ايران در مسير صحيحى حرکت مى‌کند و همان‌طور که سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان گفت، ايران بايد از مسائل جهان عرب و فلسطين در چارچوب اصول مشروع عربى حمايت کند!»

وى با بيان اين که ايران کشورى غنى است، ادعا کرد، اگر ايران در امور کشورهاى ديگر دخالت نکند، بهتر است. به اين ترتيب ايران مى‌تواند به ما در برابر دشمن اسرائيلى کمک کند.

جنبلاط درباره حزب الله نیز گفت: «روزى خواهد رسید که حزب‌الله لبنان قانع خواهد شد که بهترين راه‌ دفاع از لبنان، دولت است.»

وی مخالفت خود را با تروريستى دانستن حزب‌الله لبنان و حماس اعلام کرد و گفت: «من از دولت امريکا مى‌خواهم اين سازمان‌ها را به رسميت بشناسد. من ترجيح مى‌دهم که ما در تشکيل دولت با حزب‌الله لبنان سهم مساوى داشته باشيم و ارتش مقاوم به رويارويى با اسرائيل بپردازد. من به حزب‌الله لبنان هشدار نمى‌دهم بلکه توصيه مى‌کنم.»

تمام اینها در حالی است که رهبر جناح اکثريت پارلمان لبنان که تحت حمايت غرب است، اظهار داشت، انتخابات عمومى ماه ژوئن يک انتخاب مشخص ميان حزب الله و حاکميت کشور است.

سعد حريرى رهبر اکثريت پارلمان لبنان، در گفت و گو خود با خبرگزارى فرانسه، با اشاره به ائتلاف خود که تحت حمايت غرب و برخى کشورها مانند عربستان و مصر است، گفت: «خطر سير ما عدالت، استقلال، ‌آزادى، حاکميت و در درجه اول لبنان است. اين مسائل براى طرف ديگر مطرح نيست.»

سعد حريرى که فرزند و وارث سياسى رفيق حريرى، نخست وزير به قتل رسيده لبنان است، همچنين تاکيد کرد، اگر حزب الله لبنان و متحدانش پيروز انتخابات هفتم ژوئن شوند، وى با دولت آنها ائتلاف نخواهد کرد. اين حق دموکراتيک من است تا در چنين دولتى شرکت ننمايم و در اپوزيسيون باقى بمانم.

حريرى مدعی شد، آنها براى رسيدن به قدرت بى‌طاقت هستند اما من نه!

انتخابات ماه ژوئن لبنان از سوى مجامع بين‌المللى به دقت تحت نظر خواهد بود زيرا اين انتخابات مشخص خواهد کرد که آيا راى‌ دهندگان لبنانى بلوک تحت حمايت غرب را ترجيح خواهند داد و يا حزب الله لبنان را.

حريرى خاطرنشان کرد، در صورت پيروزى ائتلاف وى در انتخابات از اپوزيسيون براى شرکت در دولت وحدت ملى دعوت به عمل خواهد آورد البته به شرط آن که هيچ اقليت باز دارنده‌اى وجود نداشته باشد. دولت فعلى، دولتى کارآمد نيست؛ زيرا اقليتى بازدارنده و همچنين تنش‌هايى در داخل دولت وجود دارد. هيچ فردى قادر به انجام کارى نيست، ما قادر نبوده‌ايم تا لايحه بودجه، قوانين و اصلاحات را به تصويب برسانيم.

سعد حريرى ابراز اطمينان کرد که خونريزى‌هاى ميان فرقه‌اى سال گذشته در زمان انتخابات تکرار نخواهد شد. ما در حال حاضر داراى يک رييس جمهور هستيم که خود يک عامل ثبات است.

وى معتقد است در خصوص مساله مهمات خانه‌هاى حزب الله، مساله مشکل آفرين روابط با سوريه يا برپايى دادگاهى بين‌المللى براى مجازات قاتلان پدرش، در زمان مقتضى تمهيدات لازم به عمل خواهد آمد.

حزب الله لبنان اعلام کرده است که تسليحات نظامى آن تنها براى دفاع از کشور در مقابل حملات اسرائیل است.

سعد حريرى همچنین گفت: «من هميشه گفته‌ام که مساله تسليحات نظامى حزب الله بايد از طريق مذاکره حل و فصل شود. انتخابات ماه ژوئن اين فرصت را به ما خواهد داد تا داراى محيط بهترى از لحاظ سياسى باشيم. من لبنانى‌هاى خارج از کشور را به رای دادن تشويق مى‌کنم اما در عين حال گزارش‌هاى مبنى بر خريد بليط هواپيما براى لبنانى‌هاى خارج از کشور برای حضور در انتخابات را تکذيب می­کنم. ما به مردم مى‌گوييم بله شما مى‌توانيد عصبانى و ناراحت باشيد؛ اما اگر در تاريخ 7 ژوئن راى خود را در صندوق ما نيندازيد، شما فقط خود را بايد مقصر نتيجه‌اى بدانيد که مورد رضايت شما نيست.»

وى در پاسخ به اين پرسش مبنى بر چگونگى برنامه آينده‌اش در صورت پيروزى حزب الله در انتخابات با لبخند گفت: «به مسافرتى طولانى خواهم رفت.»


نظر شما :