اخبار مانده 87 و احتمالات روزهای نخست 88

۳۰ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۱:۱۰ کد : ۴۲۰۸ اخبار اصلی
دعوت یا عدم دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس افغانستان و احتمال برگزاری جشن روز هسته ای بدون خبر خوش در آغازین روزهای سال 88 و محکومیت یک ایرانی در آمریکا و نیز تکذیب سرنگونی هواپیمای بی سرنشین ایرانی در آسمان عراق در آخرین روزهای سال 87 ، موضوعاتی هستند که در این بخش به آنها پرداخته می شود.
اخبار مانده 87 و احتمالات روزهای نخست 88

دعوت یا عدم دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس افغانستان و احتمال برگزاری جشن روز هسته ای بدون خبر خوش در آغازین روزهای سال 88 و محکومیت یک ایرانی در آمریکا و نیز تکذیب سرنگونی هواپیمای بی سرنشین ایرانی در آسمان عراق در آخرین روزهای سال 87 ، موضوعاتی هستند که در این بخش به آنها پرداخته می شود.

هواپیمای ایرانی در عراقی سرنگون شد یا نشد؟

ارتش آمریکا اعلام کرده است که ماه گذشته یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را در حریم هوایی عراق سرنگون کرده است.

اخبار منتشر شده حاکی است که جت های جنگنده آمریکایی، این هواپیما را 25 فوریه در فاصله صد کیلومتری شمال شرق بغداد سرنگون کرده اند.

این خبر در آخرین نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه که بیشتر به پاسخگویی به اخبار غیر رسمی و یا واکنش نسبت به اخبار منفی و ضد ایرانی اختصاص داشت، تکذیب شد.

وی خبر رسانه های خارجی را مبنی بر سرنگونى هواپيماى بدون سرنشين ايرانى در عراق رد کرد و گفت: معمولا اگر چنين مساله ‌اى وجود داشته باشد، مراجع نظامى درباره آن اظهارنظر مى‌کنند؛ ضمن اينکه ما چيزى در اين ‌باره دريافت نکرده‌ايم.

برخی منابع گزارش داده اند که ژنرال عبدالعزیز جاسم، از مقام های ارشد ارتش عراق گفته است "اين هواپیما به طور سهوی وارد حریم هوایی عراق شد" این در حالی است که يک مقام نظامی آمریکا در عراق مدعی شده است که حضور این هواپیما در حریم هوایی عراق اتفاقی نبوده است.

به گفته این مقام آمريکایی، هواپیمای بدون سرنشین ایرانی از نوع ابابیل 3 (متعلق به شرکت صنایع هواپیماسازی ایران) بوده و به مدت 70 دقیقه در حریم هوایی عراق پرواز کرده است.

محکومیت یک ایرانی در آمریکا به جرم...

بنا بر خبری که رسانه های خارجی آن را پوشش داده اند، فرد بازرگانی به نام حسین علی خوشنویس راد (55 ساله) که پس از ورود به آمریکا در فرودگاه سان فرانسیسکو بازداشت شده بود، در دادگاه حاضر و به جرم وارد کردن قطعات و تجهیزات نظامی به ایران محکوم شده است.

وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که حسین علی خوشنویس راد و شرکت "آریاسا" - در تهران - متهم هستند که تجهیزات و قطعات یدکی هلیکوپترهای نظامی و دوربین های هوایی هواپیماهای نظامی را به صورت غیرقانونی خریده و به ایران وارد کرده اند.

این خبر حاکی است که یکی از مقصدهای این تجهیزات همان شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) است که گفته می شود یک فروند از هواپیماهای بدون سرنشین اش در عراق توسط جنگنده های آمریکایی سرنگون شده است. شرکت صنایع هواپیماسازی ایران در فهرست تحریمی های آمریکا قرار دارد.

اعلامیه دادگستری آمریکا مدعی شده است که این شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است که با برنامه های اتمی و موشکی این کشور ارتباط دارد.

خوشنویس راد متهم است که در سال ۲۰۰۷ موفق شده با کمک یک شرکت ایرلندی از واحد آمریکایی شرکت رولز رویس قطعات موتور هلیکوپتر خریداری کند و به ایران بفرستد.

در صورت محرز شدن جرم حسین علی خوشنویس راد، او حداقل به 20 سال زندان محکوم خواهد شد.

دعوت یا عدم دعوت از ایران در اجلاس افغانستان

بعد از سفر بی سروصدای اسفندیار رحیم مشایی معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگى به کانادا و اظهارنظر دیپلماتیک او مبنی بر اینکه "ايران از شرکت در گفتگوهاى چندجانبه درباره افغانستان استقبال مى‌کند"، حسن قشقاوی سخنگوى وزارت امور خارجه در آخرین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال 87 از قطعى نبودن شرکت ايران در اجلاس لاهه هلند خبر داد.

او گفت که راجع به اجلاس افغانستان خبر موثقی دریافت نشده و از ما (ایران) نیز هنوز دعوتی صورت نگرفته است؛ بنابراین نمی توانیم بگوییم که شرکت می کنیم یا خیر.

چند روز پیش اسفنديار رحيم‌مشايى رئيس سازمان ميراث فرهنگى در سفرى به اتاوا، با ذکر این مطلب که ايران براى حضور در اجلاس لاهه درباره افغانستان بايد دعوتنامه‌اى از جانب وزارت امور خارجه آمريکا دريافت کند، لحنی را به کار برد که گويا ايران خواستار دعوت شدن به اين کنفرانس است.

پیش از گفته شده بود که هیلاری کلینتون خواستار حضور ایران در این اجلاس شده است. از سفر رحیم مشایی به کانادا هیچ خبر رسمی دال بر دلایل و یا دستاوردهای آن منتشر نشد.

کنفرانس بين‌المللى با موضوع افغانستان روز 31 مارس (11فروردين) در لاهه هلند برگزار مى‌شود. این کنفرانس که در سطحی بالا و زيرنظر سازمان ملل برگزار خواهد شد، جدا از نشست موسوم به جی 8 در رم است که درباره دعوت از ایران برای شرکت در آن هم خبری قطعی اعلام نشده است.

انتظار مى‌رود که بان کى مون دبيرکل سازمان ملل متحد رياست کنفرانس افغانستان را برعهده داشته باشد. وزارت امور خارجه هلند اعلام کرده است: از کشورهاى هم مرز با افغانستان نظير پاکستان و فعالان منطقه‌اى و کشورهايى که نظاميان آنها در قالب نيروهاى بين‌المللى برای برقرارى امنيت در افغانستان شرکت دارند و نیز کشورهاى سهيم در بازسازى افغانستان دعوت خواهد شد.

از خبر خوش در روز فن‌آورى هسته‌ اى خبری نیست؟

جشن روز ملى فن‌آورى هسته ‌اى از جمله رویدادهایی است که دولت نهم آن را پایه ریزی کرد و سال 88 نیز به رسم سال های گذشته برگزار خواهد شد.

هنوز درباره اینکه خبر خوشی از سوی مقامات دولتی در این روز اعلام می شود یا خیر، سخنی گفته نشده است. "خبر خوش" نیز از نوآوری های دولت نهم در زمینه هسته ای بود که بسته به تعداد سانتریفیوژهای راه اندازی شده و یا در دست راه اندازی اعلام می شد.

معمولا در این روز رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی سخنرانی می کنند و اخبار و گزارش هایی را درباره روند فعاليت هاى هسته اى کشورمان اعلام می کنند.

پخش سرود هسته‌ اى، نمایش فيلمى از فعاليت‌ هاى هسته‌ اى ايران و نیز تقدیر از فعالان صنعت هسته ‌اى کشور جزو برنامه های سال های گذشته در این روز بوده است.

زمانی که در 20 فروردين 1385 خبر دستیابى ايران به فن‌آورى غنى‌سازى اورانيوم و راه‌اندازى يک زنجيره کامل غنى‌سازى اعلام شد، شوراى عالى انقلاب فرهنگى این روز را در تقويم رسمى کشور به عنوان روز ملى فن‌آورى هسته‌ اى نامگذاری کرد.


نظر شما :