دو شرکت خصوصی تدارکات ناتو را از ایران منتقل می‌کنند

۲۲ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۷ کد : ۴۳۱۳ اخبار اصلی
در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه هرگونه توافق ایران با ناتو را درخصوص در اختیار گذاشتن مسیر مواصلاتی برای ارسال محموله‌های ناتو به افغانستان رد کرده است، خبرها از ارسال محموله‌های مربوط به نیروهای نظامی آلمانی ناتو از خاک ایران به افغانستان حکایت دارد.
دو شرکت خصوصی تدارکات ناتو را از ایران منتقل می‌کنند

چند روز پیش و بعد از آنکه خبرهایی مبنی بر توافقات میان ایران و ناتو درباره حمل محموله های مورد نیاز نیروهای ناتو در افغانستان از طریق خاک ایران منتشر شد، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر لب به تکذیب گشود و توافق با ناتو یا دولت آلمان را برای انتقال مواد دارویی از طریق بندر چابهار به افغانستان رد کرد و گفت: "همان طور که مقامات غربی نیز اشاره کردند چنین توافقی صورت نگرفته است."

وی البته این نکته را نیز افزود که: "استفاده از ظرفیت های بندری و نقش های مختلف ایران برای کمک به همسایگانمان از جمله افغانستان چیز جدیدی نیست و همواره در دستور کار ما قرار داشته است."

نکته این است که توافقات صورت گرفته نه در قالب سیاسی بلکه در قالب اقتصادی صورت گرفته است. خبرها حاکی است دو شرکت خصوصی آلمانی عهده دار تزانزیت این محموله ها شده اند تا از طریق بندر چابهار تدارکات غیرنظامی نیروهای آلمانی ناتو را به استان های نیمروز یا هرات افغانستان منتقل کنند. در حال حاضر تنها دو شرکت خصوصی این فعالیت را برعهده دارند و تدارکاتشان نیز شامل نیروهای نظامی آلمانی می شود.

با مشکلات به وجود آمده در پاکستان و خطراتی که از طریق نیروهای شبه نظامی و شورشی بر سر راه انتقال محموله های ناتو از طریق پاکستان ایجاد شد و نیز مناسبات سرد روسیه با ناتو، ایران تنها مسیر مواصلاتی مطمئن برای رساندن کمک های ناتو به افغانستان است.


نظر شما :