مواضع ضد و نقيض اسرائيل درباره موضوع حمله به ايران

۳۰ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۵ کد : ۴۳۹۰ اخبار اصلی
در حالى که دفتر شيمون پرز در یک عقب‌نشینی آشکار، اظهار نظر خود درباره حمله به ایران را پس گرفت، برخی منابع خبری گزارش می‌دهند که ارتش اسرائيل در حال آماده کردن خود براى اجراى عمليات گسترده هواى علیه تأسيسات اتمى ايران است.
مواضع ضد و نقيض اسرائيل درباره موضوع حمله به ايران

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل روز ‌پنج‌شنبه در دیدار با جرج میچل، فرستاده ویژه امریکا به خاورمیانه اعلام کرد که تل‌آویو قصد حمله به ایران را ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «شیمون پرز»، رئیس جمهوری اسرائیل در یک عقب‌نشینی از مواضع پیشینش در دیدار با فرستاده ویژه امریکا گفت: «برنامه هسته‌ای ایران راهکار نظامی ندارد و موضوع ایران را نمی‌توان از راه نظامی حل کرد.»

در بیانیه‌ای که دفتر پرز در این زمینه منتشر کرد، آمده است: «شیمون پرز در گفت‌وگو با جرج میچل تصریح کرده است، همه این سخن‌ها و گفته‌ها درباره حمله اسرائیل به ایران، نادرست است و صحت ندارد، زیرا راهکار موضوع هسته‌ای ایران، نظامی نیست.»

این در حالی است که پیش از این، مقام­های اسرائیل بارها هشدار داده‌اند که در صورت لزوم از گزینه‌ نظامی برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران استفاده خواهند کرد.

از سوی دیگر رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا، با هشدار نسبت به حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: «چنین حمله‌ای، تنها برنامه هسته‌ای ایران را به تأخیر می‌اندازد.»

روزنامه لس ‌آنجلس تایمز، در شماره روز پنجشنبه 16 آوریل خود، سخنان وزیر دفاع امریکا را هنگام حضور در کالج نیروهای دریایی ویرجینیا منتشر کرد که گفته است: «حمله اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران، طرح‌های هسته‌ای ایران را برای همیشه از بین نمی‌برد و صرفاً موجب دیرکردی یک تا سه ساله در آن خواهد شد».

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، گیتس گفته است که «چنین حمله‌ای، موجب متحد شدن ایرانیان خواهد شد و عزم آنها را برای تکمیل طرح‌های هسته‌ای راسختر خواهد کرد و پیامدهای خطرناکی خواهد داشت».

وزیر دفاع امریکا همچنین اضافه کرده است که نفرتی بی‌پایان علیه عاملی که به ایران حمله کند، همه این کشور را در بر خواهد گرفت.

 

آماده سازی اسرائیل برای حمله نظامی

برخی منابع خبری گزارش می دهند ارتش اسرائيل در حال آماده کردن خود براى اجراى عمليات گسترده هواى براى حمله به تأسيسات اتمى ايران در صورت تایید دولت جدید این رژیم است.

به گزارش سایت آینده، از جمله اقدامات انجام شده براى آماده کردن نيروى هوايى به کار گيرى سه هواپيماى آواک و انجام عمليات‌هاى منطقه‌اى براى شبيه‌سازى حمله بوده است.

دو مانور سراسرى دفاعى نيز براى آماده‌سازى مردم در قبال واکنش‌هاى احتمالى که ممکن است اسرائيل با آن روبه‌رو شود، در حال انجام است.

يکى از مقام­های ارشد اسرائيلى به تايمز گفت: «اسرائيل مى‌خواهد بداند که اگر به نيروهايش چراغ سبز داده شد آ‌ن‌ها ظرف چند روز به ايران حمله خواهند کرد و شايد حتى چند ساعت. آن‌ها در تمام سطوح در حال آماده شدن براى انجام اين عمليات هستند. پيام اين کار براى ايران است که تهديد موجود تنها در حرف نيست.»

مقام­های ارتش معتقدند که اسرائيل ممکن است نيازمند به زدن بيش از چندين هدف از جمله کاروان‌هاى در حال حرکت باشد. تأسيسات مورد نظر عبارتند از نظنز که هزاران سانتريفيوژ در آن حال در حال غنى‌سازى اورانيوم هستند، اصفهان که 250 تن گاز در تونل‌هاى آن ذخيره شده و اراک که راکتورهاى آب سنگين توليد پلوتونيون در آن‌جا قرار دارند.

فاصله اسرائيل تا دست کم يکى از اين اهداف بيش از 1400 کيلومتر است که اسرائيل در مانورهاى‌هايى سال گذشته با استفاده از هواپيماهاى اف 15 و اف 16 و هليکوپتر و تانکرهاى سوخت‌گيرى به پوشش چنين مسافت‌هايى اقدام کرد.

حمله احتمالى اسرائيل به ايران باعث ايجاد مقايس­هایی بين اين اقدام و حمله سال 1981 به تأسيسات اتمى اوسيراک در دهوک شده است. حملات آن سال تنها 100 ثانيه طول کشيده و باعث نابودى اين تأسيسات شد.

يک مقام ديگر اطلاعاتى اسرائيل هم در اين زمينه گفت: «ما بدون داشتن قدرت حمايتى ايران را تهديد نمى‌کنيم. اخيرا تحرکاتى بوده از جمله آماده‌سازى‌هاى زمينى که نشان‌دهنده نيت اسرائيل براى این عمل است.»

این گزارش می‌افزاید، بعيد است اسرائيل اين چنين حمله‌اى را دست کم بدون دريافت تصويب ضمنى امريکا انجام دهد. حمله به ايران از جانب اسرائيل نيازمند عبور از حريم هوايى کشورهاى اردن و عراق است که نيروهاى امريکايى حضور قدرتمندى را در آنجا دارند.

ابراهيم کام معاون انستيتو مطالعات امنيت ملى معتقد است که تصويب چنين اقدامى از جانب آمريکايى‌ها بعيد است. وى گفت: «سازمان‌هاى دفاعى آمريکا مطمئن نيستند که اين عمليات موفقيت‌آميز باشد و عاقبت اين عمليات تنها به تعويق انداختن دو تا چهار ساله برنامه ايران باشد.»

از جمله اقدامات ديگر نيروى هوايى اسرائيل براى آماده‌سازى در اين رابطه حمله جنگنده­های این رژیم به يک کاروان تسليحاتى در سودان که گفته می­شود عازم مرز غزه بوده، است .

همچنين اسرائيل علنا از برگزارى بزرگترين مانور دفاعى اين کشور در ماه آينده خبر داده است. به نوشته روزنامه هاآرتص ژنرال هيليک سافر اعلام کرده است که اين مانور تمرين براى زمانى است که در هنگام جنگ امکان شليک موشک به هر نقطه‌اى از اين کشور وجود دارد... و اين که ما مى‌خواهيم مردم بدانند که جنگ ممکن است همين فردا صبح آغاز شود.

اسرائيل همچنين قصد برگزارى مانورى با نيروهاى امريکايى براى آزمايش توانايى‌هاى سيستم دفاع موشکى است که امريکا در اختيار اين کشور قرار داده است.


نظر شما :