آيا ايران از روسيه به دادگاه لاهه شکايت مى کند؟

۲۳ مرداد ۱۳۸۶ | ۲۱:۱۷ کد : ۵۰۳ اخبار اصلی
روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا روسيه در تحليلى به احتمال شکايت ايران از روسيه به دادگاه بين المللى لاهه داده است. بررسى چنين شکايتى به رضايت هر دو طرف يعنى شاکى و متهم نياز دارد.
آيا ايران از روسيه به دادگاه لاهه شکايت مى کند؟

در تهران امکان شکایت از روسیه به دادگاه بین المللی لاهه را بخاطر عدم رعایت تعهدات روسیه برای اجرای پروژه تکمیل نیروگاه برق اتمی در بوشهر بررسی می کنند.

 

چنین چیزی می تواند طی چند روز آینده رخ دهد. این واکنش تهران به قصد مسکو برای تعلیق عرضه سوخت هسته ای ویژه نیروگاه اتمی بوشهر تا زمانی است که بحران پیرامون برنامه هسته ای ایران حل شود.

 

اخيرا "رشید جلالی جعفری" عضو کمیسیون سیاست خارجه و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران اطلاع داد که ایران قصد دارد از مسکو به دادگاه لاهه شکایت کند.

 

این نماینده تاکید کرد که روسیه قراردادی که این کشور را موظف به عرضه سوخت هسته ای لازم برای نیروگاه اتمی بوشهر می کند را نقض کرده است. در عین حال وی به سخنان نمایندگان روسیه اشاره کرد که گفته بودند تا زمانی که ایران به شرایط اعلام شده از سوی جامعه جهانی عمل نکند، سوخت هسته ای را دریافت نمی کند.

در عین حال آقاى جعفری قاطعانه مخالف سیاسی سازی توافقنامه با روسیه است و در مجلس نیز پیشنهاد وی مخالفینی پیدا کرده است.

 

"کاظم جلالی" سخنگوی کمیسیون سیاست خارجه و امنیت ملی مجلس که رئیس ایرانی گروه دوستی پارلمان های ایران و روسیه نیز هست، این را تکذیب نمود که تهران قصد شکایت علیه مسکو را دارد. به گفته وی فراخوان این عضو کمیته برای شکایت به دادگاه لاهه، تنها بازتاب دهنده نظر شخصی وی است.

 

در عین حال وی گفت که تعویق راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، "جو بی اعتمادی و نارضایتی" در روابط مسکو و تهران ایجاد می کند.

 

بیشتر کارشناسان معتقدند که روسیه حقیقتاً از مسئله تکمیل پروژه نیروگاه اتمی بوشهر بعنوان اهرم نیرومند سیاسی هم در روابط با ایران و هم با شرکای غربی در گروه 1+5 استفاده می کند.

 

 رویترز با اطلاع این مطلب که مسکو به تهران درباره تاخیر عرضه سوخت هشدار داده است، خاطر نشان می کند که این گام، بخشی از توافقات بین فدراسیون روسیه و گروه 1+5 است. دستیابی به همین توافقات سبب شدند که بررسی مسئله اعمال تحریمات جدید علیه ایران به ماه سپتامبر موکول شود.

 

 

دو هفته قبل مسکو به تهران هشدار داد که عرضه سوخت هسته ای برای نیروگاه اتمی بوشهر به علت وجود مشکلات در پرداخت ها می تواند سبب تاخیر پروژه برای مدتی دیگر شود.

 

مقامات مسکو بطور معمول وجود چنین انگیزه های سیاسی در تصمیم گیری ها درباره زمان راه اندازی ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را تکذیب می کنند.

 

در عین حال، راه اندازی آن به کرات با اشاره به مشکلات مالی و یا فنی به تاخیر افتاده است. وزارت امور خارجه روسیه و "اتم استروی اکسپورت" پیمانکار اصلی تکمیل پروژه بوشهر، تهدیدات تهران برای شکایت به دادگاه لاهه را تفسیر نکردند.

 

اما طبق اطلاعاتی که پیشتر بدست آمده بودند، مشخص است که تکمیل این پروژه همانند توافقات پیشین با ایران در ماه سپتامبر 2007 نخواهد بود. طبق خوشبینانه ترین پیشبینی ها، نیروگاه پاییز سال آینده راه اندازی می شود.

 

روس ها مى گويند اوایل سال جاری ایران مشکلاتی در انتقال پول برای تامین مالی پروژه بوشهر داشت. در نتیجه جدول زمانی پایان کار با وقفه رویارو شد. این بحران که بعدتر بطور کامل حل شد، (چندی پیش تهران اعلام کرد که هیچگونه بدهی به روسیه ندارد) اکنون به مسکو این امکان را می دهد که هر گونه تعویق را نقص فنی اعلام کند و به عقیده برخی از ناظرین، بعید است که کلاً سوخت هسته ای روسی به ایران برسد.

 

در رابطه با تلاش تهران برای شکایت از روسیه به دادگاه لاهه نیز باید گفت که طبق آیین نامه دادگاه، بررسی چنین پرونده ای تنها در صورت توافق دو طرف پرونده، یعنی هم شاکی و هم متهم ممکن است.


نظر شما :