امریکا بی‌اعتمادی خود را به مالکی نشان داد

اوباما: در این ۱۸ ماه وظیفه سنگینی داریم

۲۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۰:۳۹ کد : ۴۳۰۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در یک سفر از پیش اعلام نشده عصر سه شنبه 7 آوریل وارد بغداد شد و پس از استتقبال رسمی از سوی ژنرال ریموند اودینرو فرمانده نیروهای امریکایی در عراق مورد استقبال جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق و نوری مالکی نخست وزیر این کشور شد.
اوباما: در این ۱۸ ماه وظیفه سنگینی داریم

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحد در یک سفر از پیش اعلام نشده عصر سه شنبه 7 آوریل وارد بغداد شد و پس از استتقبال رسمی از سوی ژنرال ریموند اودینرو فرمانده نیروهای امریکایی در عراق مورد استقبال جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق و نوری مالکی نخست وزیر این کشور شد.

اوباما در دیدار با نظامیان امریکایی در بغداد بار دیگر بر تعهد خود بر خروج نیروهای امریکایی از عراق ظرف 18 ماه تاکید کرد و خطاب به نظامیان امریکایی حاضر در آن پایگاه گفت: «ما مسئولیت سنگینی بر عهده داریم. اکنون وقت آن رسیده عراقی­ها خود مسئولیت­های خود را عهده­دار شوند. نيروهاى امريکايى به آنها اين فرصت و اممکان را مى‌دهند که بر روى پاهاى خودشان بايستند. 18 ماه آينده زمانى مهم و سخت براى نيروهاى آمريکايى در عراق است. ما باید در این 18 ماه خود را برای خروج از عراق آماده کنیم. سربازان آمريکايى به لحاظ اينکه بايد عراقى‌ باثبات را تضمين کنند و در جهت مبارزه با تروريست‌ها مبارزه نمايند از اهميت و مسووليت خاصى برخوردار هستند.» 

اوباما در ديدار خود با مالکى تاکيد کرد، امريکا هيچ طمع­ورزى نسبت به خاک عراق و منابع طبيعى آن ندارد.

وى بار ديگر بر تعهد خود در زمينه عقب نشينى نيروهاى امريکايى بر اساس جدول زمانى مشخص شده در توافقنامه بغداد - واشنگتن تاکيد کرد و خواستار مشارکت تمامى گروه‌هاى عراقى در دولت و سيستم‌هاى امنيتى شد.

وى همچنین گفت: «ما در کنار دولت عراق طى ماه‌هاى اخير پيشرفت‌هاى گسترده‌اى را کسب کرديم که نمى‌توان آنها را ناديده گرفت. در واقع خشونت‌ها در عراق کاهش يافته است و يک روند سياسى جديدى آغاز شده که بايد گسترش يابد.

رئيس‌جمهوری امريکا همچنين از نتايج انتخابات شوراى استان‌ها و پيشرفت‌هاى امنيتى کنونى در عراق تقدير کرد.

اوباما با اشاره به قطعنامه‌هايى که در پى جنگ عراق و کويت صادر شده و اعمال تحريم‌ها عليه عراق تاکيد کرد، بايد به عراق در بازنگرى بر قطعنامه‌هاى شوراى امنيت کمک کرد. به رغم انفجارهاى اخير ثبات در اوضاع امنيتى حاصل شده است.

اوباما و مالکى در مقر فرماندهى نيروهاى ائتلاف در عراق با اوديرنو ديدار کرده و بر اجراى توافق­نامه‌ بغداد - واشنگتن تاکيد کردند.

اوباما در ديدار با جلال طالبانی نیز بر ادامه حمايت‌ها از عراق و ارائه حمايت‌هاى لازم در تمامى زمينه‌ها به اين کشور تاکيد کرد و گفت: «اهميت مرحله کنونى به عنوان اينکه يک مرحله مقدماتى براى انتخابات آينده است، بسيار بالاست و ما بايد فضاى مناسبى را براى برگزارى اين انتخابات فراهم کنیم. عراق همچنان براى ما مهم است و انتخابات شوراهاى استانى تمايل واقعى ملت عراق را در برقرارى ثبات به اثبات رساند. رهبران سياسى عراق بايد در راستاى شکوفايى و بازسازى عراق تلاش کنند.»

طالبانى نيز بر اهميت تحقق آشتى ملى در عراق تاکيد کرد و گفت: «عراق به لحاظ تاريخى، منابع طبيعى و مقام‌هاى سياسى‌اش کشورى غنى است و مى‌تواند نقش مثبتى در منطقه ايفا کند.»

وى نسبت به تحولات مثبت در روابط امريکا و عراق ابراز خرسندى کرد و گفت: «بايد حمايت ایالات متحد در راستاى برقرارى دموکراسى در عراق ادامه يابد.»

در همین رابطه گویا نوری مالکی نخست وزیر عراق از آمدن باراک اوباما به کشورش بدون اطلاع قبلی کاملا شوکه شده بود. به گونه ای که خبر آمدن وی را اودینرو تلفنی به اطلاع وی رسانده و وی نیز فورا و با دستپاچگی خود را برای استقبال از اوباما آماده کرده است. از همین رو به جای مقام های ارشد عراقی اودینرو از اوباما استقبال کرده است. کارشناسان بر این باورند که این اقدام مقام های امریکایی نشان از عدم اعتماد ایالات متحد به نوری مالکی و دستگاه تحت کنترل وی در زمینه های امنیتی دارد. گویا پرتاب کفش از سوی خبرنگار عراقی در آخرین سفر جورج بوش به عراق انتقادهای گسترده ای را از سوی امریکایی ها بر سر مسائل امنیتی متوجه نوری مالکی و دستگاه امنیتی عراق که تحت کنترل مستقیم نخست وزیر عراق اداره می شود، کرده است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :