نخستین سفر محمود عباس به بغداد پس از ۱۸ سال

۱۸ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۴:۴۵ کد : ۴۲۷۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين روز یکشنبه براى نخستین بار در ۱۸ سال گذشته وارد بغداد شد و مورد استقبال رسمی جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق قرار گرفت. این برای نخستین بار طی 18 سال گذشته است که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به عراق سفر می­کند.
نخستین سفر محمود عباس به بغداد پس از ۱۸ سال

محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين روز یکشنبه وارد بغداد شد و مورد استقبال رسمی جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق قرار گرفت.

این برای نخستین بار طی 18 سال گذشته است که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به عراق سفر می­کند. سفر عباس یک هفته پس از حضور نماینده عراق در نشست اتحادیه عرب در دوحه صورت می­گیرد. دولت عراق در سطح عالی در این نشست حضور داشت و به گفته مقام­های عراقی نشستی بسیار مثمر ثمر و مثبت بوده است. به گونه­ای که برخی روزنامه­های عربی خبر از ریاست عراق بر اتحادیه عرب در اجلاس آتی آن دادند. شاید بتوان سفر عباس به عراق را از دیگر دستاوردهای مثبت حضور عراق در نشست اتحادیه عرب قلمداد کرد. چرا که عباس بسیار با کشورهای کلیدی عربی یعنی مصر، عربستان و اردن هماهنگ عمل بوده است و این سفر نیز نمی­تواند بدون هماهنگی با آنها صورت گرفته باشد. 

محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در ديدار با جلال طالبانى رئيس جمهوری عراق از وى براى سفر به فلسطين در آينده نزديک دعوت کرد.

محمود عباس در این دیدار همچنین از حمايت اقتصادى، مالى و حمايت معنوى دولت عراق از ملت فلسطين تشکر کرد و گفت: «دولت عراق همواره به مسائل فلسطينى‌هاى مقيم اين کشور توجه دارد و رئيس جمهوری و دولت عراق فلسطينى‌هاى مقيم عراق را جزئى از ملت خود مى‌داند و همواره مورد توجه دولت عراق بوده و از اين رو ما معتقديم که فلسطينى‌ها در امنيت بسر مى‌برند چرا که دولت عراق همانند ملت خود با آنها رفتار مى‌کند.»

محمود عباس همچنين نسبت به پيشرفت‌هاى گسترده در عراق ابراز خرسندى کرد و گفت: «پيشرفت‌ها در عراق در تمامی زمينه‌هاى امنيتى، وحدت ملى و دموکراسى کاملا مشهود است. اين کشور هر روز در حال پيشرفت است و اين مساله براى ما، جهان عرب و مسلمانان بسيار حائز اهميت است.»

رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين تصريح کرد، موضع‌گيرى دولت فلسطين در خصوص اوضاع سياسى خود ثابت است و ما مى‌خواهيم که دولت جديد اسرائيل ديدگاه تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل را به رسميت بشناسد، شهرک سازى‌ها را متوقف کند و تمامى ايست‌هاى بازرسى موجود در کرانه باخترى را بردارد تا فلسطينى‌ها مذاکرات درباره دستيابى به راه ‌حل سياسى با دولت جديد اسرائيل را از سر بگيرند.

عباس همچنین گفت: «من سعى خواهم کرد که باز به بغداد سفر کنم.»

محمود عباس به همراه ياسر عبدربه، دبير کل کميته‌ اجرايى سازمان آزادى بخش فلسطين (ساف) و صائب عريقات مذاکره کننده‌ ارشد فلسطينى‌ها وارد بغداد شده است.

جلال طالبانى نيز ابراز اميدوارى کرد، عراق نقش واقعى و تاريخى خود را برای تحقق هدفى که ملت فلسطين در راستاى آن تلاش مى‌کند، ايفا کند. عراق موضع‌گيرى ثابت و جدى در اين زمينه دارد. ملت عراق همواره و به رغم روى کار آمدن دولت‌هاى مختلف و تسلط تروريسم و ديکتاتور از ملت فلسطين حمايت کرده است.

محمود عباس در جريان سفرش به عراق با نورى مالکى نخست وزير اين کشور نيز ديدار کرد. مالکی نیز در این گفت: «مساله فلسطين همواره در وجدان عراقى‌ها بوده و خواهد بود و فلسطينى‌ها برادران ما هستند و ما بايد در راستاى تحکيم روابطمان با آنها تلاش کنيم. دولت عراق خواهان ارائه حمايت‌هاى مختلف فلسطينى‌ها است به طورى که بتوانند کشورشان را تشکيل دهند و آوارگان فلسطينى‌ به سرزمينشان بازگردند.»

محمود عباس نیز در این دیدار گفت: «فلسطينى‌ها هرگز نمى‌توانند نقش عراقى‌ها را در حمايت از مساله فلسطين فراموش کنند. اين سفر در چارچوب ايجاد فضاى باز سياسى در روابط عراق و کشورهاى عربى است.»

قرار بود محمود عباس 26 ماه مارس گذشته به عراق سفر کند که بدون روشن شدن علتى اين سفر به تاخير افتاد. محمود عباس عصر روز يکشنبه بغداد را به مقصد مسکو ترک کرد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱ )

نظر شما :