بررسی گزارشات و برنامه­های رسانه­های فرانسه از ایران امروز به بهانه سالگرد انقلاب اسلامی

افزایش شکاف عمیق سیاسی بین ایران و غرب

۰۲ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۵:۵۶ کد : ۴۲۱۲ اخبار اصلی
امسال در سی­امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران غرب توچه ویژه­ای را به سوی ایران معطوف ساخت.
افزایش شکاف عمیق سیاسی بین ایران و غرب

امسال در سی­امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران جهان غرب و به خصوص اروپا توچه ویژه­ایی را به سوی ایران معطوف ساخت. توجهی نه تنها با موضوعیت انقلاب و بررسی­های تاریخی بلکه در بسیاری از برنامه­های گزارشی وخبری، وضعیت ایران امروز را نیز مورد توجه قرار دادند. برنامه روز ویژه «ایران» از جمله مهمترین این برنامه­ها «Journee special IRAN» بود که توسط شبکه فرهنگی آلمان فرانسه«آرته» در روز بیست وسوم بهمن (یازدهم فوریه) پخش شد. ویژه برنامه­ای کاملاً بی­سابقه که به گفته تهیه کنندگانش فرصتی است برای مخاطبان اروپایی تا با فرهنگ جامعه، مذهب، سیاست و سایر وجوه ایران آشنا شوند. این برنامه از ساعت ده و پانزده دقیقه صبح با فیلم مستند «ایران: یک انقلاب » ساخته نادر تکمیل همایون آغاز و تا نیمه شب به وقت پاریس ادامه یافت.
 
میان برنامه­های پنج دقیقه­ای گزارشگر جوان فرانسوی «مانون لوآزو» تحت عنوان «ساخت تهران» نیز اطلاعات فشرده و مفیدی را از شهر تهران و نیز فعالیت های فرهنگی اجتماعی به مخاطبان ارائه می­داد. در مجموعه دوازده فیلم مستند از کارگردانان ایرانی و فرانسوی تشکیل دهنده این ویژه برنامه منحصربه فرد بود که می­توان به مستندهای چون «شیک» کاری از ایزابل جوردانو، «زیرکارت حکومت ایران» اثر ژان کریستف ویکتور، «معماری سلطنتی اصفهان» ساخته ریشار کوپن، «کارت قرمز» از مهناز افضلی، «زن ایرانی» کاری از افسر شفیعی، «ایرانی دیگر» ساخته مهوش شیخ الاسلامی، «نامه­هایی به رئیس جمهور» از پیتر لوم و «گنجینه مدفون»ساخته کیا رستمی اشاره نمود.

این ویژه نامه نشانگر اهمیت فرهنگ و جامعه ایران نزد برنامه­سازان و مدیران فرهنگی اروپاست. اهمتی تا به حدی بود که در کنار علامت اختصاصی شبکه آرته (Logo) یک تایپوگرافی خاص از ایران نیز قرار گرفت. گویی جهان غرب در حال بازنگری و اصلاح تصویر ایران در اذهان است. تحولات پی­درپی دیپلماتیک، پویایی و سرزندگی جامعه ایران، چالش­هایی پیش روی جامعه بین­الملل و منطقه­ایی لزوم آشنایی با فرهنگ­های غیر غربی را برای همگان به خصوص اروپا مشخص­تر و ناگزیر کرده است.

سی­امین سالگرد انقلاب ایران چه برای کارشناسان و اصحاب مطبوعات در داخل ایران و چه برای ناظران بین­المللی درنگ مناسبی بود که تحولات و نتایج سی ساله نظام جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دهند.

اما نگرش های رسانه­های معتبر اروپایی به ایران وجوه دیگری نیز دارد که متفاوت از بررسی­های فرهنگی و اجتماعی است. تحلیل­های خبرنگاران اروپایی از موقعیت کنونی و وضعیت ایران در چشم ناظران بین­المللی دلالت بر نوعی ناهماهنگی و شکاف عمیق بین ایران و غرب دارد. گزارش خبرگزاری فرانسه از سالگرد انقلاب اسلامی نشانه­ایی از وضعیت است:

خبرگزاری فرانسه (AFP) تهران- رئیس­جمهور ایران محمود احمدی نژاد در جمع سران عالیرتبه روز شنبه با تعیین و ستایش آیت­الله روح­الله خمینی که توانست شاه ایران را در حالی سرنگون کند که آمریکا از وی پشتیبانی می­کرد افزود: «انقلاب اسلامی تنها به ایران محدود نمی­شود.»

وی که در مراسم سالگرد بازگشت پدر انقلاب ایران آیت­اله خمینی از تبعید سخن می­گفت در ادامه و پس از تأکید بر سرزندگی و شادابی انقلاب پس از سی سال افزود:« ما هم اکنون در ابتدای راه هستیم و این انقلاب رعدآسا تا زمانی که عدالت محقق نشود ادامه خواهد داشت و اگر چه انقلاب اسلامی در ایران به وقوع پیوسته اما تنها به ایران محدود نمی­شود.»

حاضران نیز با شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل وی را تأیید می­کردند. در این مراسم که در آرامگاه آیت­الله خمینی (ره) واقع در جنوب تهران برگزار شد آیت­اله علی خامنه­ای رهبر ایران و جمعی از وزرا و فرماندهان نظامی نیز شرکت داشتند. هر ساله در سالروز بازگشت پیروزمندانه آیت­الله خمینی (ره) پس از پانزده سال تبعید، زنگ تمامی مدارس، قطارها و گشتی­ها رأس ساعت 33/9 صبح به صدا درمی­آید. جشن­های ده روزه پیروزی انقلاب از سالروز بازگشت آیت­اله خمینی آغاز و تا سی(30) ژانویه ادامه می­یابد.»

فرانس پرس در ادامه به بررسی تحولات و موقعیت انقلاب اسلامی و موقعیت کنونی ایران می­پردازد: تصویر مشهور آیت­الله خمینی در سن هفتاد و شش سالگی که به همراه یک میهماندار فرانسوی از پله­های جمبوجت متعلق به شرکت ایرفرانس پایین می­آید به عنوان یکی از پوسترهای تاریخی انقلاب شناخته شده است. که خود نشانه­ای است بر حسن نیت غر ب به رهبر و انقلاب ایران اما پس از سی سال و پس از به روی کار آمدن دولتی تندرو خصوصاً در زمینه انرژی هسته­ای کشور ایران به شکل گسترده­ایی درجهان منزوی شده است:

در مراسم امسال و با توجه به حملات اسرائیل به نوار غزه و حمایت ایران از جنبش اسلامی حماس، شعارهای تندتری داده می­شود. سید حسن خمینی نوه رهبر انقلاب ایران در این زمینه می­گوید: «پیروزی هایی که ما در لبنان و غزه شاهدش هستیم مرهون انقلاب اسلامی است و ایرانیان به برافراشتن پرچم بیداری اسلامی در سراسر جهان که توسط امام خمینی صورت پذیرفت، مفتخر هستند.»

از سوی دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران گفت:«شکست­های ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل تأثیر پذیری جنبش حماس وحزب الله از ایران است.»

در این مراسم صدها تن از نظامیان به یاد آیت­الله خمینی به خواندن سرود پرداختند.

روز جمعه نیز گروهی از شبهه نظامیان بسیجی با شستشوی مقبرة آیت­الله خمینی و گل آذین کردن آن یاد وی را گرامی داشتند. مراسم امسال تفاوت زیادی با سال های گذشته داشت و آن نزدیک بودن­اش به انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. در حالی که تنها چهارماه به انتخابات باقی مانده محمود احمدی نژاد در تلاش است تا بار دیگر در انتخابات پیروز شود.

این خبرگزاری در ادامه به وضعیت رابطه ایران و آمریکا می­پردازد: «از زمانی که آیت­اله خمینی درسال 1979 از اشغال سفارت آمریکا و گروگان­گیری کارمندان سفارت توسط دانشجویان اسلام­گرا حمایت کرد، رابطه این دو کشور به تیرگی گرائید. گروگانان به مدت 444 روز در بند نیروهای دانشجو بودند.

اما تنش بین این دو کشور در زمینه پرونده‌ هسته­ای ایران به اوج خود رسید. بسیاری از کشورهای غربی از پنهان کاری ایران در زمینه به دست آوردن سلاح­های اتمی نگران هستند.

امام خمینی (ره) برای اولین بار آمریکا را به عنوان «شیطان بزرگ» معرفی کرد و جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز ایران را در کنار عراق و کرة شمالی جزئی از «محورشرارت» نامید. باز به روی کارآمدن باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات آمریکا وی خواستار برقراری روابط دیپلماتیک با ایران شد وی در گفتگو با شبکه العربیه اظهار کرد:« دست ما برای فشردن دست ایران آماده است به شرطی که ایران هم مشت­های خود را باز کند.»

اما محمود احمدی نژاد در واکنش به این سخنان اعلام کرد که آمریکا باید به دلیل جنایاتش از ملت ایران عذرخواهی کند. وی شرط گفتگو را تغییرات عمیق و بنیادین در سیاست­های آمریکا عنوان کرد.  


نظر شما :