قرقیزستان در بحران

۰۳ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۱:۰۰ کد : ۵۲۲۷ اخبار اصلی
باقى‌اف اميدوار بود که با راحتى بتواند در دور دوم از انتخابات نيز پيروز شود. طرفداران وی معتقدند که او توانسته است کشور فقير خود را که 5 ميليون جمعيت دارد به خوبى در بحران اقتصادى جهانى هدايت کند، اما مخالفان او بر اين عقيده‌اند که او يک دولتمرد خودکامه است که مخالفان و روزنامه‌نگاران آزاد را مورد آزاد و اذيت قرار مى‌دهد.
قرقیزستان در بحران

برگزارى انتخابات در قرقيزستان باعث شده تا بدترين بحران سياسى در اين کشور طى چند سال اخير ايجاد شود.

به گزارش خبرگزارى رويترز، کميسيون انتخاباتى قرقيزستان روز گذشته اعلام کرد که براساس آراى شمرده شده در ‌٣٠ درصد از صندوق‌هاى اخذ رأى، قورمان‌بک باقى‌اف ‌٧/٨٩ درصد از آراء را از آن خود کرده است و آلمازبک آتامبايف نيز 6 درصد آراء را به دست آورده است.

آتامبايف پس از اعلام اين نتايج گفت: باقى‌اف اين انتخابات را باخت. قرقيزستان هيچ رئيس‌جمهور مشروعى ندارد. به آسانى مى‌توان به او ‌١٩٠ درصد را اعطا کرد. اين انتخابات را از ما دزديدند. قصد داريم مدارک تقلب در انتخابات را ارائه کنيم. 2 هزار و 330 صندوق راى در سراسر قرقيزستان مستقر شده بود

پس از يک روز تنش و درگيرى در قرقيزستان، اين کشور در حال حاضر آرام است اما مخالفان تصريح کردند که قصد دارند تظاهرات‌هاى بيشترى را ترتيب بدهند. تحليلگران معتقدند که تهديدهاى طولانى مدت هنوز هم پس از آرام شدن اين کشور وجود دارد. آتامبايف خاطرنشان کرد که ناظران وى پرونده‌هايى را به دست آورده‌اند که نشان دهنده تقلب گسترده در انتخابات بوده است.

اين در حالى است که کميسيون مرکزى انتخابات اعلام کرد که هيچ مدرکى دال بر نقض جدى اصول انتخابات اين کشور وجود ندارد.


مراکز اخذ رأى در قرقيزستان روز پنجشنبه از ساعت 8 صبح به وقت محلى آغاز به کار کردند و رأى‌گيرى تا 8 شب ادامه داشت.

حزب ائتلافى اپوزيسيون "جنبش متحد مردم" با متهم کردن باقى‌اف به استفاده از خشونت براى ارعاب رقباى انتخاباتى‌اش اعلام کرده بود در صورتى که آلمازبک آتامبايف نامزد اين حزب در انتخابات شکست بخورد، دست به اعتراض خواهد زد.

با وجود احتمال بروز اعتراضات مردمى در بيشکک (پايتخت قرقيزستان)، تحليلگران اظهار کرده‌اند که برپايى تظاهرات خشونت آميز مانند تظاهرات سال ‌٢٠٠٥ که باقى‌اف را به قدرت رساند بسيار بعيد است.

اين در حالى‌است که دولت ‌٥٠٠٠ نيرو را براى اين انتخابات در پايتخت مستقر کرد.

آتامبايف روز پنجشنبه،‌ چند ساعت مانده به پايان رأى‌گيرى از رقابت‌هاى انتخاباتى کنار کشيد و به سازمان‌هاى بين‌المللى و مردم اعلام کرد تا انتخابات را نپذيرند. وى اعلام کرد که انتخابات قانونى نيست و بايد دوباره تکرار شود. آتامبايف گفت که مقامات درک کرده‌اند که آنها در يک انتخابات آزاد بازنده شده‌اند و به همين دليل است که از زور استفاده مى‌کنند. اين درحالى است که دولت اين اتهامات را نپذيرفته است و اعلام کرده‌است که انتخابات کاملا قانونى است.

آژانس خبرى روسيه با اعلام نتايجى متفاوت 67 درصد از آرا را متعلق به باقى‌اف مى‌داند.

قرقيزستان،‌ يکى از کشورهايى که در سال 1991 از شوروى استقلال پيدا کرد در آسياى مرکزى واقع شده است و يکى از مهمترين پايگاه‌هاى نظامى آمريکا را در خود جاى داده است. اين کشور در سال‌هاى اخير مشکلات فراوان سياسى را از سرگذرانده است. اين کشور کوهستانى است و اقتصاد آن برپايه کشاورزى بنا شده است.

تا پیروزی کمونیست ها در شوروی سابق، قرقیزستان بخشی از ترکستان روسیه بود. سپس در سال ۱۹۲۶ میلادی، یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی شد. قرقیزستان پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، مستقل شد و عسگر آقایف، رهبر حزب کمونیست قرقیزستان، به ریاست جمهوری این کشور رسید، آقایف از آغاز استقلال این کشور تا سال ۲۰۰۵ میلادی قدرت را بدست داشت و می خواست تا پایان عمر در مقام ریاست جمهوری باشد. از این رو، مردم پایتخت شورش کردند و به کاخ ریاست جمهوری و مجلس هجوم آوردند. به این ترتیب، عسگر آقایف به روسیه پناهنده شد و قورمان بیک باقی اف به جای او به ریاست جمهوری رسید.

آقاى باقى‌اف پس از يک انقلاب مخملى،‌به نام انقلاب گل لاله در سال 2005 با وعده آزادى‌هاى بيشتر در کشور به قدرت رسيد،‌اما وعده‌هاى او در همين حد باقى ماند و در حال حاضر بسيارى از روزنامه‌نگاران قرقيزى در زندان به سر مى‌برند.

باقى‌اف اميدوار بود که با راحتى بتواند در دور دوم  از انتخابات نيز پيروز شود. طرفداران وى معتقدند که او توانسته است کشور فقير خود را که 5 ميليون جمعيت دارد به خوبى در بحران اقتصادى جهانى هدايت کند، اما مخالفان او بر اين عقيده‌اند که او يک دولتمرد خودکامه است که مخالفان و روزنامه‌نگاران آزاد را مورد آزاد و اذيت قرار مى‌دهد.

مردم قرقيزستان در اين دوره به دنبال تغيير با شعار "‌تغيير و آزادى انديشه"‌ از آتامبايف حمايت مى‌کردند. پس از اعلام عقب نشينى آتامبايف از انتخابات مردم به خيابان‌ها ريختند که پليس با شليک هوايى آنها را متفرق کرد.

مقامات آمريکايى در ماه‌هاى اخير از انتقاد دولت قرقيزستان اجتناب کرده‌اند. آنها بيشتر تمرکز خود را براى اطمينان از ادامه فعاليت پايگاه نظامى خود به نام ماناس در نزديکى بيشکک گذاشته‌اند. آمريکا و نيروهاى ناتو از اين پايگاه از سال 2001 براى انجام عمليات در افغانستان استفاده مى‌کنند.

در ماه فوريه،‌ آقاى باقى‌اف در مسکو اعلام کرده بود که مى‌خواهد اين پايگاه نظامى را تعطيل کند،‌ اما پس از مذاکره دوباره با واشنگتن براى پرداخت بيشتر اجاره بهاى بيشتر دوباره با امريکايى‌ها به توافق رسيد. طبق اين قرارداد قرقيزستان سالانه 60 ميليون دلار بابت اجاره بهاى اين پايگاه نظامى دريافت مى‌کند. اين درحالى است که باقى‌اف 2 ميليون دلار از روسيه به عنوان وام دريافت کرده است که برخى دريافت اين مبلغ را براى تعطيلى پايگاه نظامى آمريکا در ماناس مى‌دانند. بنابراين پيش‌بينى مى‌شود با ادامه اين روند هم روسيه و هم آمريکا از دولت او حمايت خواهند کرد.

 


نظر شما :