نگاهى به وضعیت اقتصادی عربستان سعودی

عربستان سرمايه هاى خارجى را به سوى نفت خود مى برد

۱۷ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۷:۰۹ کد : ۴۷۱ اخبار اصلی
اقتصاد عربستان از سال 2000 میلادی تا کنون با سرعت بسیار بالایی رشد کرده است. جذب 283 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای 5 پروژه نفتی نمونه اى از اين رشد است.
عربستان سرمايه هاى خارجى را به سوى نفت خود مى برد

 عربستان سعودی بزرگترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است. اقتصاد این کشور از سال 2000 میلادی تا کنون با سرعت بسیار بالایی رشد کرد و سبب شد تا عربستان نه تنها به دلیل وسعت بلکه به دلیل بزرگی اقتصادش در میان دیگر کشورهای عضو شورا مطرح باشد.

 

مهمترین دلیل رشد اقتصادی کشور عربستان در سالهای اخیر رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی است. این رشد قیمت برای کشوری که مالک بیشترین سهم از ذخایر تاییدشده نفتی جهان است می تواند تبعات اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد.

 

به گزارش دولت عربستان این کشور از سال 2002 میلادی تا کنون هر ساله مازاد بودجه را تجربه کرده است و این مازاد بودجه در کنار مازاد تراز تجاری - به دلیل رشد قیمت نفت- سبب شد تا ذخیره پولی این کشور سیر صعودی داشته باشد.

 

 در سال 2006 میلادی تولید ناخالص داخلی اسمی کشور عربستان با جمعیتی حدود 24 میلیون نفر برابر با 91/347 میلیارددلار بود. در این سال درآمد صادراتی کشور عربستان 6/212 میلیارددلار و هزینه وارداتی ان 65 میلیارددلار بوده است.

 

در سال مورد بررسی تراز حساب جاری این کشور آسیایی5/95 میلیارددلاراعلام شد.

این کشور دارای بزرگترین اقتصاد بازار ازاد در منطقه است و در سال گذشته دو پنجم از تولید ناخالص داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را داشت.

 

البته شورای همکاری خلیج فارس تنها پیمانی نیست که عربستان به عضویت آن در آمده است بلکه این کشور به دلیل موقعیت استراتژیک خود و ثروت نفتی کلانش عضو سازمانها و پیمانهای دیگر نیز هست که برخی از آنها را در زیر می خوانید: بانک توسعه افریقا، بانک عرب برای توسعه اقتصادی در افریقا، صندوق عرب به منظور توسعه اقتصادی و سیاسی، صندوق پولی عرب، لیگ کشورهای عربی، اوپک، بانک توسعه اسلامی و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی کشورهای غرب آسیا.

 

بستر مناسب اقتصادی کشور عربستان سبب شد تا هرروز بر حجم سرمایه گذاری خارجی در این کشور افزوده شود.به گفته عواد العواد سخنگوی دفتر سرمایه گذاری دولت عربستان  که در سایت خبری MENAFN نقل شده است در سال 2006 میلادی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور رشد داشت و بزرگترین سرمایه گذاران در این کشور ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کشورهای اتحادیه اروپا بودند.

 

لبته سهم سرمایه گذاری دیگر کشورها در عربستان از 38 درصد در سال 2000 میلادی به 47 درصد کل سرمایه گذاری خارجی انجام شده در سال 2006 میلادی ارتقا یافت. در سال گذشته میلادی 293/18 میلیارد دلاردر عربستان سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت که نسبت به سال پیش از آن 51 درصد رشد داشت. در این سال سرمایه گذاری داخلی انجام شده در عربستان برابر با 33/33 میلیارددلار بود.

به هر حال افزایش ذخیره پولی کشور عربستان در سالهای اخیر سبب شد تا حجم پروژه های عمرانی و زیرساختی در این کشور بیشتر شود.

 

یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی این کشور پروژه ای است که طی 3 سال از سال 2007 تا 2010 میلادی اجرا خواهد شد و سرمایه گذاری انجام شده برای آن 283 میلیارددلار خواهد بود.

 

بیشترین سهم از این سرمایه گذاری توسط بزرگترین شریک تجاری عربستان یعنی کشور ایالات متحده آمریکا  انجام خواهد شد.

 این تنها بخشی از سرمایه مورد نیاز عربستان است. دولت این کشور در نظر دارد تا 20 سال اینده 700 میلیارددلار سرمایه خارجی جذب کند و این سرمایه ها را برای توسعه زیر ساختهای صنعتی  و اقتصادی در کنار پروژه های صنعتی و عمرانی صرف نماید.

 

رابطه عربستان و آمریکا

رابطه تجاری بین کشورهای عربستان و آمریکا  بسیار زیاد است. کنسول تجارت دوجابه آمریکا  و عربستان در گزارش اخیر خود آورده است: در سال 2006 میلادی ارزش تجارت دوجانبه این دو کشور برابر با 4/38 میلیارد دلار بود که بیشترین رقم در میان شرکای تجاری عربستان محسوب می شود.

 

آمارها نشان می دهد حدود 20 هزار آمریکا یی در عربستان سکونت دارند و درشرکتهای عربستانی مشغول به کار هستند و یا از طریق شرکتهای آمریکا یی برای توسعه روابط تجاری و صنعتی وارد  این سرزمین شده اند.

 

هزاران نفر دیگر از مردم آمریکا از طریق صادرات تولیداتشان به عربستان امرار معاش می کنند. البته درامد دوجانبه تنها دلیل قرابت دو کشور نیست بلکه دیدگاههای مشترک این دو کشور در مورد مسایل امنیتی منطقه، مباحث اقتصادی، توسعه پایدار، صادرات و واردات نفت عربستان و ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه  سبب شد تا روابط این دو کشور هرروز گرمتر شود و جلسات مشاوره برای بررسی مسایل ایجاد شده در جهان و راهکارهای آنها به طور مرتب برگزار شود.

 

نفت و فرآورده های پتروشیمی اصلی ترین کالاهای صاداتی عربستان به آمریکا را تشکیل می دهد در حالیکه این کشور عربی خودرو، کامپیوتر، مواد شیمیایی، ماشین الات و تجهیزات مهندسی و فراورده های کشاورزی را از آمریکا  وارد می کند.

 

در سال 2006 میلای ارزش صادرات عربستان به آمریکا  برابر با 7/31 میلیاردد دلار آمریکا  بود و ارزش واردات این کشور از آمریکا  حدود 7 میلیارددلار اعلام شد. این در حالیست که در سال 2002 میلادی ارزش صادرات عربستان به ایالات متحده آمریکا  تنها برابر با 1/13 میلیارددلار و ارزش واردات ان 8/4 میلیارددلار بوده است.

 

نفت و گاز

عربستان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده نفت خام در جهان است. شرکت ملی نفت عربستان  که شرکت سعودی آرماکو نام دارد در نظر دارد تا سال 2009 میلادی در 5 پروژه اصلی و بزرگ صنعت نفت سرمایه گذاری کند.

 سرمایه گذاری انجام شده دراین پروژه های 18 میلیارد دلار آمریکا  خواهد بود و هدف ان رشد ظرفیت تولید نفت در عربستان است.عربستان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان است ودر سال 2006 میلادی 7/193 میلیارددلار از صادرات نفت درآمد بدست آورد این در حالیست که حجم صادرات این کشور در مقایسه با  سال 2005 میلادی کاهش داشته است.

 

وال استریت ژورنال در شرایطی این خبر را داد که میزان درآمد دریافتی اوپک از صادرات نفت را برابر با 650 میلیارددلار و نرخ رشد آن نسبت به سال 2005 میلادی 22 درصد اعلام شده بود. آمارها نشان می دهد در سال گذشته میلادی اوپک روزانه 07/32 میلیون بشکه نفت درروز صادر کرد که در مقایسه با سال پیش از ان 2/3 درصد رشد داشت.

 

بخش نفت و گاز بزرگترین پروژه های این کشور اسیایی را تشکیل می دهد. در سال 2006 میلادی سهم این بخش 4/24 درصد، سهم صنایع دفاعی 3/17 درصد، سهم پتروشیمی 16 درصد و سهم پروژه های زیرساختی به کل پروژه های بزرگ اجرا شده در کشور 4/14 درصد بوده است. در آینده تمامی بخشها را به تفصیل مورد بررسی قرار می دهیم.

 


( ۲ )

نظر شما :