اروپا نگران از شکست کنفرانس کپنهاگ

۲۷ آذر ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۷ کد : ۶۴۷۶ اخبار اصلی
محمود احمدی‌نژاد پیش از ترک تهران به خبرنگاران گفت: «ایران در اجلاس کپنهاگ راهکارهای پیشنهادی خود را برای کنترل گرمایش زمین ارائه خواهد داد.»
اروپا نگران از شکست کنفرانس کپنهاگ
دیپلماسی ایرانی: نگرانی‌ها نسبت به شکست کنفرانس کپنهاگ به رغم فشارهای شدید افکار عمومی بسیار بالا رفته است. این نگرانی در اتحادیه‌ اروپا به وضوح نمایان شده است. آنها شکست را به معنای نرسیدن به توافقی مؤثر و متعهدساز برای کاستن از گرمایش جو زمین می‌دانند. صدراعظم آلمان گفته است که با نگرانی به کنفرانس می‌رود.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز پنج‌شنبه ۱۷ دسامبر پس از حضور در بوندستاگ (پارلمان مرکزی) و ارائه برنامه‌‌ عملش در کنفرانس تغییرات اقلیمی راهی کپنهاگ ‌شد. انتظار می‌رود که امروز حدود ۱۲۰ تن از سران کشورها وارد کپنهاگ شوند تا روز جمعه 18 دسامبر توافق نهایی کنفرانس را امضا کنند. البته اگر توافقی وجود داشته باشد. مذاکرات پس از یک وقفه چند ساعته از سر گرفته شده، اما هنوز سندی به عنوان سند مبنا در دستور کار قرار نگرفته است.

چهارشنبه 16 دسامبر آنگلا مرکل با اشاره به شروع مرحله نهایی کنفرانس تغییرات اقلیمی گفت: «نگران پیشرفت کار کنفرانس است.»

 رسانه‌ها این سخن مرکل را جدی گرفته‌اند چرا که این مقام ارشد بین‌المللی عموما خون‌سرد است و کمتر پیش می‌آید به طور آشکار در مورد چیزی با تردید و نگرانی حرف بزند.

مارتین کایزر سرپرست هئیت نمایندگی شعبه‌ آلمان سازمان زیست‌محیطی گرین‌پیس در این باره گفت: «نگرانی آنگلا مرکل موجه است. رسیدن به توافق مشکل است. نمایندگان ۱۹۲ کشور به توصیف یکی از مدیران کنفرانس رفتاری مثل شاگردان مدارس ابتدایی دارند ؛ حتی به هم دشنام می‌دهند.»

این در حالی است که تظاهرات های مردمی در اطراف محل برگزاری اجلاس چند روزی است که ادامه دارد و تا کنون پلیس دانمارک مجبور شده نزدیک به یک هزار نفر در همین رابطه دستگیر کند.

ظاهرا امریکا و چین سخت تلاش‌ می‌کنند که ارقامی را که شاخص تعهد آنها برای کاستن از میزان دی‌اکسید کربن هوا است، کاهش دهند. خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که اتحادیه‌ اروپا هم مایل است که از تعهد خود بدان صورتی که پیشتر اعلام کرده بود، بکاهد. کشورهای رو به رشد هم نگران آن هستند که توافق نهایی یک بار سنگین مالی روی دوش آنها بگذارد و آنها به حد کافی از کمک کشورهای ثروتمند برای انجام تعهدات خود بهره نبرند.

چین خود را در موضع دفاع از کشورهای فقیر قرار داده است. خبرگزاری شینهوا خبرگزاری رسمی دولتی چین طرحی را که مدیریت دانمارکی کنفرانس تهیه کرده، بی‌ارزش خوانده است. این خبرگزاری در تفسیر خود آورده است، اگر کشورهای صنعتی دیدگاه‌ها و نگرانی‌های کشورهای رو به رشد را در نظر نگیرند، نتیجه‌‌ای اساسی به دست نخواهد آمد.

انتقادی که به چین وارد می‌شود این است که خود این کشور نباید هرگاه منافعش ایجاب کند در نقش یک کشور تنگدست خود را نشان دهد.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد نیز صبح پنج‌شنبه عازم دانمارک شده است. ظاهرا رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهوری و منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احمدی نژاد را در این سفر همراهی می‌کنند.

ظاهرا رئیس جمهوری قرار است در این سفر علاوه بر سخنرانی در اجلاس تغییرات آب و هوا با شماری از سران و مقامات ارشد کشورهای حاضر در این اجلاس دیدار و گفت‌وگو کند. دیدار با ایرانیان مقیم و مصاحبه با رسانه‌های دانمارکی از دیگر برنامه‌های احمدی‌نژاد است.

احمدی‌نژاد پیش از ترک تهران به خبرنگاران گفت: «ایران در اجلاس کپنهاگ راهکارهای پیشنهادی خود را برای کنترل گرمایش زمین ارائه خواهد داد.»

وی همچنین گفت: «امیدواریم کسانی که بیشترین سهم را در تخریب محیط زیست دارند تعهدات بین المللی را بپذیرند و به این تعهدات برای مهار این تخریب پایبند باشند.»

بنابر آماری که آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) به تازگی انتشار داده ایران در رده‌ کشورهای آلوده‌کننده جو مقام دهم را دارد. رتبه‌ اول از آن چین است.


نظر شما :