اولتیماتوم ۶ ماهه امریکا به اسرائیل برای ارائه طرح صلح با فلسطینیان

۳۰ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۹ کد : ۴۳۸۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
منابع سياسى اسرائیلی از فرصت چهار تا شش هفته‌اى فرستاده ويژه ایالات متحده امريکا به خاورميانه به نخست وزير اسرائیل برای ارائه برنامه سياسى اين کابينه در خصوص فرآيند صلح خبر دادند. نتانياهو در ديدار با جورج ميچل، فرستاده ويژه امريکا به خاورميانه از وى خواسته تا بين 12 تا 14 هفته براى ارائه اين طرح به وى مهلت دهد که ميچل این درخواست را به تمسخر گرفته است.
اولتیماتوم ۶ ماهه امریکا به اسرائیل برای ارائه طرح صلح با فلسطینیان

منابع سياسى اسرائیلی از فرصت چهار تا شش هفته‌اى فرستاده ويژه ایالات متحده امريکا به خاورميانه به نخست وزير اسرائیل برای ارائه برنامه سياسى اين کابينه در خصوص فرآيند صلح خبر دادند.

دولت باراک اوباما، رئيس‌جمهوری امريکا با درخواست بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائیل مبنی بر اعطاى فرصت به اين دولت برای ارائه طرح سياسى‌اش براى مذاکرات صلح با فلسطينيان موافقت کرده است.

جورج میچل همچنین پیش شرط نتانیاهو برای به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی فلسطینیان برای از سرگیری مذاکرات را رد کرده و گفته است، اسرائیل باید هر چه سریعتر مذاکرات را بدون هیچ پیش­شرطی آغاز کند و تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی تنها راه حل موجود است.

بر اساس اين گزارش نتانياهو در ديدار با جورج ميچل، فرستاده ويژه امريکا به خاورميانه از وى خواسته تا بين 12 تا 14 هفته براى ارائه اين طرح به وى مهلت دهد که ميچل ضمن به تمسخر گرفتن اين درخواست اعلام کرده که نتانياهو براى تعيين اين برنامه سياسى 10 سال فرصت داشته و با توجه به عدم وجود برنامه سياسى آيا مشارکت او در انتخابات عاقلانه بوده است؟

منابع اسرائیلی همچنين تاکيد کردند، ميچل به نتانياهو اعلام کرده که باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا از وى براى سفر به کاخ سفيد در پايان ماه مه دعوت مى‌کند و اميدوار است که وى تا اين زمان برنامه سياسيش را براى مذاکره با فلسطينيان تنظيم کرده باشد.

اين در حالى است که نتانياهو با اساس برگزارى مذاکرات با فلسطينيان برای حل و فصل بحران بر اساس تشکيل دو کشور مستقل موافقت کرده است، مشروط به اين که فلسطينيان اسرائيل را به عنوان يک کشور يهودى به رسميت بشناسند و از حق بازگشت آوارگان فلسطينى به سرزمين‌شان صرف نظر کنند. پیش شرطی که تا کنون فلسطینیان آن را رد کرده و میچل نیز در رام الله بر رد آن صحه گذاشته است.

گرچه به گفته منابع اسرائیلی ميچل در دیدارش با نتانیاهو اعتراضى به اين درخواست وی نکرده است.

میچل تاکيد کرده که در راستاى تشکيل دو کشور يهودى و فلسطينى براى مردم فلسطين و اسرائيل تلاش مى‌کند. در عين حال سخنگوى ميچل با قرار دادن هرگونه پيش شرط براى انجام مذاکرات صلح مخالفت کرد.

از سوى ديگر يک منبع نزديک به ايهود باراک، وزير جنگ اسرائیل از پيشنهاد وى به نتانياهو برای انعقاد يک قرارداد فراگير با امريکا خبر داد.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن - اين طرح شامل توافق سياسى مشترک با امريکا در قبال ايران، انجام مذاکرات صلح با فلسطينيان و سورى‌ها به صورت همزمان و همکارى با درخواست نظامى اسرائيل از جمله ايجاد تضمينى براى ادامه‌ حمايت‌هاى مالى از توسعه طرح سامانه‌هاى دفاع موشکى و کاهش قيمت جنگنده اف 35 است.

باراک نيز در موافقت با اجراى مذاکرات صلح با فلسطينيان و بر اساس طرح صلح پيشنهادى اعراب به شيمون پرز، رئيس اين رژيم پيوسته است.

همچنين گفته مى‌شود که ميچل تصميم گرفته است ديويد هيل، سفير سابق امريکا در امان و بيروت را به عنوان رئيس دايمى دفترش که به زودى در بيت‌المقدس گشوده مى‌شود، انتخاب کند تا روند مذاکرات صلح خاورميانه و ميزان پايبندى طرف‌هاى درگير به توافق­نامه‌هاى امضا شده را پيگيرى کند.

از سوى ديگر روزنامه عبرى هاآرتص از طرح دولت اوباما براى تحقق صلح در خاورميانه خبر داد که شامل مذاکرات دو جانبه و همسو بين اسرائيل و فلسطينان و اسرائيل و سوريه است.

بر اساس اين گزارش در طرح مذکور به طرح صلح پيشنهادى اعراب مبنى بر عادى سازى روابط کشورهاى عربى با اسرائيل در مقابل عقب نشينى کامل اين رژيم از سرزمين‌هاى اشغالى و تشکيل کشور فلسطين استناد شده است.

اين طرح پيشنهادى امريکا در نشست قريب الوقوع باراک اوباما با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن مطرح مى‌شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :