/ دیپلماسی ایران در سال ۸۷/

عملکرد موفق ایران در صحنه سیاست‌خارجی/ اسماعيل کوثرى

۰۶ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۶ کد : ۴۲۳۷ اخبار اصلی
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال ۸۷ با موفقیت همراه بود، ایران در این عرصه پر کار و پر تلاش سال ۸۷ را پشت سر گذاشته است و عملکرد دیپلماتیک کشور نمره قابل قبولی را دریافت می‌کند.
عملکرد موفق ایران در صحنه سیاست‌خارجی/ اسماعيل کوثرى

  گفتاری از اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال 87 با موفقیت همراه بود، ایران در عرصه سیاست خارجی پر کار و پر تلاش سال 87 را پشت سر گذاشته است و عملکرد دیپلماتیک کشور نمره قابل قبولی را دریافت می کند.

شاید به نظر برسد که ایران با برخی کشورهای اروپایی مشکلاتی دارد، اما باید ارتباط با جهان را برای ارزیابی سیاست خارجی ایران ملاک قرار داد. جمهوری اسلامی ایران در مجموع رابطه ای بسیار موفقی با کشورهای جهان دارد و کشور در سال 87 با توفیق زیادی مسئولیت های دیپلماتیک را پشت سر گذاشته است.

اولویت های سیاست خارجی ایران در سال 87

ایران در سال 87 با کشورهای غیر متعهد همکاری و ارتباط مطلوبی داشت بطوریکه توانست حمایت اکثریت این کشورها را در موضوع هسته ای کشور جلب کند، تهران در ارتباط با کشورهای اسلامی نیز موفق عمل کرد، ضمن آنکه ارتباط با اکثریت کشوهای جهان نیز در سال 87 از سوی ایران با جدیت و موفقیت دنبال شد.

تهران توانست با موفقیت خواسته های نظام را به کشورهای مختلف جهان منتقل سازد و نظر مثبت مقامات دیپلماتیک این کشورها را نسبت به اهداف و برنامه های ایران جلب کند.

برنامه هسته ای ایران در صدر اولویت های سیاست خارجی ایران در سال 78 قرار داشت، پس از آن موضوع فلسطین و درگیری های غزه، از مسائل مهم در سیاست خارجی ایران بود، با پیروزی حماس در صحنه غزه و محکومیت جنایات اسرائیل در عرصه بین المللی همچنین حضور موفق ایران در سازمان ملل برای انتقال خواسته ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران به عرصه جهانی، عملکرد مثبت ایران در مسائل خارجی و بین المللی نمایان شد.

ایران و کشورهای عربی در سال 87

ارتباط ایران با برخی از کشورهای عربی منطقه طی این سال موفق و مثبت بود اما با برخی دیگر با حضور کشورهای فرامنطقه ای مشکلاتی در روابط فی مابین ایجاد شد، در واقع برخی کشورهای خارج از منطقه همواره بدنبال تنش آفرینی در روابط ایران و کشورهای منطقه بوده اند، با این حال اهداف این کشورها با تدابیر دیپلماتیک موثر جمهوری اسلامی ایران ناکام مانده است، در عین حال برخی اختلافات و شکاف های ایران و کشورهای عربی با تلاش های دیپلماتیک تا حد قابل قبولی ترمیم شده است.

ایران و غرب در سال 87

در سالی که گذشت رابطه مثبتی میان ایران و اکثر کشورهای اروپایی برقرار بوده است، در میان این کشورها تنها تعدادی از جمله انگلیس و فرانسه و آلمان بدنبال تحمیل برخی مسائل بر ایران هستند، به عنوان مثال این کشورها نظرات متفاوتی در خصوص برنامه هسته ای ایران، توانمندی های موشکی و ماهواره ای ایران، روابط تهران با حماس و حزب الله و دیگر دست آوردهای این کشور در منطقه و جهان دارند، این کشورهای اروپایی خواهان همراهی ایران با نوع نگاه و اهداف خود را دارند در حالیکه در ایران انقلاب شد تا استقلال کشور حفظ و حقوق کشور مطالبه شود.

کشورهای اروپایی باید بدانند که ایران با منطق و استدلال های بسیار قوی اهداف خود را دنبال می کند و تن به خواسته های ناحق این کشورها تن نخواهد داد، جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف و به ویژه برنامه هسته ای خود همواره تاکید بر صلح طلبی و دوری از اهداف نظامی داشته است.

ایران در چهارچوب قوانین بین المللی در عرصه جهانی حرکت می کند و برنامه و فعالیت های خود را در این چهارچوب هدایت و دنبال خواهد کرد، در این میان کشورهای غربی نیز با تحمیل عقاید خود بر ایران به نتیجه نخواهند رسید و دیپلماسی ایران همواره مستقل و مبتنی بر حقوق حقه کشور پیگیری خواهد شد.

طرف های غربی ایران باید بدانند که آنها به ایران نیازمند هستند، آنها در عراق و افغانستان به حضور و فعالیت ایران نیازمندند و در این مسیر خطوط و اهداف دیپلماسی ایران به طور کامل مشخص است.


نظر شما :