مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه

۱۹ آبان ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۱ کد : ۶۲۲۲ سرخط اخبار
مراسم معارفه و تودیع سخنگویان جدید و پیشین وزارت امور خارجه امروز با حضور منوچهر متکی وزیر امور خارجه برگزار شد .
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه

مراسم معارفه و تودیع سخنگویان جدید و پیشین وزارت امور خارجه امروز با حضور منوچهر متکی وزیر امور خارجه برگزار شد .

به گزارش شبکه خبر ،رامین مهمانپرست در این مراسم اظهار داشت: در صورتی که در کشور باشم، سه شنبه هفته آینده جلسه هفتگی با خبرنگاران برگزار می شود.

سخنگوی جدید وزارت امور خارجه گفت: با توجه به اختلاف ساعت با خارج کشور پیشنهاد اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه برگزاری جلسه هفتگی سخنگویی در روزهای سه شنبه است.

مهمانپرست موضوع مشترک بین همه را این گونه برشمرد: همکاری برای حضور بهتر در عرصه سیاست خارجی ، دفاع از منافع ملی، اصول نظام، ایرانیان مقیم خارج و داخل کشور، ارتقای غرور و هویت ملی در صحنه های خارجی از جمله این موارد است.

متکی هم با بیان اینکه طبیعت کار وزارت خارجه تغییر است، افزود: با شروع دولت دهم عرصه و حوزه دیگری از وزارت امور خارجه نیازمند خدمات آقای قشقاوی بود، به همین سبب از وی در حوزه مجلس و امور کنسولی ایرانیان مقیم خارج از کشور کمک خواستیم که وی نیز پذیرفت.

وی با اشاره به سوابق کاری رامین مهمانپرست سخنگوی جدید وزارت خارجه اظهار داشت: مهمانپرست در کنار سوابق کاری خود در تایلند و قزاقستان نیز سفیر بوده، ماموریت قزاقستان را با موفقیت به پایان رسانده و گام های بلندی در جهت نهادینه سازی روابط ایران و قزاقستان برداشته است.

متکی در پایان سخنانش ضمن تشکر مجدد از حسن قشقاوی سخنگوی سابق برای رامین مهمانپرست سخنگوی جدید آرزوی توفیق کرد.

ترکیه و غنی سازی اورانیوم ایران

ايلنا-روزنامه ترکیه‌ای «ملیت» سه‌شنبه‌ ‌ـ‌امروز‌ـ نوشت که نمایندگان ترکیه و ایران مذاکراتی را درباره مسئله تکمیل غنی‌سازی اورانیوم ایران در خاک ترکیه انجام داده‌اند و تهران می‌تواند با پیشنهاد «محمد البرادعی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کند.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، روزنامه مليت نوشته است که طبق این برنامه، ایران از ذخایر کلی اورانیوم خود که يک‌هزار و 200 کیلوگرم ارزیابی می‌شود، 900 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین را برای تکمیل غنی‌سازی به ترکیه می‌فرستد. از ترکیه ماده خام به فرانسه می‌رسد که در آنجا میله‌های سوخت برای نیروگاه اتمی تولید خواهند شد. سپس آنها به طرف ترکیه‌ای بازگردانده می‌شوند و پس از آن به ایران فروخته خواهند شد.
بنا بر اين گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار 21 اکتبر در وین با حضور نمایندگان ایران، فرانسه، روسیه و آمریکا بسته‌ای پیشنهادی درباره عرضه سوخت هسته‌ای به رآکتور تحقیقاتی تهران تدوین کرد.
یک منبع آگاه در آژانس به ریانووستی اطلاع داد که در پیش‌نویس توافق‌نامه چنین در نظر گرفته شده که ماده اولیه برای عرضه سوخت به ایران 1.2 تن اورانیوم با غنای پایین باشد که در مرکز غنی‌سازی نطنز به‌دست آمده است، این اورانیوم در روسیه به‌طور تکمیلی غنی می‌شود و سپس در فرانسه کپسول‌های سوختی آماده می‌شوند.
در اين گزارش آمده است، این به این دلیل است که رآکتور در تهران توسط متخصصان آرژانتینی بر اساس فناوری‌های فرانسوی ساخته شده که سوخت آن را در حال حاضر تنها در فرانسه می‌توان تولید کرد.

کروبى، خاتمى و موسوى به قمار سیاسی روی نیاورند

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومى حزب موتلفه اسلامى، اسدالله بادامچيان که در پايان نشست دبيران اين حزب سخن مى گفت، با اشاره به درماندگى آمريکا در حمايت از مخالفان نظام، اظهار داشت: هر وقت مخالفان نظام به خشونت و اغتشاش مى‌روند در واقع حکم سقوط خود را امضاء مى کنند، جريان فتنه در حال حاضر رو به خشونت آورده است.
وى افزود:هر کس کمترين اطلاعى که از جنبش موسوم به سبز داشته باشد مى داند ريزش نيرو در اين جماعت به حدى است که گويا تنها منافقين، سلطنت طلب‌ها و مارکسيست‌ها پاى کار ايستاده‌اند، عناصرى که فريب انقلابيون پشيمان و فرسوده را خورده بودند به سرعت حساب خود را از آنان جدا کردند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى با اشاره به سرنوشت کروبى، خاتمى و موسوى تصريح کرد: اميدواريم آنها به عقلانيت سياسى عمل کنند زيرا اگر آنها در عرصه سياست عقلانيت را تعطيل کنند و به قمار سياسى روى بياورند با واکنش سخت مردم روبرو مى شوند. قمار سياسى آنها حيثيت و آبروى بازيگران را بر باد مى دهد، اميد که آنها تا قبل از رسيدن کار به مراحل قضايى و مجازات قانونى به نصيحت ناصحان توجه کنند.
وى ادامه داد: مردمى که اکنون انقلاب را در دهه چهارم حيات آن مديريت مى کنند خوب مى دانند مسير پيشرفت، خدمت وعدالت کدام است و مسير وابستگى و نوکرى اجانب و بى اعتنايى به آرمانهاى امام(ره) کدام سو است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى در خصوص گفت و گوى فنى ايران با آژانس پيرامون تامين سوخت راکتور اتمى تهران بيان داشت: راکتور اتمى تهران کارکرد پزشکى، انسانى و آموزشى دارد. جنجالى که براى تامين سوخت آن غربى‌ها به پا کردند يک هياهوى بى جهت است. آژانس طبق تعهدات خود بايد سوخت 20 درصد اورانيوم غنى شده را براى تداوم کار راکتور اتمى تهران در اختيار ما قرار دهد. جمهورى اسلامى ايران حاضر است اين سوخت را مثل گذشته خريدارى کند اگر به ما نفروختند به راحتى از داخل تامين مى کنيم.

 

عقب نشینی در کار نیست

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تثبیت حقوق مسلم مردم ایران سرلوحه سیاست‌های نظام بوده، تاکید کرد که از این پس نیز در همه عرصه‌ها از جمله در موضوع تامین سوخت رآکتور تهران چنین خواهد بود و ذره‌ای از حقوق و منافع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی شامگاه دوشنبه در جمع طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه، ماهیت انقلاب اسلامی ایران را مبتنی بر قدرت نرمی دانست که سوالات جدی در مناسبات و معادلات بین‌المللی ایجاد کرده است.
نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تشریح ابعاد قدرت نرم انقلاب اسلامی، ‌پارادایم‌ نظام جمهوری اسلامی را منحصر به فرد خواند و افزود: تقابل ما با آمریکا تقابلی پارادایمی است.

سعید جلیلی این پارادایم را دارای ظرفیت‌های گسترده در عرصه‌های مختلف خواند و گفت: انقلاب اسلامی با به چالش کشیدن برخی ادعاهای قدرت‌های جهانی رفتارهای آنها را زیر سوال برده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با برشمردن توطئه‌های سخت و نرم دشمنان انقلاب اسلامی در 30 سال گذشته، تلاش آنان برای منفعل کردن نظام اسلامی را خاطرنشان کرد و گفت: دشمنان ما درصدد بودند جمهوری اسلامی را در مواضع اساسی خود به انفعال بکشانند و آن را به مسیری پایان ناپذیر در بهانه‌جویی‌ مبدل کنند.
جلیلی با اشاره به حرکت مدبرانه نظام در تغییر زمین بازی بین‌المللی و به چالش کشیدن سیاست‌های ظالمانه و رفتارهای غلط برخی قدرت‌ها افزود: با اتخاذ رویکرد فعال، راهبرد جدی تهدید‌زدایی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده‌ایم.

نماینده رهبری با اشاره به ادعاهای غرب از جمله در موضوع آزادی بیان، سیاست کنشی و فعال جمهوری اسلامی را موجب زیر سوال رفتن این ادعاها خواند و گفت: این سیاست‌ طرف مقابل را به موضع پاسخگویی کشانده است.
جلیلی راهبرد ایران در موضوع هسته‌ای را نیز نمونه‌ای از رویکرد کنشی و فعال کشورمان دانست و تاکید کرد: با تدابیر اتخاذ شده اکنون راه بر بهانه‌جویی‌های برخی قدرت‌ها در این موضوع بسته شده و کشورمان با اقتدار به مسیر پیشرفت خود در استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز ادامه می‌دهد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تشریح روند دو دور گفتگوهای ایران با شش کشور، این گفتگوها را مصداق تدبیر جمهوری اسلامی ایران در تثبیت حقوق مسلم و پیشبرد اهداف خود توصیف کرد.

وی تصریح کرد: آنان که روزی می‌گفتند شما باید تاسیسات هسته‌ای خود را تعطیل و سپس تخریب کنید اکنون خود خواستار تعامل با جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای هستند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مانند اصل انقلاب اسلامی اکنون واقعیتی است که به رغم خواست قدرت‌های زورگو تثبیت شده و غیرقابل انکار است

جلیلی تصریح کرد: همانگونه که تاکنون تثبیت حقوق مسلم مردم ایران سرلوحه سیاست‌های نظام بوده است، از این پس در همه عرصه‌ها از جمله در موضوع تامین سوخت رآکتور تهران چنین خواهد بود و ذره‌ای از حقوق و منافع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد.


اوباما: پاسخ مثبتی دریافت نکرده ایم

ايلنا-«باراک اوباما»، رئيس‌جمهورى آمريکا گفت که اوضاع ایران باعث پیچیده‌تر شدن تلاش‌ها برای رسیدن به توافق میان ایران و قدرت‌های جهان بر سر مساله سوخت اتمی شده است.

به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با اين خبرگزاری گفت که کشورش در چند ماه اخیر پیشرفت بیشتری به‌سوی عدم اشاعه اتمی در جهان در مقایسه با چندین سال گذشته داشته است.
وى در این مصاحبه که در کاخ‌سفید انجام شد در مورد ایران گفت: «اما وقت خواهد برد و بخشی از چالش موجود که با آن روبه‌رو هستیم این است که به‌نظر نمی‌رسد کره‌شمالی و ایران از نظر سیاسی آنقدر وضع ثابتی داشته باشند که بتوانند در مورد این مسائل تصمیم‌های سریع بگیرند».
اوباما گفت که آمریکا، انگليس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان پیشنهاد «منصفانه‌ای» به ایران داده‌اند که به این کشور اجازه می دهد، برنامه مشروع غیرنظامی هسته‌اى داشته باشد و هم‌زمان سوءظن‌ها در مورد تلاش این کشور برای ساختن سلاح‌های اتمی را فرونشاند.
براساس پیشنهادی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنظیم کرده ایران باید حدود 75 درصد از يک‌هزار و 500 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین خود را برای غنی‌سازی بیشتر تا پایان سال میلادی جاری به روسیه بفرستد تا بعد این ماده برای تولید میله‌های سوختی برای راکتور تحقیقاتی در تهران به فرانسه منتقل شود.
طبق اين گزارش، ایران در روز اول ماه اکتبر در گفت‌وگوهایی با قدرت‌های جهان در شهر ژنو سوئیس به‌طور اصولی با این طرح موافقت کرد اما بعدا با جزئیات آن مخالفت کرد. ایران می‌گوید، نگران است سوختی که به خارج فرستاده شده هرگز به کشور بازگردانده نشود.
اوباما نیز گفت: «تاکنون آن نوع پاسخ مثبتی را که از ایران می‌خواهیم، دریافت نکرده‌ایم».
هم‌زمان «گلین دیویس»، نماینده آمریکا در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت که آمریکا مایل است به ایران وقت بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد طرح پیشنهادی آژانس اتمی دهد.
«محمد البرادعی»، مدیرکل آژانس روز یکشنبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت: «برای نجات طرح معامله هسته‌ای خود با ایران پیشنهاد تازه‌ای ارائه کرده است».
وى گفت: «برای رفع بی‌اعتمادی ایران، تهران می‌تواند اورانیوم غنی‌شده خود را نخست به کشورى ثالث مانند ترکیه بفرستد، تا در قرنطینه آژانس قرار گیرد. بعد در مقابل سوخت هسته‌ای مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران که توسط فرانسه و روسیه تهیه شده به ایران تحویل داده خواهد شد».
مقام‌های ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مقام‌های ایران و ترکیه در حاشیه نشست اقتصادی سازمان کنفرانس اسلامی، در مورد این پیشنهاد گفت‌وگو کرده‌اند اما جزئیات آن را فاش نکردند.
گلین دیوس گفت: «می‌خواهیم به ایران کمی فضا بدهیم تا روی این طرح کار کند. این برای آنها مسئله‌ای دشوار است، که البته کاملا آشکار است و ما به پاسخ مثبت و زودهنگام ایران امیدواریم».

اخبار قبلی

سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند
انتقاد شديد از هتک حيثيت موسوى و کروبى
توقیف‌کشتی‌ایرانی به اتهامحملسلاح ‌‌برایشیعیانیمن
 
11 ايرانى در پاکستان دستگير شدند
برای 30 کیلو سوخت نباید همه اورانیوم غنی شده را بدهیم
باهنر: رهبرى مخالف مذاکره با آمريکاست
فرصت 2 روزه ایران برای واکنش به پیش نویس
آزادی مطبوعات در ایران:رتبه سوم از آخر
کسری بودجه 14 میلیارد دلاری دولت
انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد
هاشمی رفسنجانی سردار فداکار جمهوری اسلامی است
انبارلويى: وابستگى موسوى،خاتمى و کروبى به بيگانگان و منافقين محرز است
نبوی: حاميان موسوی پايبند جمهوری اسلامی اند
کلينتون براى گفت‌وگو درباره ايران به روسيه مىرود

 


نظر شما :