واکنش تند اعراب به نطق اخير نتانياهو

۲۹ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۵:۵۴ کد : ۴۹۴۲ اخبار اصلی
حسنی مبارک رئيس جمهوری مصر سخنرانى بنيامين نتانياهو را موجب از بين رفتن فرصت‌هاى موجود برای تحقق صلح در منطقه دانست.
واکنش تند اعراب به نطق اخير نتانياهو

حسنی مبارک رئيس جمهوری مصر سخنرانى بنيامين نتانياهو را موجب از بين رفتن فرصت‌هاى موجود برای تحقق صلح در منطقه دانست.

حسنى مبارک رئيس جمهوری مصر در سخنانى در جمع گردان‌ نيروهاى ويژه‌ نيروهاى مسلح مصر، درباره سخنرانى اخير بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائیل و درخواست وى مبنى بر به رسميت شناختن کشور يهودى اسرائیل اظهار کرد، اين درخواست موجب از بين بردن هر گونه فرصت صلح در خاورميانه است. من در ديدار با باراک اوباما رئیس جمهوری ‌امریکا نيز به وى تاکيد کردم که راه حل و فصل بحران جهان عرب و اسلام از بيت المقدس مى‌گذرد. من به اوباما و نتانياهو مبنى بر بازگشت به راهکارهاى نهايى صلح بدون هيچ گونه تاخير تاکيد کردم و همچنان معتقدم که درخواست اسرائیل مبنى بر به رسميت شناختن آن به عنوان يک کشور يهودى، موجب پيچيدگى بيشتر امور و از بين بردن فرصت‌هاى تحقق صلح است.

رئیس جمهوری مصر خاطرنشان کرد، هرگونه درخواست براى تغيير طرح صلح کشورهاى عربى نيز در جهت از بين بردن حق بازگشت آوارگان فلسطينى قابل پذيرش نيست و نه مصر و نه ديگر کشورها با آن تعامل نخواهند داشت. ما هم‌اکنون فرصت مناسبى را براى تحقق صلح پيش رو داريم که طى آن ديدگاه مشترکى بين امریکا، اروپا و مصر درباره اصول صلح به ويژه پايبندى به ضرورت توقف شهرک سازى‌ها، پايان اشغالگرى و برقرارى صلح بر اساس قطعنامه‌هاى بين‌المللى به ويژه اصل زمين مقابل صلح وجود دارد.

عمرو موسى دبيرکل اتحاديه‌ عرب نيز سخنرانى نتانياهو را مخرب و فريبکارانه توصيف کرد.

وى در گفت‌وگو با روزنامه‌ عربستانى عکاظ گفت: «سخنان بنيامين نتانياهو نشان دهنده‌ تداوم اقدامات وى در خط و مشى تخريب است. اکنون بيش از هر کس کميته‌ چهار جانبه صلح به ويژه امریکا در قبال اين مساله مسئول است و بايد راهکارى را براى پايان دادن به اين سياست‌ها بيانديشد. چنانچه اسرائیل تصور مى‌کند با اين روش مى‌تواند صلح و امنيت را محقق سازد و يا راهکارش را آن طور که مى‌خواهد به عنوان يک واقعيت بر اعراب به ويژه فلسطينيان تحميل کند، دچار توهم شده است.»

وى درخصوص اين که آيا شکاف‌هاى موجود بين کشورهاى عربى به ويژه شکاف داخلى فلسطين دليل اصلى تداوم زياده‌روى‌هاى اسرائیل است، گفت: «اوضاع کشورهاى عربى امروز به آرامش نسبى رسيده و تلاش‌هاى زيادى برای حل و فصل اختلافات صورت گرفته است.»

وى همچنين بر ضرورت سازماندهى داخلى کشورهاى عربى پيش از دريافت پيشنهادهای خارجى براى حل و فصل مشکلات تاکيد کرد.

عمرو موسى با اشاره به تلاش‌هاى در حال جريان براى تحقق آشتى ملى فلسطين گفت: «با توجه به روى کار آمدن دولت جديد در امریکا که لحن متفاوتى را درباره تحقق صلح در پيش گرفته بايد منتظر باشيم و بگوييم که روند امور چگونه خواهد بود.»

عبدالرحمان حمد العطيه دبيرکل شوراى همکارى خليج فارس نيز سخنرانى نتانياهو را مغاير با اصول و پايه‌هاى تحقق صلح عادلانه و فراگير در خاورميانه دانست.

وى تاکيد کرد، سخنرانى نتانياهو بيانگر تلاش وى برای تعطيل کردن راهکار تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائیل و مخالفت آشکار وى با توقف شهرک سازى‌هاست. پافشارى نتانياهو بر ادامه اشغالگرى در اراضى عربى به ويژه بيت‌المقدس و انکار حق بازگشت آوارگان فلسطينى نشان مى‌دهد که خط و مشى نژاد پرستانه نخست وزير اسرائیل هرگز به صلح و امنيت و ثبات در منطقه کمک نخواهد کرد.

وى از جامعه‌ بين‌المللى به ويژه کشورهاى عضو دائم شوراى امنيت خواست، در قبال مسائل جهان عرب و در راس آن مساله‌ فلسطين مسئولانه‌تر برخورد کنند.

سلام فياض نخست وزير دولت موقت فلسطين نيز سخنرانى نتانياهو را ضربه‌اى جديد به تلاش‌هاى در حال جريان برای نجات فرآيند صلح دانست.

وى همچنين بازگشت وحدت ملى به فلسطين را برای رويارويى با سياست‌هاى اسرائیل و خطرات آن به ويژه پس از سخنرانى نتانياهو خواستار شد.

فياض تاکيد کرد، سخنان نتانياهو نشان دهنده‌ چيزى جز اظهارات پيچيده و پر از شروط درباره راهکار تشکيل دو کشور نيست.

وى همچنين از جامعه‌ بين‌المللى خواست، هر چه سريعتر راهکارى عملى را برای ايجاد تضمين براى اجراى قطعنامه‌هاى بين‌المللى، پايان اشغالگرى‌هاى اسرائیل و کمک به ملت فلسطين در تشکيل کشور مستقل به پايتختى بيت‌المقدس در مرزهاى 1967 ايجاد کند.

يک منبع رسمى سوريه نيز موضع گيرى نتانياهو را مخالفت آ‌شکار با اصول اساسى دانست که مى‌تواند به تحقق صلح در خاورميانه منجر شود.

وى تاکيد کرد، به رسميت نشناختن بيت‌المقدس به عنوان پايتخت فلسطين و مخالفت با قطعنامه‌هاى بين‌المللى به‌ویژه درباره‌ حق بازگشت آوارگان فلسطينى و ارائه‌ شرط پذيرش کشور يهودى اسرائیل، شرط‌هايى از پيش تعيين شده است که ضمن از بين بردن اصول صلح، موجب محروميت ملت فلسطين از حقوق مشروعشان مى‌شود.

نبيل شريف سخنگوى دولت اردن نيز پيشنهادهای نتانياهو را مغاير با توافق‌هاى جامعه‌ بين‌المللى درباره تحقق صلح عادلانه و فراگير دانسته و بر ضرورت تغيير ريشه‌اى اين پيشنهادها تاکيد کرد.

وی در این باره گفت: «راهکار تشکيل دو کشور که در برگيرنده‌ تشکيل کشور فلسطين به پايتختى بيت‌المقدس باشد، تنها راه براى حل و فصل بحران فلسطين و اسرائیل است.»

سخنگوى دولت اردن همچنين بر ضرورت از سرگيرى مذاکرات جدى برای تحقق صلح در منطقه تاکيد کرده و تلاش‌هاى دولت امریکا و پايبندى باراک اوباما به راهکار تشکيل دو کشور را مهم توصيف کرد.

وى همچنين بر ضرورت توقف تمامى اقدامات يک جانبه‌ اسرائیل از جمله شهرک سازى‌ها، محاصره‌ غزه و ايجاد موانع ايست و بازرسى و همچنين تلاش برای تغيير هويت تاريخى بيت‌المقدس و کوچاندن فلسطينيان از اين منطقه تاکيد کرد.

سخنگوى دولت اردن گفت: «صلح فراگير و دائمى شرط تحقق ثبات در منطقه و جهان است و طرح صلح کشورهاى عربى در برگيرنده‌ راهکارهاى نهايى براى حل و فصل بحران محسوب مى‌شود. اجراى اين طرح فرصتى تاريخى را براى تحقق صلحى فراهم مى‌کند که ضمن بازگرداندن حقوق فلسطينيان، امنيت را براى اسرائیل رقم خواهد زد.»


نظر شما :