اسرائيل از صلح فرار مى‌کند

۲۲ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۲ کد : ۶۷۰۸ اخبار اصلی
ِیک سال است که باراک اوباما هر شرطى براى از سرگيرى مذاکرات مى‌گذارد، نتانياهو رد مى‌کند. در سال 2009 ميلادى کافى بود تا نتانياهو دستور توقف شهرک‌سازى‌ها در کرانه باخترى و شرق ‌بيت‌المقدس را صادر کند تا بازى وارد مرحله خوبش شود .
اسرائيل از صلح فرار مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: "نه بيت‌المقدس را با کسى شريک مى‌شويم و نه به مرزهاى 1967 برمى‌گرديم. "(بنيامين نتانياهو)

اين جمله از اين‌پس در تاريخ به نقل از نخست وزيرى اسرائيل قيد خواهد شد. مردى که از ماه مارس تا‌کنون قدرت در تل‌‌اويو را در دست گرفته‌اما در همين ده ماه روند صلح را ده سال به عقب بازگردانده است. رهبر حزب ليکود با تشکيل ائتلافى از راست‌گراهاى سنتى و افراطى درها براى صلح را بسته است.

يک سال است که باراک اوباما هر شرطى براى از سرگيرى مذاکرات مى‌گذارد، نتانياهو رد مى‌کند. در سال 2009 ميلادى کافى بود تا نتانياهو دستور توقف شهرک‌سازى‌ها در کرانه باخترى و شرق ‌بيت‌المقدس را صادر کند تا بازى وارد مرحله خوبش شود. اما بى‌بى ذره‌اى اخم‌هايش را در اين زمينه باز نکرد. سال نو ميلادى اما با راهکار جديد پيشنهادى از سوى خانم هيلارى کلينتون وزير امور خارجه امريکا آغاز شد: بهتر است پايان بحث در خصوص توقف شهرک‌سازى‌ها را اعلام و بازى را از مرحله ديگرى آغاز کنيم. جایى مانند سرنوشت بيت‌المقدس يا مرزهاى دو کشور مستقل.

اين‌‌بار هم نتانياهو در کمتر از چهل و هشت ساعت به اين پيشنهاد راى منفى داد. اسرائيل نه تنها بيت‌المقدس را با کسى شريک نمى‌شود بلکه مرزهاى 1967 را هم به رسميت نمى‌شناسد. اين اظهارات در حالى مطرح شد که وزراى امور خارجه اسرائيل دقيقا يک هفته پيش اعلام کرده بود که نتانياهو از آمادگى خود براى اعطاى بيت‌المقدس عربى به فلسطين براى پايتختى اين کشور سخن گفته است. نتانياهو اما هيچ‌کارى را که خوب بلد نباشد، وعده دادن و فراموش کردن را خوب آموخته‌است ؛ سياستى براى خريد زمان.

همزمان با اين موضع گيرى خصمانه اسرائيل؛ تشکيلات خودگردان فلسطين اعلام کرد که اين جنبش از پيش‌شرط خود براى توقف شهرک‌سازى‌ها جهت ازسريگيرى مذاکرات صرف‌نظر خواهد کرد اما تنها در شرايطى که اسرائيل از دامنه فشارها بر نوار غزه کاسته و البته دست از ترور چهره‌هاى فلسطينى در کرانه‌باخترى هم بردارد.

ابوالغيظ وزير امور خارجه مصر هفته گذشته اعلام کرده بود که نتانياهو در ديدار با حسنى مبارک رئيس‌جمهورى مصر از آمادگى خود براى تحويل کامل کرانه باخترى به فلسطينى‌ها و تعريف بيت‌المقدس عربى براى پايتختى فلسطين سخن گفته است.

همزمان با اتخاذ اين ژست ديپلماتيک از سوى نتانياهو، فلسطينى‌ها نيز اعلام کردند که خود را براى آسان‌گيرى بر اسرائيل و بازگشت به ميز مذاکرات مهيا مى‌کنند. پيش‌شرط‌هاى جديد فلسطين اما اينگونه تعريف شده است:

1.      توقف ترور چهره‌هاى فلسطينى در کرانه باخترى

2.      آسان گيرى قوانين رفت و امد به نوار غزه

3.      صدور مجوز براى انتقال مواد مورد نياز ساختمانى به غزه براى آغاز بازسازى اين منطقه

4.      به رسميت شناختن استقلال کرانه باخترى

5.      درخواست از اسرائيل براى عقب‌نشينى از سرزمين‌هايى که پيش از انتفاضه 2002 در اختيار فلسطينى‌ها بوده است.

بر همين اساس در شرايطى که اسرائيل اين پيش‌شرط‌ها را بپذيرد، فلسطين هم از درخواست‌هاى خود براى توقف کامل شهرک‌سازى‌ها چشم‌پوشى خواهد کرد.


نظر شما :