/دیپلماسی ایران در سال 87/

کسی از فرصت­ها استفاده نمی­کند/ محسن امین­زاده

۰۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۷:۵۵ کد : ۴۲۳۹ اخبار اصلی
محسن امین­زاده، معاون وزیر امور خارجه در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی با انتقاد از عملکرد دولت نهم در سیاست خارجی به خصوص در سال گذشته می­گوید دو مسئله در پایان سال اتفاق افتاد که یکی قطع رابطه یکطرفه از سوی مراکش بود و دیگری هم بحث واکنش ایران نسبت به مسئله دارفور، که هر دو از نظر سیاست خارجی مسائل حساس و تکان دهنده­ای بودند.
کسی از فرصت­ها استفاده نمی­کند/ محسن امین­زاده

محسن امین­زاده، معاون وزیر امور خارجه در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی با انتقاد از عملکرد دولت نهم در سیاست خارجی به خصوص در سال گذشته می­گوید دو مسئله در پایان سال اتفاق افتاد که یکی قطع رابطه یکطرفه از سوی مراکش بود و دیگری هم بحث واکنش ایران نسبت به مسئله دارفور، که هر دو از نظر سیاست خارجی مسائل حساس و تکان دهنده­ای بودند. سیاست ایران در سال 87 مسیری بحرانی و قهقرایی را ادامه داد که می­توان گفت نقطه عطف آن سال 85 بود که بزرگترین شکست ایران در سیاست خارجی بعد از انقلاب اسلامی به شمار می­رود و متاسفانه همچنان ادامه پیدا کرده­است. (پرونده هسته­ای ایران از آژانس بین­المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل منتقل شد و پس از آن شاهد صدور زنجیره­ای قطعنامه­های تحریمی علیه ایران بودیم).

آمدن آقای خاتمی یک تاثیر قابل توجهی در سیاست خارجی خواهد گذاشت و شوکی در فضای بین المللی ایجاد خواهد کرد که می­تواند به بازشدن روزنه­ها و پنجره­های جدید برای بازسازی وضعیت سیاست خارجی در جهان و در سطح بین المللی کمک کند و همچنین می­تواند به بحرانی­هایی که در اثر آن مشکلاتی برای اقتصاد و توسعه کشور به وجود آورده­است را حل و فصل کند.

این باور مشترکی است که همه صاحبنظران به آن معتقدند و یکی از دلایل عمده­ای که توصیه می­کردیم آقای خاتمی در انتخابات شرکت کنند همین بود، چرا که باور دارم فقط آقای خاتمی می­تواند در صحنه بین­المللی به نفع ایران تحول ایجاد کند.

از سوی دیگر در حال حاضر مشکلی که در سیاست خارجی کنونی ایران وجود دارد این است که سازوکارها و ساختار و مجموعه نیرویی که در ساختار سیاست خارجی ایران هستند قادر نیستند از فرصت­ها استفاده کنند و شرایطی که جهان امروز پیدا کرده­است و نیازی که جامعه بین­المللی از جمله امریکا در موضع برابر برای گفت­و­گو و تعامل با ایران پیدا کرده­است را دولت فعلی قادر به استفاده از آن نیست و بیشتر آن را تخریب می­کند، به­رغم اینکه حتی تمایل دارد از این فرصت استفاده کند و در تبلیغات انتخاباتی به عنوان یک موفقیت آن را نشان دهد اما آنقدر سیاست خارجی ایران نابسامان، ناپخته و غیر کارشناسی و غیر تخصصی است که حتی در رابطه با این فرصت­هایی که در صحنه بین­المللی برای ایران به وجود آمده­است کاملا نقش مخرب را بازی می­کند. من فکر می­کنم دولت جدید می­تواند شرایط بهره­برداری از این فرصت­ها را شکل دهد.


نظر شما :