مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۲۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۶ کد : ۴۳۱۲ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

رهبر انقلاب، رییس جمهور، امام جمعه موقت تهران، معاون حقوقى و بين‌الملل وزارت امور خارجه، سخنگوی وزارت خارجه و دو تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

گروه 2 در تلاش است دنيايى سرشار از عدالت برپا کند

محمود احمدى‌نژاد رئيس جمهور کشورمان در مراسم بهره‌بردارى از بانک مشترک ايران و ونزوئلا گفت: ما همه اميدوار به ساختن آينده‌اى روشن براى جهان هستيم اما ديگرانى که به دنبال ظلم و تجاوز و فشارهاى سنگينى به جامعه بوده‌اند امروز مايوس‌تر از هميشه هستند.

رئيس جمهور با بيان اينکه انديشه خودخواهى، تجاوز و نگاه امپرياليستى به تاريخ پيوسته است ادامه داد: اين اقدامات نمى‌تواند مرده امپرياليست را زنده کند چون اساس آنها بر مبناى تنفر، خودخواهى و استکبار پايه‌گذارى شده و مرگ آنها حتمى است.

وی به سخنان چاوز در اين مراسم اشاره کرد و گفت:‌ گروه دو به نمايندگى از همه ملت‌ها در تلاش است دنيايى سرشار از برادرى و عدالت برپا کند و آنچه که امروز‌ (افتتاح بانک مشترک ايران و ونزوئلا) انجام شد اگر چه در ظاهر آن آغاز به کار يک بانک است اما در حقيقت نشان‌دهنده يک اراده سترگ براى ساختن يک دنياى جديد است.

جزاير سه‌گانه تا ابد ايرانى خواهد ماند

سید احمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به برگزارى نشست هفته‌ گذشته اتحاديه عرب در قطر گفت: سران و پادشاهان عرب در اين نشست جمع شدند و خروجى آن فقط تکرار يک ادعاى کهنه، تکرارى و غلط مالکيت امارات بر جزاير سه گانه‌ ايرانى است که واقعا براى آن‌ها جاى شرم دارد؛ چراکه مساله اصلى اسلام فلسطين و بازسازى غزه است که شما نمى‌گذاريد بازسازى شود.

اين عضو مجلس خبرگان در پايان، تاکيد کرد: جزاير سه‌گانه ايرانى بوده، هست و تا ابد ايرانى خواهد ماند. در اين اجلاس يکى از سران گفته الخليج العربى! من به اينها مى‌گويم صدها سال است اين خليجى که در منطقه است خليج فارس است و تا ابد اين خليج، الخليج الفارسى خواهد ماند.

غربى‌ها به خوبى مى‌دانند که ما به دنبال بمب اتم نيستيم

آيت الله خامنه‌اى رهبر انقلاب با اشاره به جنجال تبليغاتى که از چند سال پيش درباره انرژى هسته‌اى ايران به راه افتاده و همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کردند: در اين قضيه نيز، عصبانيت جبهه استکبار نشان مى‌دهد دستيابى ايران به فن‌آورى انرژى هسته‌يى يک اقدام مؤثر در تقويت جبهه حق در جبهه‌گيرى‌هاى جهانى است.

ايشان تأکيد کردند: غربى‌ها به خوبى مى‌دانند که ما به دنبال بمب اتم نيستيم اما عصبانيت آنها به اين دليل است که يک کشور بدون اجازه آنها به اين فن‌آورى دست پيدا کرده است.

استراتژی آمریکا در قبال ایران هیچگاه تغییر نمی کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه دولت جدید آمریکا تاکتیک های خود را نسبت به دولت قبل عوض کرده است گفت: استراتژی ها و اهداف بلند مدت آمریکا هیچگاه تغییر نمی کند.

محمود احمدی بی غش که در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران سخن می گفت در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون مذاکرات ایران و آمریکا در جریان اجلاس لاهه بیان داشت: آمریکایی ها خیلی چیزها می گویند اما سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی مراجع رسمی اعلام می شود و در مورد رابطه با آمریکا رهبر انقلاب موضع کشور را اعلام کردند.

اگر تغييرى در سياست خارجى آمريکا رخ داد اعلام موضع خواهيم کرد

علاءالدین بروجردى در رابطه با احتمال مذاکره‌ خاتمى و اوباما در ترکيه، خاطر نشان کرد: جمهورى اسلامى هيچ تصميمى براى مذاکره با آمريکا نگرفته و آقاى خاتمى هم در حال حاضر يک مقام رسمى در کشور ما نيست. از اين رو رفتار ايشان در قاعده‌ تصميم دولت قابل ارزيابى نيست. هر چند که روساى جمهور سابق کماکان از نوعى هويت حقوقى متصل به نظام برخوردارند و لذا لازم است که سياست‌هاى نظام را رعايت کنند.

رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس اظهارداشت: در مورد رابطه با آمريکا جان کلام را مقام معظم رهبرى در سخنان خود در آغاز سال جارى عنوان کردند و به بهترين شکل کارنامه‌ آمريکا را به تصوير کشيدند. اگر تغييرى در سياست خارجى آمريکا رخ داد متناسب با آن تغيير ما نيز اعلام مواضع خواهيم کرد.

توافقی با ناتو صورت نگرفته است

حسن قشقاوی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، اخبار منتشر شده درباره توافق ایران با ناتو یا دولت آلمان برای انتقال مواد دارویی از طریق بندر چابهار به کشور افغانستان را تکذیب کرد و گفت: همان طور که مقامات غربی نیز اشاره کردند چنین توافقی صورت نگرفته اما استفاده از ظرفیت های بندری نقش های مختلف ایران برای کمک به همسایگانمان از جمله افغانستان چیز جدیدی نیست و همواره در دستور کار ما قرار داشته است.

وی همچنین در خصوص آزمایش موشکی کره شمالی و واکنش کشورهای مختلف نسبت به آن هرگونه ارتباط این موضوع با برنامه های موشکی ایران را قویا رد کرد و گفت: کره شمالی از سالها قبل به این فعالیت ها مشغول بوده و اقدام اخیر این کشور نیز اولین آزمایش موشکی آن نیست و این مسئله هیچ ارتباط به فعالیت های جمهوری اسلامی ایران ندارد.

مطالبه تغييرات يک مطالبه جهانى است

رئيس جمهور در پاسخ به سخنان اوباما در ترکيه مبنى براينکه آمريکا دست دوستى به سوى ايران دراز مى‌کند گفت: ما از تغييرات اساسى و واقعى در سياست‌هاى آمريکا استقبال مى‌کنيم.

محمود احمدى نژاد در آغاز نشست خبرى در جمع خبرنگاران در قزاقستان در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه پاسخ شما به سخنان اخير اوباما در ترکيه چيست؟ افزود: البته مى دانيد مطالبه تغييرات يک مطالبه جهانى است و همه دنيا مى خواهد سياست دولت هاى حاکم و روابط و ساختارهاى اداره جهان و ادبيات گفتگو با ملت ها و خيلى چيزهاى ديگر عوض شود.

حقوق بشر، مفهوم ساخته شده از سوى کشورهاى غربى نيست

معاون حقوقى و بين‌الملل وزارت امور خارجه گفت: در حال حاضر شاهد سوءاستفاده از مفهوم متعالى حقوق بشر در نظام کنونى بين‌المللى و به ويژه از سوى برخى کشورهاى غربى هستيم؛ وضعيتى که در آن، حقوق بشر چونان يک ابزار سياسى يک سويه‌اى تلقى مى‌شود که تنها کاربرى آن، تامين منافع برخى کشورها و تحت فشار قرار دادن برخى ديگر است.

به گفته حسینی، موضوع حقوق بشر در مفهوم عام آن را جمله حقوق کودکان و زنان و صيانت از حيطه کرامت انسانى از جمله مفاهيمى است که در تعاليم آسمانى دين مبين اسلام بدان توجه ويژه‌اى شده است تا جايى که خداوند متعال به صراحت، انسان را خليفه خود بر روى زمين معرفى کرده‌ است.

آمریکا نمى‌تواند براى ملت‌هاى ديگر بايد و نبايد تعیین کند

محمود احمدى‌نژاد در جمع مردم اصفهان با اشاره به مسئله هسته‌اى ايران و نگاه غرب به اين مسئله گفت: اخيرا برخى از غربى‌ها اعلام کردند که ملت ايران مى‌تواند از انرژى صلح‌آميز هسته‌اى استفاده کند و حق ندارد سلاح هسته‌اى توليد کند. اما خطاب به آنها مى‌گوييم که هيچ گاه ملت ايران به دنبال بمب اتم نبوده و معتقد است آنها که در انبارهاى خود بمب اتم ذخيره کرده‌اند از نظر درک سياسى عقب‌مانده هستند چرا که ديگر دوران بمب اتم، تهديد،‌زورگويى و لشکرکشى گذشته است.

وى تاکيد کرد: ما امروز مساله هسته‌اى را يک مساله پايان يافته براى ملت ايران تلقى مى‌کنيم اما شما بايد حرف زدن خود را اصلاح کنيد چرا که شما نمى‌توانيد براى ملت‌هاى ديگر به ويژه ملت ايران بايدها و نبايدها و راه و مسير حرکت تعيين کنيد و شما تنها اين حق را داريد که براى ملت آمريکا و ملت خود تعيين تکليف و بايد و نبايد مشخص کنيد.

رئيس‌جمهور به ويژگى ملت ايران در دوستى و روابط صميمانه و همراه با عدالت و احترام متقابل با ديگر ملت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: ملت ايران اگر دستى حقيقتا و با صداقت به سوى دراز شود از آن استقبال مى‌کند اما اگر دستى ظاهرش صداقت باشد و در باطن خود بى‌صداقتى داشته باشد ملت ايران همان پاسخى که به جرج بوش را دارد به آن افراد نيز مى‌دهد؛ لذا بايد تغيير در عمل و نه در کلام مشاهده شود.


نظر شما :